صدای دامداران به جایی نمی‌رسد

صدای دامداران به جایی نمی‌رسد
دامداران همواره با مشکلات مختلفی از جمله تأمین نهاده‌ها و فروش شیر و دام مواجه هستند به گونه‌ای که در برخی از سال‌ها مشکلات کمتر و در برخی از مواقع مشکلات به اوج خود می رسد چند وقتی است که مشکلات دامداران به اوج خود رسیده خصوصاً برای دام‌های شیری این مشکلات نمود بیشتری پیدا کرده است.
یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد در روستاها و شهرهای کوچک کشاورزی و دامداری است به گونه‌ای که در اکثر خانه های روستای دام نگهداری می شود و اکثراً مخارج زندگی‌شان را از همین طریق تأمین می کنند.
این روزها با شیوع کرونا که اکثر مشاغل با مشکلاتی مواجه شده اند. دامداران هم با مشکلاتی روبه‌رو هستند که سبب شده به لحاظ اقتصادی متحمل ضرر و زیان شوند.

تعدادی از دامداران در گفتگو با خبرنگار دیارآفتاب به برخی از این مشکلات اشاره کردند.

کاهش قیمت محصولات دامی و لبنی/ دامداری‌ها در آستانه تعطیلی
داودآبادی یکی از دامداران شهر داودآباد با اشاره به مشکلاتی که این روزها دامداران با آن مواجه هستند، گفت: دامداران همواره با مشکلات مختلفی از جمله تأمین نهاده‌ها و فروش شیر و دام مواجه هستند به گونه ای که در برخی از سال ها مشکلات کمتر و در برخی از مواقع مشکلات به اوج خود می رسد.
داودآبادی اظهار کرد: چند وقتی است که مشکلات دامداران به اوج خود رسیده است خصوصاً برای دام های شیری این مشکلات نمود بیشتری پیدا کرده است.
وی ادامه داد:مشکلات به حدی افزایش یافته که اگر این روند ادامه دار باشد شاهد خروج بسیاری از تولید کنندگان این بخش خواهیم بود امیدواریم دولت با تصمیماتی که اتخاذ می کند بخشی از مشکلات این قشر زحمت کش را مرتفع کند.
این دامدار شهر داودآباد بیان کرد: علیرغم اینکه در سال های اخیر بیشتر اقلام چند بار افزایش قیمت داشته اند ولی شیری که از دامداران خریداری می کنند نه تنها افزایشی نداشته است بلکه از قیمت مصوبه(۲۴۰۰ تومان) هم خیلی کمتر شده است این در حالی است که اگر بخواهیم محصولات لبنی (شیر، ماست و کره و ...) را از بازار تهیه کنیم باید چندین برابر قیمتی که محصول را به فروش می رسانیم پول پرداخت کنیم.


دخل و خرج دامداران با هم همخوانی ندارد
امیری یکی از دامداران روستای دهنمک با اشاره به اینکه دخل و خرج دامداران با هم همخوانی ندارد، گفت: دامداران این روز ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند چرا که از یک طرف باید نهاده های دامی(سبوس، جو، ذرت) را با قیمت های بیش از دو هزار تومان خریداری کنند و از طرف دیگر شیر را در حالی که قیمت مصوب ۲۴۰۰ تومان است را با قیمت ۱۵۰۰ و حتی ۱۰۰۰ تومان از دامدار خریدار می کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که معمولاً گاوهای شیری به دلیل اینکه جثه های بزرگی دارند خوراکشان زیاد است با یک حساب سر انگشتی دامداران روزانه خسارت سنگینی را متحمل می شوند.
این دامدار روستای دهنمک بیان کرد: البته در کنار افزایش قیمت علوفه دارو هم افزایش قیمت زیادی داشته است و در برخی از موارد به دلیل اینکه کیفیت دارو ها پایین است در صورتی که گاوی بیمار شود چندین بار باید دارو مصرف کرد و حتی داروهای مختلفی را آزمایش کرد که این هم هزینه زیادی را به دامدار وارد میکند.

صدای دامداران به جای نمی رسد
خشدونی یکی از دامداران روستای ویسمه با اشاره به مشکلات دامداران شیری، گفت: موضوعی که خیلی مهم است و مسئولین باید به آن توجه داشته باشند این است که بسیاری از خانواده های روستایی و حتی در شهرهای کوچک مخارج زندگی خودشان را با گاوشیری، که بعضاً با وام تهیه کرده اند، تأمین می کنند.
وی افزود: پایین آمدن قیمت شیر و افزایش قیمت علوفه این خانواده ها را دچار مشکلات فراوانی کرده است به گونه ای که در تأمین مخارج زندگی خودشان مانده اند تا چه برسد برای تأمین نهاد های دام خودشان.
این دامدار بیان کرد: عمده سود دامداری شیری، به گوساله متولد شده بر می گردد که معمولاً بیشتر مواقع بعد از بین آمدن بعضی مواقع به دلیل اینکه هوای خیلی گرم است و بعضی اوقات هم به دلیل اینکه هوا سرد است و یا برف و باران می بارد از بین می رود.
خشدونی با اشاره به اینکه صدای دامداران به جای نمی رسد افزود: نمی دانم مسئولین از این مشکلات اطلاعی دارند و کار نمی کنند یا اینکه اصلا خبری از این مشکلات ندارند که در هر دو صورت جای تأسف دارد.
دامداران از دولت و شرکت پشتیبانی جهت حمایت انتظار بیشتری دارند تا با رفع مشکلات شاهد تحول عظیم در این بخش مهم کشور باشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com