ضرورت احیای آرین با دانش بومی

ضرورت احیای آرین با دانش بومی
اهمیت احیای یک لاین مرغ بومی کشور موسوم به «آرین» ، مسوولان و کارشناسان امر را بر آن داشت تا یک برنامه با عنوان «طرح ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ» را تدوین و به اجرا بگذارند.
حوزه تولید و تامین غذا، اساسی‌ترین بخش مقابله با تحریم در هر کشور بوده و کشوری که به دنبال دستیابی به خودکفایی در این حوزه نباشد به ‌سادگی توسط قدرت‌های جهانی از صحنه تعاملات جهانی حذف خواهد شد.
اگر امروزه می ‌بینید که کشورهایی ادعای ابرقدرتی دارند و در امور سایر کشورها به خود حق دخالت می‌دهند و تهدید می‌کنند، فقط به خاطر پیشتازی آن‌ ها در ساخت اسلحه و تجهیزات جنگی نیست.
شوروی سابق کشوری دارای انواع و اقسام سلاح‌ ها و فناوری‌ های پیشرفته فضایی بود، اما به دلیل ناتوانی در تأمین غذای مردم کشورش، از هم فروپاشید.
امپراتوری بزرگ عثمانی نیز همین وضعیت را در جنگ جهانی اول تجربه کرد. امروزه آمریکا بیش از ۱۰ برابر و اتحادیه اروپا به‌طور متوسط بیش از پنج برابر نیاز جمعیت خود ، غذا تولید می‌کنند.
این حجم از تولید نه فقط به‌خاطر جلوگیری از تحریم شدن توسط سایر کشورهاست، بلکه به خاطر به وجود آمدن امکان تحریم غذایی کشورهای دیگر است.
بنابراین بسیار ضروری است که در کشورمان بتوانیم در تولید غذا و نیز نهاده‌های اولیه لازم در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی به خودکفایی دست یابیم و امروز راه مقابله با تحریم‌ها به فرموده مقام معظم رهبری قوی شدن برای مصون شدن در برابر تحریم‌ها است.
 درپی  تحریم ظالمانه بین المللی و ممنوعیت صادرات نژادهای خارجی مرغ اجداد به جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته و پیرو دستور مقام معظم رهبری برنامه ملی احیای مرغ لاین آرین با محوریت وزرات جهادکشاورزی و مشارکت دستگاه ها و سازمان های مختلف تدوین مصوب و اجرا شده است.
استمرار این تحریم به معنی قطع کامل زنجیرۀ تولیدِ گوشت مرغ کشور بود که ۷۱ درصد از سبد پروتئین خانوار ایرانی را تشکیل می‌داد؛ به بیان دقیق‌تر، این تهدید به معنی توقف تولید گوشت مرغ در سال ۱۴۰۰ و ایجاد یک بحران ملی در حوزۀ امنیت غذایی بود؛ اما به لطف الهی جمهوری اسلامی از این تهدید جدید نیز یک فرصت ساخت.
دستورات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید ریاست جمهوری و اهتمام ویژۀ وزیر جهادکشاورزی بر احیای مرغ لاین آرین، نقطۀ عطفی شد تا صنعت مرغ کشور از وابستگی به خارج رهایی یابد.
اجرای برنامه های ملی «احیای مرغ لاین آرین» و «مدیریت سنی پرورش طیور (مرغ سایز)» به منظور ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ با محوریت وزارت جهادکشاورزی و ۱۸ دستگاه و نهاد دخیل در تأمین امنیت غذایی کشور از خرداد ماه سال ۱۳۹۹ آغاز گردید.

لاین چیست؟
جمعیت خاصی از حیوانات که دارای ویژگی‌های ژنتیکی مشخص بوده و فقط با حیوانات خالص و هم نژاد خود آمیزش نموده و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود باشند لاین نامیده می‌شوند.

مزایای لاین بومی آرین
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص مزایای ایجاد لاین بومی در ایران گفت: ایران تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه است و امروز ورود لاین آرین به زنجیره طیور فواید متعددی همچون تحقق شعار خودکفایی و کاهش هزینه‌های واکسیناسیون دارد.
مجید مرادخانی افزود: کنترل بیماری ها به واسطه مقاومت بالای مرغ آرین به بیماریهای واگیردار، طول دوره رشد کوتاه تا رسیدن به وزن استاندارد و در نتیجه افزایش ۳۰ درصدی جوجه ریزی و افزایش سود مرغداران از دیگر مزایای لاین مرغ است.
وی اظهار داشت: برای احیای لاین آرین در تمام استان ها برنامه ریزی هایی انجام شده ولی در استان البرز هنوز هیچکدام از تولیدکنندگان متقاضی پرورش لاین بومی برای اجرای طرح ملی ارتقای مرغ سایز نشده اند.
وی گفت: به همین منظور برای هدایت مرغداران به این سمت و سو، برنامه های تشویقی همچون اولویت تامین و تحویل نهاده ها و تسهیلات کم بهره به این افراد برای آنان در نظر گرفته شده است.
وزارت جهاد کشاورزی نیز اقدامات موثری جهت تکمیل فرآیند احیای کامل لاین مرغ آرین انجام داده است  در از آن جمله  ارائه بسته‌های حمایتی از پرورش دهندگان مرغ آرین حمایت خواهد کرد و دادن سهم بازاری به آن، در حال حاضر سیکل اصلاح نژادی این سویه بومی مرغ تکمیل شده و شاهد حضور دوباره این نژاد بومی در بازار کشور و منطقه باشیم.

خوراک پرداز هزار دشت

برنامه ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ
یکی از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نیز در خصوص مزایای مرغ لاین در ابتدا به نقش پروتئین حیوانی در سلامت انسان اشاره کرد و گفت: نقش پروتئین حیوانی در تامین و ارتقا امیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.
دکتر محمدحسین نعمتی افزود: به طور معمول هر فرد یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارد تا یک سوم آن از طریق منابع پروتئین حیوانی تامین شود.
وی اظهار داشت: گوشت مرغ به دلیل ارزش غذایی بالا و قیمت مناسب از منابع پروتئینی مهم به شمار می‌رود در کشور ما با توجه به سرانه مصرف گوشت مرغ که حدود ۲۸ کیلوگرم است، نزدیک به ۷۰ درصد از پروتئین حیوانی مورد نیاز از این طریق تامین می‌شود.
معاون پژوهش و فناوری و انتقال یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی زنجان ادامه داد: از سوی دیگر از نظرحجم سرمایه‌گذاری و چرخش مالی، صنعت مرغداری بعد از صنعت نفت در رتبه دوم قرار دارد که بیش از ۲.۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آن درگیر هستند.
بنابراین توسعه این صنعت چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ امنیت غذایی دارای اهمیت بسزایی است.

لاین آرین مورد غفلت قرار گرفت

نعمتی در ادامه به بیان مزایای مرغ لاین می پردازد و می گوید: جمعیت خاصی از حیوانات که دارای ویژگی‌های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم نژاد خود آمیزش نموده و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود باشند لاین نامیده می‌شوند.
در بین کشورهای دنیا تنها کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران صاحب علم و فناوری موسوم به مرغ لاین هستند.
وی افزود: مرغ لاین آرین که در محل بابل کنار مازندران واقع شده است همانند دیگر نژادهای خارجی از پتانسیل رشد بسیار مطلوبی برخوردار بوده بطوری که در اواخر دهه ۷۰ بیش از ۸۵ درصد جوجه گله اجداد کشور از طریق همین لاین تامین می‌شد که متاسفانه این سرمایه عظیم مورد غفلت واقع شده است.
بنا بر ادعای نعمتی، امروزه وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد تا ضمن احیای لاین مرغ آرین در وهله اول کشور را از وابستگی به جوجه مرغ اجداد نجات دهد و سپس بتواند ارز آوری مناسبی برای کشور ایجاد کند.

کیفیت تولید و مصرف گوشت مرغ در ایران
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی بیان داشت: با توجه به اهمیت گوشت مرغ در سبد غذایی خانوارها، توجه به کمیت و کیفیت گوشت تولیدی ضرورت دارد.
وی، یکی از موارد شاخص در تعیین کیفیت گوشت مرغ را وزن متناسب با سن پرنده دانست و گفت: پیشرفت‌های ژنتیکی و بهبود روش‌های مدیریتی- تغذیه‌ای سبب شده است که جوجه‌های گوشتی ظرف مدت کوتاهی به وزن مناسب بازار برسند.
وی ادامه داد: امروزه در بیشتر کشورهای جهان تولید مرغ با وزن استاندارد صورت می‌گیرد ولی در کشور ما متاسفانه بدلایل مختلف، مدت پرورش جوجه گوشتی به بیش از ۵۰ روز افزایش یافته و این امر منجر به تولید مرغ‌های با وزن کشتار نزدیک به ۳ کیلوگرم شده است.
این محقق، مرغ استاندارد را  مرغی دانست که تولید و عرضه گوشت مرغ با وزن یکسان و دامنه وزنی کم در یک دوره پرورش باشد.
نعمتی تاکید کرد: تولید مرغ در سن کمتر و عرضه لاشه با وزن لاشه ۱.۲ تا ۱.۸ کیلوگرم در واقع اجرای سیاست تولید محصول سالم است.
در این فرایند، طول دوره پرورش از ۵۰ روز به ۳۵ الی ۴۰ روز کاهش یافته تا از این طریق بتوان مرغ استاندارد تولید کرد.

مزایای تولید مرغ با وزن استاندارد برای تولید کننده و مصرف کننده
معاون پژوهش و فناوری و انتقال یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی زنجان ادامه داد: بالا رفتن بهره‌وری و افزایش کیفیت و کمیت گوشت مرغ تولیدی، کاهش دان مصرفی و بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش خطر ابتلا به بیماریهای میکروبی، کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و کاهش هزینه های درمان و کاهش بروز بیماریهای متابولیکی مثل سندرم مرگ ناگهانی از جمله مزایای تولید مرغ سایز می باشد.
وی تصریح کرد: همچنین کاهش بیماری سندرم آسیت و نیز مشکلات پا، کاهش درصد تلفات و ریسک تلفات مرغ‌های سنگین وزن، افزایش تراکم در واحد سطح تا حدود ۲۰ درصد، افزایش تعداد دوره های پرورش جوجه در سال، استانداردسازی تولید گوشت مرغ و افزایش توان صادراتی به کشورهای منطقه از دیگر مزایای تولید مرغ با وزن استاندارد برای تولیدکنندگان است.
نعمتی همچنین به مزایای مرغ سایز (سلامت) برای مصرف کنندگان اشاره کرد و افزود: تولید محصول سالم، ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه، بهبود مزه،  طعم و تردی گوشت گوشت ران و سینه، کاهش افت لاشه بدلیل بروز بیماری‌های متابولیکی مثل سندرم آسیت و بیماری عضله سبز و کاهش باقیمانده‌های آنتی بیوتیکی در لاشه از جمله این مزایا برای جامعه بزرگ مصرف کنندگان است.
وی از دیگر این مزایا را، کاهش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در مصرف کنندگان به دلیل مصرف مرغ سالم، کاهش مقدار پوست لاشه به عنوان بخش غیر قابل مصرف بصورت درصدی از وزن لاشه، کاهش چربی محوطه بطنی، کاهش بیماریهای قلبی- عروقی در مصرف کنندگان، پخت و پز راحت و آسان و امکان بیشتر خرید برای اقشار کم‌درآمد عنوان کرد.

البرز گستر دارو

مرغ سایز گزینه ای مطلوب برای سلامت جامعه
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و دبیر کمیته آموزش، ترویج و رسانه کارگروه تحقیق و توسعه برنامه ملی ارتقای مرغ لاین آرین نیز گفت: اکنون در دنیا برای حفظ سلامت جامعه، تمایل به سمت مصرف مرغ‌های سایز با وزن کمتر بوده و در سال‌های اخیر در ایران نیز در این زمینه اقداماتی انجام شده اما این مهم نیازمند فرهنگسازی بیشتر است.
دکتر محمدحسین بنابازی با بیان اینکه در دنیا سویه‌های تجاری مرغ گوشتی رایج شامل «رأس»، «کاب»، «آربوراکرز» و «هوبارد» همگی سویه‌های سنگین با وزن گیری بالا هستند، افزود: تعریف ما از مرغ سایز، مرغی است با سایز متوسط بین ۱.۲ تا ۱.۸ کیلوگرم وزن لاشه که با دوره پرورش در یک دوره حداکثر ۳۵ روزه امکان تولید آن وجود دارد.
وی تاکید کرد: تولید و مصرف مرغ سایز، گزینه مطلوبی برای کاهش هزینه های تولید و ارتقا سلامت جامعه به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: برنامه ملی ارتقای مرغ لاین آرین و به موازات آن طرح ملی سلامت و امنیت گوشت مرغ از شهریور ماه سال گذشته در راستای  فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت داشتن یک لاین مرغ در سطح ملی کلید خورد و برنامه در اسفند ماه ۱۳۹۸ آماده شد.
بنا بر گفته بنابازی این برنامه بایستی از فروردین ماه سال جاری اجرا می شد ولی شیوع بیماری کووید ۱۹ مقداری آن را به تاخیر انداخت ولی اکنون این برنامه بر طبق زمانبندی پیش می رود.
وی ادامه داد: این برنامه در سه بخش تدوین شد که ابتدا بخش تولید، شامل بازسازی و ارتقای مجتمع بابل کنار که گله‌های اصلی لاین در آنجا وجود دارد و تولیدکنندگان در سطوح پایین‌تر از لاین تا سطح پرورش مرغ گوشتی، دوم بخش ایجاد لاین پشتیبان و سوم تحقیق و توسعه با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تدوین گردید.
وی افزود: در بخش تولید مقرر شد سویه آرین جایگزین سویه‌های خارجی موجود در بازار شده و همچنین شرکت‌ و زنجیره های بزرگ تولیدکننده مرغ گوشتی به سمت تولید این سویه سوق داده شوند.
بنابازی با بیان ایکه بازسازی و ارتقای زیرساخت های مجتمع بابلکنار در حال انجام است، گفت:  زیرساختهای ایجاد لاین پشتیبان بصورت تهیه یک نمونه در سطح GGP  نیز فراهم شده است.
دبیر کمیته آموزش، ترویج و رسانه کارگروه تحقیق و توسعه برنامه ملی ارتقای مرغ سایز بخش تحقیق و توسعه این برنامه را بسیار مهم و در جهت رفع مشکلات فنی و کمک موثری به آن جهت تجاری‌سازی و بازاریابی برشمرد و گفت موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به عنوان یکی از اجزای اصلی کارگروه تحقیق و توسعه این برنامه همکاری می‌کند.
وی با بیان اینکه برای اجرای این بخش از برنامه ۶ کمیته تعریف شده، گفت: این کمیته ها شامل کمیته تغذیه و مدیریت پرورش، کمیته ژنتیک، کمیته آموزش، ترویج و رسانه، کمیته فناوری‌های نوین، کمیته تجاری‌سازی تولید و کمیته اقتصادی اجتماعی می باشند.
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ادامه به مزایای مرغ سایز (سلامت) اشاره کرد و افزود: تولید مرغ سایز در قالب برنامه مدیریت سنی مرغ گوشتی تعریف شده است و وزن آنها  زیر ۲ کیلوگرم و دوره پرورش آنها نیز بیش از ۳۵ روز نیست.
وی اظهار داشت: ترویج مصرف مرغ سایز بواسطه مزایای سلامتی که برای مصرف‌کننده دارد در برنامه کار سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
بنابازی بیان داشت: مخاطبان برنامه ملی سلامت و امنیت گوشت مرغ علاوه بر آن مصرف کنندگان، تولیدکنندگان مرغ گوشتی نیز می‌باشند.
مصرف کنندگان به دلیل اینکه باید قانع شوند که استفاده از مرغ سایز بخاطر چربی کمتر لاشه، کمتر بودن باقیمانده‌های آنتی‌بیوتیکی و سایر  داروها که عمدتا در پایان دوره پرورش و برای کم کردن تلفات مصرف می‌شوند، برایشان مفیدنر خواهد بود.
بنابازی یادآور شد: در حال حاضر ذائقه مردم به خرید و مصرف مرغهای درشت و  سنگین تمایل دارد گرفته و تغییر این فرهنگ مصرف مصرف دشوار و زمان بر خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین در بخش تولید و عرضه میز خطوط کشتارگاهها برای مرغ های درشت‌تر و سنگین‌تر ایجاد شده و تمایل مدیریت کشتارگاه‌ها هم به کشتار اینگونه مرغ ها است.
بنابراین برای تولید مرغ سایز بایستی خطوط کشتارگاه‌های صنعتی مرغ تغییر  کند.
وی افزود: مرغ گوشتی سویه آرین یک مرغ متوسط جثه و به معنای واقعی مرغ سایز است زیرا عملا دوره پرورش آن بیشتر از ۳۵ روز طول نمی‌کشد و ادامه پرورش آن بعد از ۳۵ روز نسبت به سویه های دیگر موجود در بازار از لحاظ وزن گیری ممکن است به صرفه و قابل رقابت نباشد.
وی ادامه داد: این سویه مرغ از خارج از کشور به عنوان یک سویه متوسط جثه خریداری شد و از این رو اگر روند تولید و فرهنگ مصرف مرغ سایز در جامعه نهادینه شود، عملا زمینه برای رونق بازار و ترویج مرغ آرین هم فراهم می شود.
دبیر کمیته ترویج و آموزش و رسانه برنامه ملی ارتقای مرغ لاین آرین به دیگر ویژگی های مرغ آرین به عنوان یک مرغ سایز نیز اشاره کرد و گفت: مرغ آرین از لحاظ نسبت اجزای مختلف لاشه به کل لاشه مطلوب‌تر و بافت عضله سینه نسبت به سویه های دیگری که فشار انتخاب و اصلاح نژاد بر روی آن ها با شدت بالا انجام شده است، نرمتر است.

۱۰۰ درصد بازار تا پایان ۱۴۰۰
این محقق افزود: هم اکنون بر اساس اهداف پیش‌بینی شده برنامه ملی احیای مرغ آرین و هدف گذاری انجام شده، این سویه مرغ بایستی تا پایان سال جاری ۵۰ درصد بازار و تا پایان ۱۴۰۰، ۱۰۰ درصد بازار را در اختیار داشته باشد.
این سویه هم اکنون در سطح اجداد  ۴۰ درصد بازار و در سطح گله‌های مادر  ۲۵ درصد از بازار را در اختیار دارد و واحدهای بیشتری هم آماده‌اند پس از پایان دوره پرورش، این سویه را جوجه‌ریزی نمایند.
اولین جوجه های گوشتی هم در پایان آذرماه جاری تولید و وارد بازار شدند.
بنابازی تصریح کرد: با روند فعلی، دستیابی به ۱۰۰ درصد بازار تا پایان سال ۱۴۰۰ کاملا متصور است.
وی یادآور شد: هم اکنون در حال حاضر، برنامه در مرحله شناسایی و احصاء ظرفیت تمام مزارع علاقمند به جوجه‌ریزی سویه آرین و اعطای مشوقهایی در این زمینه می باشد.

کلام آخر
مرغ نژاد آرین به عنوان یک سرمایه ملی باید دوباره احیا تا بتواند نقش خود را در بازار ایفا کند.
اما راهکار در حمایت از تولید داخلی نهفته است و تا زمانی که ارگان های متولی بازرگانی مثل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و سازمان دامپزشکی نخواهند برای حضور این محصول در بازارهای داخلی و بین المللی کاری کنند، هیچ شرکت و ارگانی نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد.
وزارت جهاد کشاورزی امکانات فنی تاحدودی کامل برای احیای این مرغ لاین دارد علاوه بر اینکه دسترسی عمیقی به بازار محصولات کشاورزی و زنجیره تولید دارد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در تسهیل افزایش سهم این لاین بومی و کمک به ایجاد بازار پسندی این محصول نقش دارد.
تسهیل صادرات مرغ لاین به بازارهایی که خواستار محصولی با خصوصیات آرین هستند می‌تواند ارزآوری زیادی در پی داشته باشد و در نهایت شرکت‌های سرمایه‌گذاری که هم اکنون در حال تلاش برای احیای این لاین هستند می‌توانند بهره برداری تجاری برنامه‌ریزی شده‌ای برای طولانی مدت داشته باشند.
به طور خلاصه راهکارهای ارائه شده برای احیای لاین مرغ آرین پس از عملیات تکثیر و اصلاح نژادی شامل خرید تضمینی این محصول از تولید کنندگان برای ایجاد پشتیبانی مالی و معنوی از این ثروت ملی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com