صنعت تخمگذار ایران معلولی که درمان ندارد

صنعت تخمگذار ایران معلولی که درمان ندارد
در حالیکه همه ما از سالیان دور می دانستیم آنفلوانزای پرندگان سایه ای وحشتناک و پایدار در صنعت مرغداری ایران انداخته و هر لحظه به اوج خود نزدیک می شود با این حال در پیشگیری و اعلام و درمان و جلوگیری از توسعه آن به هیچ وجه صحیح و گروهی عمل نکردیم و همچنان شاهد تصمیمات اشتباه در خصوص مبارزه و جلوگیری از آن هستیم.
امروز ما نتایج تصمیماتی که سازمان دامپزشکی در خصوص معدوم سازی مرغ های تخم گذار در چند ماه گذشته گرفته را به صورت واضح و روشن در قیمت تخم مرغ می بینیم.
اما آیا به راستی مقصر سازمان دامپزشکی است ؟ آی سازمان دامپزشکی در خصوص اعلام ورود آنفلوانزای پرندگان به کشور، پیشگیری آن و درمان آن، درست عمل کرده است؟
آیا صنعت تولید تخم مرغ ایران جان خواهد گرفت؟

آیا در حالیکه مسئولین جهادکشاورزی علی الخصوص روابط عمومی و معاونت های مربوط به امور دام و طیور سینه بالا می انداختند و در هر سمینارو نشست و جلسات داخلی و بین المللی از رتبه ایران در زمینه تولید تخم مرغ می گفتند و با صدای محکم از رقابت با ترکیه جهت به دست آوردن بازار مصرف تخم مرغ منطقه ( عراق و افغانستان ) صحبت می کردند و در حال مقایسه خود با ترکیه بودند، هم اکنون که ما یکی از واردکنندگان تخم مرغ از کشور ترکیه شده ایم، نگاهی مدیرانه و مدبرانه در این باب دارند؟
در خصوص این بلای طبیعی که در سراسر دنیا گسترده شده است و هر کشوری برای خود تجاربی به دست آورده است مصاحبه ای داشتم با آقای دکتر نبی پور که یکی از پیشکسوتان مدیریت در صنعت تخمگذاری کشور و یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ در ایران می باشند.
دکتر نبی پور در ابتدای سخنان خود در خصوص مقصر بودن سازمان خاصی می گوید: سازمان دامپزشکی، یک بخش کوچکی از یک پازل بزرگ مبارزه با آنفلوانزا می باشد . یک جایی داریم به اسم وزارت جهاد کشاورزی و اطرافش هم چیزهای دیگرند. اصل قضیه، عدم باوری است که مسئولان مملکت ما چه ستاد بحران و چه سازمان های مقابله ای دیگر دارند و خیلی مسائل را در خصوص اوضاع وخیم این مشکل باور ندارند.
سازمان دامپزشکی در فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۶ رسما به ارگان های مرتبط اعلام کرد که، بحران آنفلوانزا شدید خواهد بود اما کسی این موضوع را جدی نگرفت و بودجه ای برای این کار تعیین نکرد.
نبی پور گفت : تنها سازمانی که همه پرسنل آن تحصیل کرده اند، سازمان دامپزشکی است‌. اینها پیش بینی و اعلام کرده بودند و درخواست بودجه کرده بودند تا اگر واحدی درگیر شد، بدانیم چکار بکنیم . اما اولین واحدی که در قزوین مبتلا شد ،حتی پولی وجود نداشت تا گونی بخرند.
وقتی که شما پول ندارید و پیش بینی هم نمی کنید، آخر عاقبتش همین است . یعنی ما از سال ۸۹ به بعد همیشه باید پیش بینی کنیم که آنفولانزا وجود دارد و خواهد داشت . همان طور که دنیا هم پیش بینی کرده است.

  • دکتر نبی پور: ما از نظر اوضاع فعلی آنفولانزا، دارای یک فاجعه بزرگ هستیم و فاجعه ای بزرگتر نیز در پیش داریم
  • در حقیقت سازمان دامپزشکی، کارش را کرده و وظیفه اش را انجام داده است و این سایر ارگانها هستند که کوتاهی کرده اند. من در جلسه ای در مجلس گفتم که حالا که شما دکتر رفیع پور را متهم کرده اید، آیا به او پول یا نیرو داده اید یا نیروی انتظامی در نظارت و کنترل جاده ها ایمن و دقیق عمل کرده است که اورا باز خواست می کنید؟
    امروز اگر مرغداری مرغش را بیمه تکمیلی هم بکند زمانی که اعلام می کند که مرغ من درگیر شده، و بیمه نمی خواهد که پولش را بدهد، مرغدار هم همکاری نمی کند، مرغدار هم از داروهای غیر مجاز استفاده می کند و مرغ را تا روز آخر نگه می دارد و تخم مرغ آلوده ، دانه و شانه را هم وارد بازار می کند. و در نهایت و در زمانی که دیگر قادر به کنترل نشد، تازه می رود و اعلام می کند.
    دکتر نبی پور ادامه داد: امروزه اوضاع به گونه ای شده که دیگر نمی توانیم درباره آنفولانزا کار دیگری بکنیم. در سال۸۹ و ۹۴ می توانستیم اما اکنون به دلیل نبود پول و بودجه، کاری از دستمان برنمی آید.
    در سال۹۴ پروتکل های جهانی را در تهران اجرا کردند و معدوم سازی انجام شد. در نتیجه استان تهران، کنترل شد؛ ولی نبود بودجه باعث شد که شعاع سه کیلومتری به یک کیلومتر و سپس ۴۰۰ متر و سپس خانه به خانه برسد. یعنی الان اگر در مرغداری شما چهار سالن درگیر شود ،می گویند الان شما آن چهار سالن را معدوم کن تا بعد ببینیم چه می شود.در حالی که به طور قطع می دانیم که بقیه هم درگیر می شوند. در نتیجه ویروس را پخش کرده ایم و لود ویروس در کشور ما بالا می رود.
    وی در خصوص تجربیات سایر کشورها به بنده اعلام داشت:  در استانبول در سال۲۰۱۵میلادی، ۵۹ میلیون پرنده را معدوم کردند و باوجود اینکه در آنجا بیمه معنایی نداشت، برای هر قطعه ۱۶ دلار دادند و جاده ها را تغییر دادند و باتلاق های اطراف را خشک کردند.

    دکتر نبی پور مقصر را یک سازمان یا یک جریان نداست و اعلام کرد: مقصر، کل حاکمیت است که این اوضاع را ایجاد کرده و در چنین شرایطی ۳۰ میلیون قطعه معدوم سازی ما ،۴۰ میلیون قطعه می شود.اگر آقای دکتر خلج در زمان ریاست خود که می بیند با وجود اعلام زودهنگام خطر به ایشان نمی دهند، استعفا بدهد، یا چند نفر دیگر استعفا بدهند، در این زمان وزیر جهادکشاورزی و بازرگانی به فکر می افتند که بودجه را تامین کنند و متوجه میشوند بحث جدی است.
    ما از نظر اوضاع فعلی آنفولانزا، دارای یک فاجعه بزرگ هستیم و فاجعه ای بزرگتر نیز در پیش داریم .در استان قم تا هفته آینده هیچ مرغی باقی نمی ماند.سپس به سمت اصفهان میرود و میزان درگیری به ۳۰ میلیون می رسد. اینکه می گویم ما در تهران کانون نداریم، به دلیل این است که مرغی نداریم که کانون داشته باشیم. وقتی جایی تخم مرغ تمام می شود، هجوم می آوریم به جایی که تخم مرغ زیاد است و همین عوامل مکانیکی بیماری را منتقل می کنند‌. استان سمنان زمانی ۲۸۰تا۳۰۰هزار مرغ داشته است اگر آنفولانزا به آنجا برسد، همه را سه روزه نابود خواهد کرد.
    وی در خصوص این سئوال که آیا شما به عنوان یک تولید کننده که در این زمینه مشغول به فعالیت هستید، سال آینده هم اقدام به جوجه ریزی می کنید؟ گفت : خیر، به طور قطع ما جوجه های تخمگذار را نمی ریزیم و چون بیمه تکمیلی به ما پول کافی نمی دهد ، از فروردین تا آبان ماه، فقط برنامه ریزی پولت مان را کرده ایم.
    وی در خصوص حل مشکل آنفولانزا گفت : ما در این مملکت سیاست زده، نمی توانیم تصمیم جدی بگیریم .چرا وقتی آنفلوانزا دیده می شود، اعلام نمی کنید؟
    حتی سازمان دامپزشکی به وزیر نامه زد که اعلام بکنید اما آنها هم سیاسی کاری می کنند و اعلام نمی کنند.
    شما می پرسید که آقای روحانی از دامپزشکی خرده گرفتند که چرا صریحا اعلام نمی کنید.اگر اعلام می شد، مطمئنا خسارت کمتری داشتیم. اما من به شما می گویم که آقای رئیس جمهور زمانی که کار بیخ پیدا کرده بود و چاره ای وجود نداشت دیواری کوتاه تر از سازمان دامپزشکی پیدا نکردند و مجددا اعلام می کنم که در زمان دکتر خلج به ایشان گزارش داده شده بود .
     معاونت امور دام، متولی تولید است و سازمان دامپزشکی، متولی بهداشت است‌. یکی می گوید بریزید و یکی می گوید نریزید! نمی شود بهداشت را از تولید جدا کرد.

    وی اعلام داشت صنعت تخم گذار محکوم به فناست. ما در جلسات به این نتیجه رسیدیم که باید واکسن بزنیم اما باز هم مشکل داریم. کشورهایی مثل چین،حداقل ماهیانه گله هارا پایش می کنند و ویروسهای داخل منطقه را هم پایش می کنند تا ببینند که تغییر می کند یا نه؟ اما ما چنین برنامه هایی نداریم. این طور که پیش می رود، ما یک کشور واردکننده تخم مرغ می شویم. وقتی ویروس به این شدت همه جای مملکت را گرفته،قطعا سال دیگر هم درگیر است. حداقل۶۰ تا ۷۰ درصد مرغداری های تخم گذار که قرنطینه را به نحو احسنت در سطحشان انجام می دادند، درگیر شده اند.
    گله هایی را داریم که ورودیشان با ازن و لیزر ضد عفونی میشود اما باز هم درگیر شده اند.
    ویروس در مملکت ما دیگر بومی شده.باید از کارشناسان چین و پاکستان و هنگ کنگ دعوت شود و پایش انجام شود.
     
    نظرات شما
    •  

      سهراب ترنجزر گفت : ۹۶/۱۱/۲۸

      با عرض سلام ...اگر امکان به همکاری هست من در خدمت هستم من عمان هستم

      پاسخ...
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com