قیمت‌گذاری جوجه یک روزه به دست دلالان موجب نوسان قیمت مرغ در بازار شده است

قیمت‌گذاری جوجه یک روزه به دست دلالان موجب نوسان قیمت مرغ در بازار شده است
رییس هیات مدیره مرغداران خوزستان و عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران با بیان اینکه قیمت گذاری جوجه یک روزه به دست دلالان موجب نوسان قیمت مرغ در بازار شده است، گفت: ایجاد ثبات در این بازار نیازمند عرضه جوجه یک روزه در سامانه بازارگاه است.

محمدحسین زمانی‌راد با انتقاد از جولان دلال‌ها در بازار جوجه یک روزه افزود: قیمت جوجه یک روزه از ۳۰ هزار ریال در فروردین ماه سال گذشته به ۲۶۰ هزار ریال در اردیبهشت ماه امسال افزایش یافته که بخش زیادی از این افزایش نرخ ناشی از ورود دلال‌ها به این بازار است.

وی ادامه داد: قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک روزه ۱۴۰ هزار ریال است که به دلیل اینکه جوجه با نرخ دولتی در بازار یافت نمی‌شود، مرغداران مجبور هستند جوجه یک روزه را تا ۲۶۰ هزار ریال از دلال‌ها خریداری کنند.

نرخ جوجه یک روزه در عمل توسط دلال‌ها تعیین می‌شود نه دولت
عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران با بیان اینکه نرخ جوجه یک روزه در عمل توسط دلال‌ها و نه دولت تعیین می‌شود، گفت: دولت برای ساماندهی برخی کالاهای اساسی و حذف واسط‌ها، سامانه بازارگاه را راه اندازی کرده است که عرضه جوجه یک روزه در این سامانه نیز می‌تواند منجر به حذف واسطه‌گری از این صنعت شود.

وی با بیان اینکه تشکل‌های صنفی فعال در صنعت مرغ کشور در کنار دولت خود را ملزم به ایجاد ثبات در بازار مرغ می‌دانند، افزود: ایجاد ثبات در این بازار نیازمند تصمیم حاکمیتی است.

زمانی‌راد بیان کرد: کمک به کاهش هزینه‌های تولید و همچنین عرضه جوجه یک روزه در سامانه بازارگاه ۲ اقدامی هستند که دولت با اجرای آنها می‌تواند ضمن ایجاد ثبات در بازار مرغ موجب افزایش تولید و کاهش هزینه‌های بخش تولید و مصرف این صنعت شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران با اشاره به فراز و فرودهای صنعت مرغ کشور در یک سال اخیر گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته با اجرای مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی ۴۲ هزار ریالی، هزینه‌های تولید گوشت مرغ به یکباره افزایش چندبرابری داشت.

وی افزود: قیمت ذرت از ۲۱ هزار ریال به ۱۲۰ هزار ریال، کنجاله سویا از ۳۴ هزار به ۱۸۰ هزار ریال و قیمت جوجه یک روزه از ۳۰ هزار به ۱۴۰ هزار ریال افزایش یافت و این جدای از افزایش هزینه‌های واکسن، دارو و هزینه فرآیند تولید در این صنعت است.

زمانی‌راد اظهار کرد: با اجرای حذف ارز ترجیحی صنعت مرغ در اردیبهشت سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ از ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار ریال به ۶۳۰ هزار ریال افزایش پیدا کرد که به دلیل این افزایش نرخ و کاهش اقبال مردم به خرید مرغ، بازار با مازاد مرغ مواجه شد به همین دلیل مرغداران مجبور شدند قیمت هر کیلوگرممرغ را ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ریال زیر قیمت مصوب به فروش برسانند.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران ادامه داد: وظیفه ذاتی شرکت پشتیبانی دام خریداری مرغ در زمان مازاد تولید و نگهداری آن در سردخانه برای عرضه در ایامی است که بازار با کمبود مرغ مواجه می‌شود که به گفته این شرکت در آن زمان نه سردخانه‌ای برای نگهداری مرغ منجمد و نه پولی برای خرید این مرغ در اختیار نداشته است.

وی افزود: با این شرایط مرغ مازاد تولیدی بر روی دست مرغداران باقی ماند و قیمت هر کیلوگرم مرغ با ۱۵۰ هزار زیر قیمت مصوب به فروش رسید که این ضربه سنگینی بر پیکره صنعت مرغ کشور بود.

ضرر ۱۴۰ هزار میلیارد ریالی مرغداران کشور
زمانی راد گفت: مرغداران سراسر کشور از زمان اجرای طرح حذف ارز ترجیحی تا دی ماه سال گذشته به دلیل نوسان قیمت، ۱۴۰ هزار میلیارد ریال ضرر کردند و به دلیل اینکه هیچ کس به کمک مرغداران نیامد، برخی مرغداران با ورشکستگی از چرخه تولید حذف شدند.

وی افزود: تحمیل ضررهای سنگین به صنعت مرغ کشور موجب شد تا آمار جوجه ریزی مرغداران کشور از ۱۲۲ میلیون جوجه در بهمن ماه سال گذشته به ۸۰ میلیون جوجه در اسفندماه ۱۴۰۱ کاهش یابد که شرایط کنونی ناشی از کاهش تولید ۴۰ میلیون جوجه است.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران اظهار کرد: به دلیل کاهش ۳۰ درصدی جوجه ریزی در اسفندماه هشدارهای لازم به مسوولان امر داده و عنوان شد از نیمه فروردین ماه امسال با کمبود و افزایش قیمت مرغ در بازار مواجه می‌شویم که متاسفانه این پیش بینی محقق شد.

دولت برخی هزینه‌های تحمیلی مرغداران را جبران کند
زمانی راد، با بیان اینکه جوجه ۳۰ گرمی یک روزه ۲۶۰ هزار ریال به مرغدار فروخته می‌شود، گفت: قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری بالای ۵۵۰ هزار ریال تمام می‌شود به همین دلیل دولت برای تثبیت قیمت مرغ باید بخشی از هزینه‌های تحمیلی به صنعت مرغ را کاهش دهد.

وی افزود: تولید هر قطعه مرغ به طور میانگین یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال تمام می‌شود که با توجه به میانگین وزنی هر مرغ در حدود ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم، قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ بیش از ۵۵۰ هزار ریال تمام می‌شود به همین دلیل تولید مرغ با شرایط کنونی و با قیمت مصوب کنونی برای بیشتر مرغداران به صرفه نیست.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران بیان کرد: مصرف دانه آماده هر قطعه مرغ به طور متوسط چهار کیلوگرم است که با توجه به اینکه هر کیلوگرم دانه آماده ۲۰۰ هزار ریال قیمت دارد فقط ۸۰۰ هزار ریال برای خوراک هر مرغ هزینه می‌شود.

وی افزود: علاوه بر ۸۰۰ هزار ریال هزینه خوراک مرغ، با جمع هزینه ۲۵۰ هزار ریالی جوجه یک روزه و همچنین ۲۰۰ هزار ریالی هزینه جانبی فرآیند تولید، تولید هر قطعه مرغ با وزن ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم به طور میانگین یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال تمام می‌شود که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ بیش از ۵۵۰ هزار ریال برای مرغدار تمام می‌شود.

زمانی راد اظهار کرد: در صورتی که دولت بخشی از هزینه‌های تحمیلی به صنعت مرغ مانند قیمت ذرت، سویا و یا جوجه یک روزه را برعهده بگیرد، علاوه بر ثبات قیمت مرغ، تولیدکنندگان ترغیب به جوجه ریزی می‌شوند.

سالانه ۲.۵ میلیون تن مرغ در کشور تولید می‌شود. سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از هدف گذاری برای افزایش یک میلیون تن به تولید مرغ کشور برای مدیریت بازار داخلی و همچنین توسعه و ثبات بازار صادرات از محل مازاد مصرف داخلی برای امسال خبر داد.

مرکز آمار ایران بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن رسمی خود در سال ۱۳۹۵ اعلام کرده است نتایج آمارگیری از مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی در سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد از تعداد ۱۸ هزار و ۹۳ واحد مرغداری پرورش مرغ گوشتی در سطح کشور، ۱۲ هزار و ۵۷۳ واحد فعال و مابقی غیرفعال بودند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com