قصه پر غصه دامداران خراسان‌جنوبی

قصه پر غصه دامداران خراسان‌جنوبی
افزایش و عدم ثبات در قیمت نهاده‌ها باعث ضرر به دامداران می‌شود؛ مشکلاتی همچون عدم تأمین جو از طرف دولت نیز باعث آسیب به صنعت دامپروری و واریز سود اصلی به جیب دلالان شده است.
 دامداری از گذشته‌های دور، منبعی برای ارتزاق و اشتغال مردم خراسان‌جنوبی به خصوص اهالی روستاها بوده است و بخش اعظمی از مردم منطقه در این حوزه فعالیت می‌کنند اما در سال‌های اخیر دامداران با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند؛ از عدم حمایت جدی از فعالان حوزه دامداری تا مشکلات آب و برق، نرخ بالای نهاده‌ها و… همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا مشکلاتی بر سر راه فعالیت‌شان به وجود آید.
گرانی و مشکلات در تأمین نهاده شرایطی را برای دامداران استان به وجود آورده که دیگر این شغل برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد و حتی برخی‌ها حاضر شده‌اند دام خود را زیر قیمت به فروش برسانند و یا اینکه آن‌ها را روانه کشتارگاه کنند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند.
تأمین نهاده موضوعی حیاتی در بحث تولیدات دامی است و شرایط خشکسالی کم‌سابقه امسال در خراسان جنوبی و به دنبال آن کاهش تولید گندم و جو، دامداران این استان خصوصاً در روستاها را با مشکلات عدیده‌ای در تأمین نهاده روبه‌رو کرده است.

یکی از دامداران استان در خصوص مشکلات تأمین نهاده گفت: پنج خانوار در کنار یکدیگر از طریق دامداری امرار معاش می‌کنیم اما با توجه به قیمت جو ۵ و ۶ هزار تومانی دیگر این کار برای ما صرفه اقتصادی ندارد. این موضوع باعث شده که میخواهم سهم خودم را بفروشم و ماشین بخرم تا با آن مسافرکشی کنم.
وی ادامه داد: نه تنها من، بلکه دامداران دیگری نیز به فکر این افتاده‌اند که دامشان را بفروشند و خرج امرار معاش زندگیشان کنند.
یکی دیگر از دامداران استان ساکن در شهرستان سربیشه که ۲۰۰ رأس دام سبک دارد هم به خبرنگار ما گفت: این روزها دامداران دل پرغصه ای دارند چرا که دخلشان با خرجشان هم خوانی ندارد.

حاجی پور به بالا بودن قیمت نهاده ها اشاره کرد و افزود: هیچ ارگانی از ما حمایت نمی کند و نهاده دولتی هم به کسی تعلق می گیرد که دام هایش را بیمه کرده و در ازای تعداد دام بیمه شده از بازارگاه نهاده دریافت می‌کند.
وی ادامه داد: دامداری این روزها بسیار دشوار و هزینه بر است و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰ گوسفند خود را یا فروخته و یا روانه کشتارگاه کرده ام.

اجازه خروج دام زنده از استان داده نمی‌شود
وی از اینکه اجازه خروج دام زنده از استان داده نمی شود، انتقاد کرد و گفت: دام زنده در خارج استان گران تر از داخل استان است ولی اجازه خروج داده نمی شود و این در حالی است که نهاده هم به اندازه کافی در داخل استان به ما نمی دهند.

این دامدار سربیشه ای با اشاره به اینکه دامدار توان پرداخت حق بیمه دامش را هم ندارد، بیان کرد: سامانه بازارگاه بر مشک ات دامداران افزوده است ل و نظارت دقیقی در این زمینه وجود ندارد.
حاجی پور معتقد است صدای مشکلات فعلی یکی دو سال آینده با کاهش تعداد دام های استان درخواهد آمد چرا که در حال حاضر فشار زیادی بر روی دامدار است.

دولت چه خدمات رایگانی به دامداران ارائه کرده است؟
یکی دیگر از دامداران استان از شهرستان درمیان هم به خبرنگار ما گفت: به نظر شما دولت چه حمایتی از دامدار می کند؟ نهاده را که با قیمت بالا خریداری می‌کنیم، حق بیمه، واکسیناسیون و ... را هم خودمان می‌پردازیم پس دولت چه خدماتی به دامدار ارائه می دهد که بتواند سرپا بماند؟
محمد کشتگر به خشکسالی های بی سابقه و نبود علوفه در مراتع که دامداران را با مشکل مواجه کرده، اشاره کرد و افزود: تا ۶ ماه آینده کمبود گوشت قرمز در کل کشور جدی خواهد بود چرا که بیشتر دام ها روانه کشتارگاه می شوند.

تعطیلی دامداری های کوچک و خانگی
وی بیان کرد: تعداد زیادی از دامداری های کوچک و خانگی بدلیل بالا بودن نرخ نهاده و نداشتن صرفه اقتصادی اقدام به فروش دام بصورت زنده کرده اند و یا اینکه دام شان روانه کشتارگاه شده است.
وی ادامه داد: قیمت گوشت قرمز دربرخی استان ها از خراسان جنوبی بالا تر است و این در حالی است که نهاده به یک قیمت توزیع میشود.
وی عنوان کرد: از مسئولان و کارشناسان بپرسید ۵۰۰ رأس دام چقدر نهاده نیاز دارند و آیا این نیاز از سامانه بازارگاه تأمین می شود؟ بنابراین دامدار مجبور است برای زنده ماندن دامش از بازار آزاد نهاده گران تهیه کند.
وی خواستار توجه مسئولان و دولت به مشکلات دامداران شد و افزود:کاش مسئولان جلسه‌ای رودررو با دامداران برگزار کنند تا این درد دل ها شنیده شود.

بالا بودن قیمت نهاده و عدم تغییر قیمت گوشت و شیر
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی از بالا بودن قیمت نهاده ها و عدم تغییر قیمت گوشت و شیر در استان انتقاد کرد و گفت:کاه و یونجه در حال حاضر در بازار موجود است ولی با توجه به بالا بودن قیمت کرایه حمل ۳۰ تا ۴۰ درصد نرخ علوفه در استان رشد پیدا می کند که عم ا برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد.
کشتار دام و خروج دام مولد از استان
غریبی از کمبود جو و نبود آن در سامانه بازارگاه بعنوان مشکل فعلی پیش روی دامداران استان یاد کرد و افزود:شرایط فعلی باعث کشتار دام و شدت یافتن خروج دام مولد از استان شده است.

وی با بیان اینکه چشم انداز خوبی برای دامداری استان پیش بینی نمی شود،ادامه داد:قیمت کاه ۳ برابر و یونجه بیش از دو برابر شده ولی قیمت هر کیلو شیر خریداری شده از دامدار همان ۴۵۰۰ تومان است و تغییری نکرده و این در حالی است که افزایش قیمت انواع لبنیات را در بازار شاهد هستیم.

خشکسالی و کشتار دو تهدید جدی صنعت دامپروری استان
وی با تأکید بر اینکه خشکسالی و کشتار دو تهدید جدی صنعت دامپروری استان بشمار می روند، گفت: اگر به مشک ات و موانع پیش روی این صنعت توجهی نشود تا اواخر سال جاری شیر و گوشتی در استان باقی نخواهد ماند.
غریبی با اشاره به اینکه رشد ۲ الی ۳ برابری تولید برخی نهاده ها در استان با توجه به خشکسالی که امسال بی سابقه بوده باز هم جوابگوی نیاز دامدار نیست، افزود: در جو و ذرت دولتی کمبود داریم ولی در بازار آزاد با سه برابر قیمت می توان آنها را تهیه کرد.
وی بیان کرد: با این نرخ نهاده پروار بندی برای دامدار توجیهی ندارد و بیشتر دام ها از جمله گاوهای شیری روانه کشتارگاه می‌شوند که عواقب بد آن در ماه های آینده خود را نشان خواهد داد.

حذف ۵۰ درصد دام استان تا ۶ ماه آینده
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی افزایش نرخ شیرخام و دام زنده را که باید در ستاد تنظیم بازار کشور مصوب شود مرهمی بر زخم های دامداران عنوان کرد و افزود: در ابتدای سال ۲۰ درصد دام های استان روانه کشتارگاه شده اند که در صورت ادامه این شرایط تا ۶ ماه آینده ۵۰ درصد دام استان حذف خواهند شد.
غریبی بیان کرد: اگر دولت با افزایش قیمت شیر و گوشت موافقت نکند تنها راه حل نجات این صنعت توزیع علوفه یارانه ای بین دامداران استان است چرا که توان خرید نهاده با نرخ آزاد در آنها وجود ندارد و یا اینکه دولت به مصرف کننده یارانه و سوبسید بدهد و قیمت شیر و گوشت را به قیمت تمام شده نزدیک کند.

خرید دام مازاد دامداران از شنبه آینده با نرخ ۴۵ هزار تومان
معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در پاسخ به دغدغه ها و مشک ات مطرح شده توسط دامداران استان از شروع خرید دام مازاد دامداران از شنبه آینده با قیمت ترکیبی هر کیلو ۴۵ هزار تومان خبر داد و گفت:در هیچ دوره ای وظیفه تأمین نهاده دامی بر دوش دولت ها نبوده و قیمت ها را هم میزان عرضه و تقاضا تعیین می کرده است.
ابراهیمی با بیان اینکه بهترین زمان برای تأمین علوفه خشبی سر خرمن است، افزود: بعد از این زمان علوفه انبار شده و بخودی خود چون فاسدشدنی نیست افزایش قیمت پیدا می کند. وی ادامه داد: امسال وضعیت خشکسالی حاکم بر استان باعث شد تا ورود جدی تر تشکل های دامداری را در این زمینه داشته باشیم و همواره در طول سنوات گذشته واحدهای صنعتی دامداری خودشان بفکر خرید نهاده در زمان مناسب هستند.

دامداران از الان برای ۶ ماه آینده خود ذخیره سازی کنند
وی به توزیع ۱۰ هزار تن نهاده بین تشکل های استان که بخشی توزیع و بخشی در انبارها موجود است اشاره کرد و گفت: دامداران از الان برای ۶ ماه آینده ذخیره سازی کافی داشته باشند تا در علوفه خشبی مشکلات شان به حداقل برسد.

معاون تولیدات دامی جهاد ل کشاورزی استان به برگزاری چندین جلسه با استاندار و معاون اقتصادی استانداری پیرامون تأمین نهاده مورد نیاز دامداران استان اشاره کرد و افزود: با دستور صریح استاندار در قالب قرارگاه تأمین علوفه مورد نیاز دامداران استان مشک ات تأمین و حمل و نقل نهاده پیگیری و رصد می شود. ابراهیمی در مورد کمبود جو در بازار هم اینگونه توضیح داد که: در سال ۹۸ بدون محدودیت ۴۵۰۰ تن جو دولتی توزیع شده که این رقم در سال ۹۹ دو برابر شد و در اسفند ماه به ۹ هزار تن و در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به  و ۱۶ و نیم هزار تن رسیده است. وی توضیح داد:نهاده دولتی محدودیت توزیع دارد که با توجه به قیمت ۲۱۰۰ تومانی جو که در بازار آزاد ۶ هزار تومان است کشش کاذبی ایجاد شده و تقاضا بیشتر از نیاز واقعی دامداران است.
دامداران تخلفات پیرامون دریافت سهمیه نهاده ها را گزارش دهند
وی با بیان اینکه بعضا این کشش کاذب در بین دامداران و عده ای از افراد سودجو دیده می شود، ادامه داد: دستگاه های نظارتی بدنبال راستی آزمایی و رصد اینگونه تخلفات هستند و دامداران هم می توانند تخلفات را گزارش کنند. وی در مورد افزایش قیمت گوشت و شیر هم عنوان کرد:این افزایش بر مبنای افزایش اقلام پایه و نهاده ها توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کننده در سطح کشور صورت می گیرد و ما هر چند مدت اط اعات منطقه ای را آنالیز و به کشور اع ام می کنیم.

برای خروج دام از استان محدودیت نداریم
معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در مورد دیگر خواسته دامداران برای خروج دام زنده از استان افزود: در این زمینه محدودیتی وجود ندارد و از ابتدای سال این مجوز بشرط اخذ مجوز از دامپزشکی و هویت گذاری دام ها انجام می شود.
ابراهیمی در مورد کشتار دام استان بویژه دام مولد ادامه داد:ما در استان دو سال بهاره پیوسته داشتیم و باید برای حفظ تعادل و ترکیب دام سالانه ۲۰ درصد دام از چرخه حذف شوند که در طول این دو سال بدلیل علوفه ارزان و مراتع پر چنین اتفافی نیفتاد و این تعادل بهم ریخت.
وی ادامه داد: هر ساله باید ۲۰ تا ۲۵ درصد خروج دام مولد را از چرخه داشته باشیم تا دام جوان جایگزین شود و امسال هم خروج دام مولد تا ۳۰ درصد از چرخه امری طبیعی است و نگرانی از این بابت نداریم. وی بیان کرد: دامدار واقعی براحتی حاضر به حذف دام مولدش نیست . وی از پرداخت تسهیلات کم  بهره به عشایر و تشکل های دامداری به عنوان دیگر حمایت جهاد از دامداران یاد کرد.

قیمت ها را وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار کشور تعیین می کنند
مدیر کل صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی هم با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس تعیین کننده قیمت محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است،به خبرنگار ما گفت:جهاد کشاورزی پیشنهاد افزایش قیمت محصولات کشاورزی را به ما ارائه می کند تا در ستاد تنظیم بازار مطرح شود. جرجانی افزود: تعیین قیمت گوشت و شیر هم توسط وزارت جهاد و از طریق ستاد تنظیم بازار کشور اب اغ می شود .
وی با بیان اینکه دو ماه پیش شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز به ازای هر کیلو ۱۱۵ هزار تومان بوده ایم،گفت: قیمت شیر هم چون خرید تضمینی وجود دارد در اختیار ما نیست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com