مرغداران گله‌ های مرغ ‌های تخمگذار را راهی کشتارگاه می کنند

مرغداران گله‌ های مرغ ‌های تخمگذار را راهی کشتارگاه می کنند
نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن برنامه‌های حمایتی از مرغداران تخمگذار را بی نتیجه دانست و گفت: مرغداران مرغ تخمگذار به اتحادیه اعلام کرده‌اند، زیانشان ادامه داشته باشد گله‌های خود را راهی کشتارگاه‌ها می‌کنند.

ناصر نبی پور، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن، از افزایش زیان مرغداران تخمگذار خبر داد و گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران به ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان رسیده است در حالی که هزینه تمام شده تولید آن ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان است.

وی ادامه داد: دلیل زیان مرغداران این است که، از یک سو با بالا رفتن قیمت نهاده‌های خوراک دام هزینه تمام شده تولید تخم مرغ بالا رفته و از سوی دیگر بازار مصرف بسیار کم رمق است و خریداری وجود ندارد.

به گفته نبی پور؛ شرایط مرغداران تخمگذار به نحوی است که حتی خرید سهمیه نهاده‌های خوراک دام از سامانه دولتی بازارگاه نیز برای آن‌ها صرفه ندارد و استقبالی از آن نمی‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی به محض بارگذاری سهمیه نهاده های خوراک دام در سامانه بازارگاه در کمتر از یک‌ساعت تمامی آن به فروش می‌رفت اما، اکنون اگر سری به این سامانه بزنید کمتر مرغدارتخمگذاری به دنبال خرید نهاده‌ است.

نبی پور در پاسخ به این پرسش که قرار به حمایت مرغداران با تعیین هفتگی قیمت تخم مرغ و خرید از آن‌ها بود، اظهار کرد: برای خرید حمایتی کمیته تخصصی و فنی برنامه‌ریزی تخم‌ مرغ مازاد تشکیل شد و در اولین جلسه نرخ ۳۱ هزار تومان برای خرید هر کیلوگرم تخم مرغ را تعیین کرد، هر چند این نرخ از قیمت خرید تخم مرغ در بازار بیشتر است اما، شرایطی دارد که به صرفه نیست.

وی توضیح داد: در قرارداد خرید، مرغداران باید تخم مرغ‌ها را در کارت و شانه‌های ۵ لایه قرار و درب انبار تحویل دهند، هزینه کارت و شانه ۵ لایه و حمل و نقل بسیار زیاد است و قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را تا ۳۵ هزار تومان افزایش می‌دهد که ۴ هزار تومان بیش از نرخ تعیین شده است.

نبی پورادامه داد: همچنین در قرار داد زمان پرداخت ۴۵ روزه پس از تحویل تخم مرغ ها عنوان شده است، تعیین زمانی طولانی  برای پرداخت غیر منطقی است، چراکه مرغداران با نبود نقدینگی برای خرید نهاده‌های خوراک دام مواجه هستند.

وی همچنین طرح دولت برای پرداخت تسهیلات حمایتی را نیز غیر عملی دانست و افزود: سود در نظر گرفته برای تسهیلات حمایتی بسیار بالاست و بر بدهی‌های انباشته مرغداران اضافه می‌کند.

نبی پور در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه دیگر طرح حمایتی دولت "دامدار کارت" است، گفت: حداکثر اعتبار در نظر گرفته شده دامدار کارت ۲۰۰ میلون تومان است در حالی که ۲۰ تن ذرت که غذای کمتر از ۳ روز یک واحد متوسط مرغداری تخمگدار است، بیش از ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن تاکید کرد: شرایط کنونی تولید و بازار تخم مرغ نارضایتی مرغداران را افزایش داده است و از مرغداران تماس‌های زیادی داشته‌ایم که در صورت ادامه زیان، گله‌های مرغ ‌تخمگذار خود را راهی کشتارگاه می‌کنند.

نبی پور معتقد است، نتایج زیان مرغداران تا یکماه آینده اثر خود را بر بازار تخم‌مرغ با کاهش عرضه و گرانی خواهد گذاشت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com