شبکه توزیع نهاده‌های دامی با مشکل مواجه است

شبکه توزیع نهاده‌های دامی با مشکل مواجه است
نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دولت برنامه مدونی در حوزه کشاورزی نداشته و از این رو شاهد مشکلات عدیده‌ای در این حوزه هستیم و در کنار آن شبکه معیوب توزیع نهاده‌های دامی باعث بروز مشکلات بسیاری برای دامداران شده است.
صدیف بدری اظهار کرد: متاسفانه شبکه توزیع نهاده‌های دامی در کشور با مشکل جدی مواجه بوده و همین شبکه معیوب سبب شده تا نهادهای دامی به‌جای آنکه در اختیار مصرف‌کننده اصلی قرار گیرد سر از بازار آزاد در بیاورد.
وی افزود: دولت در چندین سال گذشته هیچ برنامه مدونی در حوزه کشاورزی کشور نداشته و همین موضوع سبب نابسامانی در این حوزه شده که مشکلات بسیار زیادی را برای کشاورزان و دامداران و سایر فعالان در این حوزه به بار آورده است.

خشکسالی سبب کاهش تولید نهاده های دامی شد
نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خشکسالی در سال زراعی جاری، یکی دیگر از دلایل بروز مشکل در تامین نهاده‌های دامی برای دامداری‌ها بوده و این امر سبب کاهش تولید علوفه و نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداری‌ها شد.
بدری تصریح کرد: از طرفی دیگر نهاده‌های دامی به قیمت دولتی فقط ۳۰ درصد از نیاز دامداری‌ها را تامین می‌کند و مابقی را باید از بازار آزاد و با قیمت بالاتر خریداری کنند و این موضوع، باتوجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و افزایش قیمت‌ها، دامداری‌ها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

ارائه تسهیلات کم‌بهره و سوبسیت از راهکارهای رفع مشکلات دامداران است
وی عنوان کرد: وضعیت موجود و کاهش سرمایه در گردش دامداری‌ها به خصوص دامداری‌های کوچکتر و ضعیف سبب مشکل جدی برای ادامه فعالیت این واحدها شده و از این‌رو دولت باید برنامه بسیار دقیق و مدونی برای حمایت از این واحدها می‌داشت.
نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: ارائه تسهیلات کم‌بهره، کمک بلاعوض، ارایه سوبسیت و ... از جمله راهکارهای اصلی برای حمایت جدی و عملی از دامداری‌ها در وضعیت کنونی بوده که متاسفانه دولت عزمی برای این کار نداشته است.

کیمیا رشد صنعت البرز

دلالان به حال خود رها شده‌اند
بدری ادامه داد: از طرفی دیگر حضور دلالان و واسطه‌گران در این حوزه یکی دیگر از مشکلات جدی در کشاورزی و دامداری کشور بوده که در این خصوص نیز متاسفانه دولت دلالان را به حال خود رها کرده است.
وی بیان کرد: مجلس برای حمایت از کشاورزان طرحی در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی داشته و بر اساس این طرح حمایت از کشاورزان و ارائه سوبسیت به فعالان در این حوزه مد نظر قرار دارد و البته گرچه این طرح قدمی مثبت و رو به جلو است اما عزمی از سوی دولت برای اجرای آن و سایر طرح‌ها دیده نمی‌شود.

تذکرات نمایندگان به بهانه‌های واهی دولت، راه به جایی نبرده است
نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چندین بار تذکرهای لازم به وزارت جهاد کشاورزی و سایر مسؤولان دولت داده شده اما هیچ کدام از این تذکرات راه به جایی نبرده و با بهانه‌های واهی دولت روبرو بوده‌ایم و کمبود منابع مالی از جمله دلایل دولت برای عدم حمایت از کشاورزان بوده است.
بدری ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل مشکلات عمده در حوزه دامداری، دام‌های مولد نیز به کشتار می‌روند و این موضوع برای آینده تامین گوشت در کشور آسیب جدی وارد می‌سازد و از طرفی دیگر به هیچ عنوان سیاست قیمت‌گذاری دستوری بدون توجه به قیمت تمام شده محصولات در تلطیف اوضاع موثر نبوده و نتیجه عکس داشته است.
وی گفت: در نهایت مدیریت توزیع در تمام حوزه‌های اقتصادی کشور ضعیف و غلط بوده و در خصوص نهاده‌های دامی نیز محرز است و امیدواریم که در دولت آینده با توجه به این موضوعات برنامه‌ریزی جدی برای حل و فصل مشکلات این‌چنینی انجام گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com