ماجرای پرهای جوجه ها و زندگی جدید ضایعات

ماجرای پرهای جوجه ها و زندگی جدید ضایعات
یک شرکت اسپانیایی به دنبال این است تا از پر پرندگان به عنوان نوعی پلاستیک استفاده کند و از این طریق به ضایعات، زندگی دوباره بخشد.
تخمین زده شده است که صنعت طیور اروپا در سال 2014 میلادی تقریباً 3.1 میلیون تن پر را دور ریخته است. اما اکنون سارا مونتس (Sarah Montes) محقق اسپانیایی معتقد است که این پرها می‌توانند تغییر داده شوند.

 90 درصد پر از کراتین تشکیل شده است
در حال حاضر ضایعات پر جوجه که در بیشتر کشورهای دنیا به مقدار زیاد وجود دارد یا دور ریخته می‌شود و یا به مقدار بسیار کم در غذای حیوانات استفاده می‌شود. اما سارا مونتس معتقد است که پر این پتانسیل را دارد که از آن به عنوان یک منبع غذایی مهم استفاده شود چراکه 90 درصد پر از کراتین تشکیل شده است و کراتین نوعی پروتئین است که سبب رشد مو می‌شود.

پلاستیک‌های سفت و سخت
خانم مونتس می‌گوید: «بسیاری از ضایعات، موادی هستند که کارایی دارند و می‌توانند بار دیگر مورداستفاده قرار بگیرند». او در ادامه می‌گوید: پر به دلیل داشتن میزان زیادی کراتین برای تولید پلاستیک‌های سفت بسیار مناسب است و این پلاستیک‌ها در مقایسه با پلاستیک‌های معمولی در مقابل پارگی مقاوم‌تر هستند.
مونتس که در حال تنظیم پروژه‌ای به نام "کارما2020" است اظهار داشته است که برای استفاده از پر به عنوان یک مادّه خام چالش‌هایی وجود دارد. پروژه کارما2020 پروژه‌ای است که پرهای ضایعاتی را به پلاستیک قابل تجزیه زیستی تبدیل می‌کند.

از بین بردن هر نوع پاتوژن
ابتدا، قبل از فرآوری پرها، باید آن‌ها را پاک‌سازی و ضدعفونی کرد تا هرگونه بیماری در آن‌ها از بین برود. کارستن نیرمان (Carsten Niermann) مهندس این پروژه درباره این پروژه می‌گوید: «از آن جهت که پر بسیار سبک است، استفاده از آن در ماشین‌آلات بسیار دشوار است».
از آن جایی که یک تیم باتجربه در این پروژه فعالیت می‌کنند، همه می‌دانند که چگونه باید از پیش، پرها را فرآوری کنند تا تمیز و بهداشتی باشند و سپس آن‌ها را به مواد خام تبدیل کنند.

مواد خامی که با پر درست می‌شوند
هم‌چنین این محققان نمونه‌ای از مواد را بر پایه پر درست کرده‌اند که از طریق فرآوری گرم کردن مواد و ریختن داخل قالب می‌توان از آن‌ها برای بسته‌بندی استفاده کرد. چالش بعدی در راستای بهره‌برداری از ضایعات پر، افزایش مقیاس فرآوری تولید برای کارخانه‌های صنعتی و هم چنین آزمایش بر روی چگونگی کارآمد بودن مواد خام در محصول نهایی است. محققان در حال حاضر در حال بررسی چگونگی ساخت بسته از پر هستند؛ البته آن‌ها بر روی کاربردهای دیگر پر از جمله کاربرد پر در تولید مواد کامپوزیت و لباس‌های مقاوم در برابر آتش نیز کار کرده‌اند.

اقتصاد چرخه‌ای
این کمپانی معتقد است که تقاضا برای محصولاتی که از اقتصاد چرخه‌ای وارد می‌شوند – یعنی محصول جانبی یک صنعت به عنوان مادّه خام صنعت دیگر استفاده می‌شود - می‌تواند از پدیده‌ای به نام مصرف‌گرایی آگاهانه بهره ببرد.
گزارشی که شرکت یونیلیور (Unilever) در سال گذشته منتشر کرده است نشان می‌دهد که یک سوم مصرف‌کنندگان، استفاده از برندهای توسعه پایدار را ترجیح می‌دهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com