مرغداران در آستانه ورشکستگی

مرغداران در آستانه ورشکستگی
یکی از مواد غذایی که مردم به ویژه قشر آسیب‌پذیر در این شرایط دشوار اقتصادی به آن اکتفا می‌کردند تخم مرغ است و بعد از آن تا حدودی مرغ، این مواد غذایی هم به دلیل شرایط دشوار مرغداران شاید دیگر در سبد غذایی مردم قرار نگیرد.
امروز مرغداران برای تهیه نهاده یعنی همان مواد غذایی جوجه و مرغ با مشکلات عدیده مواجه شده‌اند، خوراک طیور  از خارج وارد می‌شود و برای واردات نیاز به ارز دولتی وجود دارد که آن هم به درستی تامین نمی‌شود و همین باعث شده که دست مرغداران به نهاده نرسد و در تامین غذای طیور با مشکل جدی و ورشکستگی مواجه شوند.
مرغ و تخم مرغ از غذاهای اصلی و تامین کننده بخشی از پروتئین مورد نیاز مردم است در صورتی که این صنعت با چالش مواجه شود در واقع سلامت جامعه در این شرایط دشوار اقتصادی با چالش مواجه خواهد شد.

برای تامین ذرت و سویا کاملا وابسته و وارد کننده هستیم

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: نهاده‌ای که باید در اختیار مرغدار قرار بگیرد به دلیل تاخیر در تامین ارز حمل به استان و در دسترس قرار گرفتن با مشکل و تاخیر رو به رو می‌شود.
مجید آنجفی با اشاره به اینکه برای تامین ذرت و سویا کاملا وابسته و وارد کننده هستیم، عنوان کرد: دولت برای کمک به تولید کننده از محل ارز 4 هزار و ۲۰۰ تومانی نهاده ها را تامین می‌کند که در این شرایط زمانی که ارز تامین نمی‌شود تامین نهاده هم با مشکل مواجه خواهد شد و در نهایت بازار سیاه شکل می‌گیرد که با قیمت متفاوت تر از نرخ دولتی عرضه می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: باتوجه به این مشکلات سعی شده از محل ذخایر و پشتیبانی امور دام تا حدودی جبران شود البته احتمالا کفاف همه نیاز را نمی‌دهد اما تلاش این بوده مشکل حل شود.
تا هفته آینده مشکل حل می‌شود
وی بیان کرد: بنادر مقادیر مناسبی نهاده وارد و در حال تخلیه است و گفته می‌شود طی هفته آینده این مشکل حل خواهد شد.
آنجفی یاداور شد: نشست‌های مختلفی با واحد‌های مختلف مرغداران برگزار شده و در جریان مشکلات این واحدها هستیم اما چالش‌ها به دلیل تاخیر در نظر گرفتن ارز دولتی است.
گروه صنعتی اسکندری EIG

مشکل اصلی ضعف در مدیریت توزیع نهاده است

عضو هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرغداران استان و عضو اتحادیه کشوری مرغداران نیز با بیان اینکه صنعت مرغداری بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت کشور محسوب می‌شود، گفت: مرغ و تخم مرغ می‌تواند با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در سبد غذایی مردم قرار بگیرد و حداقل در تغذیه مردم به ویژه قشر آسیب پذیر موثر باشد.
احمد زمانی ضعف مدیریت توزیع نهاده را مشکل اصلی دانست و اظهار کرد: سیستم واحدی برای توزیع نهاده‌ها وجود ندارد به همین دلیل کشور در چند ماه اخیر با مشکل در تولید مواجه شده است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد نهاده‌ها وارداتی است و از طریق تامین ارز دولتی از دیگر کشورها وارد می‌شود، عنوان کرد: مرغداران با مشکل جدی در تامین نهاده‌ها و تامین نقدینگی مورد نیاز به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها مواجه شدند.
زمانی عنوان کرد: جوجه یک روزه با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شود و حتی برخی مرغداران مجبور به از بین بردن جوجه‌ها شدند چراکه بابت یک جوجه حدود 2 هزار و ۵۰۰ تومان هزینه می‌شود و با این شرایط حتی نهاده هم در اختیار نداشتند.
وی گفت: مرغداری‌ها به دلیل نگرانی از تامین نهاده برای جوجه یک روزه از خرید امتناع کردند و باعث شد جوجه یک روزه به نوعی روی دست تولید کننده بماند.
زمانی خاطرنشان کرد: ۱۸ هزار واحد گوشتی کشور در شرایط عادی حدود ۶۰ درصد فعالیت و امروز یک سوم فعال‌اند و این تعداد هم نگران تامین نهاده هستند، سویا و ذرت در بازار آزاد تا ۱۴ هزار تومان موجود بود و مرغدار برای تامین غذای طیور مجبور به خرید با این نرخ است.
وی عنوان کرد: اگر وعده‌ای که دولت برای تامین نهاده‌ها داده عملی شود مرغداران آمادگی حضور در عرصه تولید را دارند در غیر این صورت توانایی تولید را نخواهند داشت.

ماهانه 3 میلیارد تومان ضرر مالی

میرزایی مالک چهار واحد گوشتی مادر نیز وضعیت کنونی برای مرغداران را فاجعه دانست و گفت: قیمت نهاده‌ها بسیار بالا است و به همین دلیل واحدها نمی‌توانند خوراک مرغ را تامین و جوجه را با قیمت بسیار پایین به فروش برسانند.
وی ادامه داد: تقریبا از دی ماه سال گذشته قیمت جوجه بسیار پایین آمده که این نشان دهنده شروع ورشکستگی واحد‌های مادر گوشتی و اعلام زنگ خطر است.
میرزایی با اعلام نارضایتی و شرایط نامناسب واحد‌های مرغداری خود، گفت: ماهانه  3 میلیارد تومان ضرر مالی بابت مشکلات موجود متحمل می‌شوم.
وی در خصوص دلایل این مشکلات گفت: دولت باید یک نهاد مشخص برای دام و طیور در نظر بگیرد و همه اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در مدیریت این بخش دخیل است خود بستر بسیاری از مشکلات شده است.
سپهر ماکیان فرتاک

میزان نهاده‌ها در بازار بسیار کم است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی نیز با بیان اینکه مرغداران در تامین نهاده‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، گفت: دولت در واقع باید برای تامین صد در صد نیاز نهاده‌ها با ارز دولتی کمک کند که تنها قول تامین 20 درصد را داده است و امروز همین 20 درصد هم نمی‌توانیم تامین کنیم و به دست ما نمی‌رسد و میزان نهاده‌ها در بازار بسیار کم است.

احمد بزچلویی که یک واحد تخم‌گذار نیز در اختیار دارد، ادامه داد: سویا با نرخ دولتی 2 هزار و 700 تومان است یعنی 20 درصدی که دولت قول داده با این نرخ در اختیار مرغداران باید قرار بگیرد و در بازار آزاد قیمت سویا 14 هزار تومان است و به دلیل اینکه عرضه با این قیمت غیرقانونی است به صورت قاچاق تهیه و عرضه‌های غیر قانونی انجام می‌شود
ی با اشاره به این نکته که مرغدار با توجه به کمبود نهاده چاره‌ای به جز تهیه سویا ازبازار آزاد ندارد، افزود: متاسفانه سویا قاچاق کیفیت لازم را هم ندارد، سویا باید دارای 45 درصد پروتئین باشد و سویایی که مرغدار از بازار آزاد تهیه و به مرغ می‌دهد اینگونه نیست، یکی از مرغداران سویا از بازار آزاد تهیه و با تلفات مواجه شد که بعد از آزمایش مشخص شد سویا تنها 12 درصد پروتئین داشته و همین باعث تلفات شده است.
بزچلویی عنوان کرد: سویا در بازار آزاد تقلبی است و با افزودنی‌هایی مانند گج آجر مخلوط و به صورت قاچاق در بازار عرضه می‌شود.
وی اظهار کرد: امروز قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است از طرفی مراسم‌های جشن در سالن‌ها نیز به دلیل شیوع بیماری برگزار نمی‌شود اگر تقاضا دربازار مانند سال قبل بود امروز به دلیل کاهش تولید قطعا با کمبود در بازار مواجه می‌شدیم.

وی ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که مرغداران با آن مواجه شده‌اند تولید روز به روز کاهش پیدا می‌کند، در واحد تخمگذار خودم به دلیل همین مشکلات 20 درصد تولید کاهش پیدا کرده است.
بزچلویی گفت: واحدها به ویژه واحدهای تخم گذار که هم اکنون مرغ را تخلیه می‌کند برای تولید دوباره اقدام نمی‌کنند چراکه هزینه‌‌ها سرسام آور است و نمی‌توان از پس هزینه ها برآمد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی اظهار کرد: سهمیه واحدها مشخص نیست و آمار واضحی داده نمی‌شود یک دوره برای هر مرغ 100 گرم در نظر گرفته می‌شود و یک دوره 200 گرم به همین دلیل مرغداران نمی‌توانند به درستی برنامه ریزی داشته باشند.
وی تاکید کرد: ارز دولتی هم خود به مشکلی جدی تبدیل شده است متاسفانه افرادی که به امضا طلایی دسترسی دارند از این ارز بیشتر بهره مند و عده‌ای اصلا امکان استفاده ندارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com