مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی: ایجاد صنایع تبدیلی دام امر ضروری است

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی: ایجاد صنایع تبدیلی دام امر ضروری است

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ضعف زیرساخت ها و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش دام یکی از چالش های مهم تولیدکنندگان استان است که ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با این بخش ضروری است.  
حمید رمضانی  اظهار داشت: ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب شده تا سود و ارزش افزوده ناشی از فعالیت دامداران استان نصیب این تولیدکنندگان نشود.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره بیماری تب مالت و بالا بودن میزان شیوع آن نسبت به متوسط کشوری گفت: میانگین ابتلا به تب مالت و یا بروسلوز در جمعیت انسانی در سطح کشور ۲۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است که این رقم در این استان ۳۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.
وی علت ابتلا به تب مالت را استفاده از لبنیات فله ای عنوان کرد و گفت: در این استان اقبال به استفاده از این محصول بالا است، به واسطه فرهنگ حاکم بر مردم،ذائقه به استفاده از شیر فله ای است.
رمضانی با بیان اینکه تب مالت، بیماری مشترک میان انسان و دام است و در این زمینه باید دام های آلوده، با انجام تست شناسایی و کشتار شوند، گفت: هر چند در سال های گذشته بابت حذف دام های آلوده، غرامت پرداخت می شد اما از سال گذشته تنها بیمه گذاران دام می توانند بابت کشتار دام غرامت دریافت کنند و بر این اساس دامدار نگران جبران نشدن خسارت های ناشی از آن است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: دامپزشکی برای کنترل بیماری های مشترک انسان و دام نیاز به حمایت دارد.
رمضانی اظهار داشت: در این زمینه در سال ۹۲ برای کنترل بیماری بروسلوز، تامین ۳۰ میلیار ریال اعتبار در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مصوب شد اما  میزان بسیار کمی از این رقم تخصیص یافت و طرح به طور کامل اجرایی نشد.
وی با اشاره به اینکه پس از آن هم اعتباری برای اجرای طرح اختصاص پیدا نکرده است اما واکسیناسیون سالانه انجام می شود اظهار داشت: یکی از مشکلات برای کنترل بیماری، عدم بیمه دام و نبود اعتبار برای پردخت غرامت به دامدار ناشی از حذف دام مبتلا است.
وی گفت: با توجه به اقبال مردم به شیر و لبنیات فله ای، ساماندهی شیر خام در استان در دستور کار قرار گرفت تا مشکلات ناشی از مصرف این محصول کمتر شود اما در این زمینه تداخل صنفی سبب شد تا طرح به خوبی اجرا نشود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: مشکل این است که بخش زیادی از شیر توزیعی در جاهایی که مجوز لازم را ندارند عرضه می شود.
خراسان شمالی قطب دامپروری است و در این استان شمالشرق کشور حدود سه میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com