علت افزایش قیمت گوشت قرمز

علت افزایش قیمت گوشت قرمز
 حسن رکنی در مورد تنظیم بازار گوشت قرمز اظهار داشت: در سال‌های اخیر به خاطر اینکه بازار به عرضه گوشت گرم گوسفندی تمایل نشان داده، کار برای ما کمی سخت‌تر شده است؛ چرا که قبلاً شرکت‌هایی که در واردات گوشت گرم وارد شده‌اند، را فعال کردیم تا بتوانیم به صورت روزانه گوشت تازه گوسفندی خارجی را وارد کشور کنیم.
وی با اشاره به اینکه تا چند سال گذشته تنظیم بازار گوشت به‌ مراتب آسان‌تر و قیمت‌ها ثبات بیشتری داشت، تصریح کرد: حداقل می‌توان گفت که قیمت گوشت منجمد گوساله در 4 سال اخیر بین 21 تا 22 هزار تومان ثابت مانده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شما اواخر سال گذشته قول دادید که قیمت گوشت تازه گوسفندی را به مرز 30 هزار تومان برسانید، اما اکنون قیمت این محصول در بازار 40 و چند هزار تومان است که رکنی پاسخ داد: سعی کرده‌ایم با عرضه گوشت گوسفندی تازه وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا حد زیادی در قیمت تعادل ایجاد کنیم، تا حدی که شقه گوشت گوسفندی در این فروشگاه‌ها بین 31 هزار و 500 تا 33 هزار تومان عرضه می‌شود و به خاطر همین هنوز در بازار برای تنظیم قیمت حضور داریم.
معاون وزیر جهاد در ادامه با ذکر مثالی از تغییر قیمت از تولید تا مصرف خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال شیر کیلویی 1300 تومان از دامدار خریداری می‌شود، درصورتی‌که مصرف‌کننده آن را حدود کیلویی 3 هزار تومان خریداری می‌کند که دلیل آن وجود واسطه‌هاست که زنجیره مناسب توزیع باید ایجاد شده تا حلقه‌های مختلف در این میان جایگاه خود را به درستی داشته باشند‌؛ چراکه اکنون هم مصرف‌کننده و تولیدکننده دچار ضرر می‌شوند.
به گفته رکنی دامدار باید بتواند از مرحله تولید تا بازار را خودش تعریف کند، تا درنهایت سود اصلی نیز به جیب دامدار برود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری که چرا لاین‌های گوشتی برای تولید دام در کشور تعریف نکرده‌اید، گفت: در حوزه گوشت قرمز باید هسته‌های اصلاح نژادی را ایجاد کنیم که این کار در سال‌های گذشته کمتر انجام شده، تا حدی که سالانه 10 تا 15 هزار رأس دام پرتولید و گوشتی وارد کشور شده است.
معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در 4-3 سال اخیر 500 تا 600 هزار رأس گله‌های دامی وارد کشور شده که می‌تواند تولید دام‌های خوب را توسط بخش خصوصی داشته باشد و نهادهایی مانند سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید نیز برای تولید و پرورش و واردات 50 هزار راس دام مولد برنامه‌ریزی کرده است که دولت در کنار آن امر روان‌سازی را انجام داده است.
رکنی همچنین با انتقاد از برخی افراد که همواره سعی می‌کنند کار دیگران را زیر سؤال ببرند، گفت: در حوزه دام سنگین سعی کرده‌ایم 20 تا 30 هزار راس اصلاح ژنتیکی را برای تولید گاو گوشتی ـ شیری داشته باشیم و اکنون نیز 200 هزار دز مایه ژنتیکی (اسپرم گاو) توزیع می‌شود که اقدام خوبی برای اصلاح نژادهای گاو شیری ـ گوشتی است.
وی همچنین از گسترش نژادهایی مانند دابل ماسل (دو ماهیچه) در برخی استان‌های کشور خبر داد و اضافه کرد: از آنجایی که زیرساخت گسترش نژادهای گوشتی را در ایران به دلیل فقر مراتع را نداریم، در نتیجه بیشتر روی نژادهای گوشتی ـ شیری کار می‌کنیم.
 
نظرات شما
  •  

    فرزاد گفت : ۰۱/۱۱/۱۲

    میخواستم عرض کنم گوسفندزنده تودوسال بایدبشه از۴۰تومن ۱۴۰تومن صاحب نداره مملکت یه کارگربدبخت چطوربره گوشت کیلو۳۰۰تومن بذاره سرسفره زنوبچش شماانسان نیستیدوجدان نداریدخدانداریدلعنت همون خدابه باعث وبانی این گرونی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com