صنعت مرغ رو به سوی ورشکستگی است

صنعت مرغ رو به سوی ورشکستگی است
علی رغم وعده مسوولان مبنی بر کنترل قیمت در بازار گوشت، این روز‌ها قیمت آن از مرز ۵۴ هزار تومان نیز عبور کرده است.
بازار گوشت به عنوان یکی از کالاهای اصلی سبد مصرفی خانوار از اهمیت بالایی برخوردار است که علی رغم وعده مسوولان مبنی بر کنترل قیمت، این روزها قیمت آن از مرز 54 هزار تومان نیز عبور کرده است.
در ماه های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز دهک های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتیینی با مشکل مواجه کرده و کار را به جایی رسانده که سهم این محصول در سبد خانوار به طور چشمگیری کاهش یافته است.
براساس گزارش های میدانی از بازار محصولات پروتیینی حسنی یکی از فعالان این صنف می‌گوید: علی رغم کاهش قدرت خرید خانوار، قیمت گوشت قرمز در ماه های اخیر با افزایش افسار گسیخته ای روبرو بوده است.
وی کمبود و عرضه دام در دامداری ها و عدم توزیع گوشت وارداتی در قصابی‌ها  را دلیل اصلی این نوسانات دانست.
در مقابل نرخ برخی  دیگر از محصولات پروتیینی نظیر مرغ با کاهش چشمگیری در بازار روبرو بود، به گونه‌ای که رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی معتقد است که صنعت مرغداری با سرعت زیادی در حال ورشکستگی است.
البته ناگفته نماند که در پی سودجویی برخی قصابان انواع محصولات پروتیینی با قیمت های گزافی به مصرف کنندگان عرضه می شود.
بررسی از چند سوپر پروتیینی سطح شهر حاکی از آن است که هر کیلو گوشت گوسفندی داخلی 55 تا 56 هزار، گوشت گوساله 52 تا 53 هزار، شتر 50 تا 51 هزار، مرغ 7 هزار و 500 تا 7 هزار و 900، فیله مرغ 17 هزار و 500، مرغ ارگانیک 11 هزار ، ران مرغ 13 هزار و 800 و بوقلمون 13 هزار و 800 تومان عرضه می شود.

منصور پوریان یک تامین کننده دام و گوشت با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی در بازار همچنان بالاست، اظهار کرد: علی رغم آنکه هر کیلو لاشه داخلی با نرخ 37 هزار و 500 تومان عرضه می شود، اما هر کیلو گوشت گوسفندی با نرخ 54 تا 55 هزار تومان در قصابی ها فروخته می شود که این امر ناشی از مشکلات سیستم توزیع است.
وی با اشاره به اینکه نیاز بازار تنها گوشت گرم نیست، افزود: در شرایط کنونی با محدودیت واردات در گوشت منجمد روبرو هستیم که این امر موجب شده فشار بر بازار گوشت گرم افزایش یابد.
پوریان در پاسخ به این سؤال که در برخی قصابی های سطح شهر خبری از گوشت گرم وارداتی نیست، بیان کرد: سیاست ستاد تنظیم بازار بر آن است که گوشت های گرم وارداتی، تنها در اختیار شرکت های بسته بندی قرار‌ گیرد که درنهایت این امر خلأ گوشت گرم وارداتی ارزان قیمت در قصابی را به همراه دارد.
به گفته وی تنوع واردات گوشت قرمز تنها نسخه درمان کاهش قیمت شقه داخلی در بازار خرده فروشی است.

فقدان نظارت سازمان حمایت بر قصابی ها

احمد مقدسی رییس انجمن صنفی گاوداران اظهار کرد: اکنون هر کیلو گوساله نر پرواربندی در دامداری ها با نرخ 14 هزار تومان عرضه می شود که با احتساب هزینه های کشتار، حمل و نقل و سود قصابان با 35 درصد افزایش، حداکثر با نرخ 42 تا 43 هزار تومان در قصابی ها باید عرضه شود.
به گفته وی فروش گوشت گوساله با نرخ 50 تا 53 در قصابی ها ناشی از دلال بازی و سودجویی دلالان است.
مقدسی با انتقاد از فقدان نظارت سازمان حمایت بر قصابی ها بیان کرد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده از دلالان حمایت می‌کند و این زیان تولید داخل و واردات بیش از حد گوشت قرمز را به دنبال دارد.
رییس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: با توجه به نوسانات نرخ دلار، واردات گوشت قرمز توجیه اقتصادی ندارد و تنها با حمایت از دامداران داخلی به سهولت می توان به خودکفایی دست یافت.
وی با بیان اینکه واردات گوشت قرمز مُسکنی برای بازار است، تصریح کرد: سالانه حدود یک میلیون تن گوشت در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود 920 هزارتن، معادل 90 درصد از منابع داخلی و تنها 10 درصد از طریق واردات تامین می شود که در صورت به صرف بودن تولید برای دامدار نیازی به واردات نیست.
به گفته این مقام مسوول با وجود افزایش قیمت نهاده های دامی، نرخ تمام شده فروش هرکیلو دام زنده برای دامدار 14 هزار و 900 تومان تمام می شود، در حالیکه با زیان 900 تومان درب دامداری، گوساله نر پرواربندی عرضه می شود.

آخرین تحولات بازار مرغ
مهدی یوسف خانی رییس اتحادیه پرنده و ماهی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری با نرخ 4 هزار و 400 ، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6 هزار ، توزیع درب واحد های صنفی 6 هزار و 150 و خرده فروشی 6 هزار و 750 تومان عرضه می شود.
به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 5 هزار و 750 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 6 هزار و 750 تومان است.
محمد یوسفی رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه صنعت مرغداری با سرعت زیادی به سمت ورشکستگی در حال پیش روی است، گفت: امروز نرخ فروش دو ماهه هر کیلو مرغ زنده 4 هزار ، نقدی 3 هزار و 700  و مرغ آماده به طبخ در میدان بهمن 5 هزار و 600 و غرفه های میدان میوه و تره بار سطح شهر 6 هزار و 180 تومان است.
به گفته وی نرخ کنونی مرغ در بازار بیانگر زیان 800 تا هزار تومانی مرغداران است.
یوسفی قیمت مرغ در روزهای آتی را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به وضعیت کنونی تولید پیش بینی می شود که این روند تا آذر ماه در بازار ادامه یابد و تنها خرید روزانه هزار و 500 تن مرغ مازاد مرغداران از سوی شرکت پشتیبانی تنها می تواند از ورشکستگی مرغداران جلوگیری کند.
وی در پاسخ به این سوال که مرغ در برخی مغازه ها با نرخ بالاتر از قیمت مصوب عرضه می شود، بیان کرد: این امر به هزینه سرقفلی، اجاره بها و قیمت ملک بستگی دارد و  البته در برخی مغازه ها  هر کیلو مرغ با نرخ 5 هزار و 700 تومان کمتر از نرخ مصوب توزیع می شود.
به گفته این مقام مسوول نرخ مرغ آماده به طبخ در مغازه های سطح شهر نباید با نرخ بالاتر از 7 هزار و 800 تومان عرضه شود.
رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در خصوص اینکه در برخی مغازه ها مرغ ارگانیک با نرخ های بالایی عرضه می شود، تأکید کرد: تولید مرغ ارگانیک در کشور صحت ندارد و تنها مرغ سبز( بدون آنتی بیوتیک) در صورت تاییده سازمان دامپزشکی تولید شده و هزار تومان بالاتر از قیمت مرغ معمولی در بازار عرضه می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com