مرغ‌های مضطرب، جوجه‌های مادّه به دنیا می‌آورند

مرغ‌های مضطرب، جوجه‌های مادّه به دنیا می‌آورند
داشتن استرس و نبود منابع کافی می‌تواند باعث تغییرات هورمونی در مرغ مادر گردد و سبب شود که او جوجه‌های مادّه به دنیا بیاورد.
نتایج به دست آماده از مطالعه انجام شده در دانشگاه علوم کشاورزی و محیط‌زیست جورجیا کالج نیز نشان می‌دهد که اگرچه مکانیسم پرندگان با مرغ‌ها متفاوت است؛ اما این موضوع درباره پرندگان نیز صادق است.
پروفسور کریستن ناوارا در این باره اظهار داشته است که زنان بارداری که در طول بارداری وزنشان به میزان بسیار کمی بالا می‌رود، احتمال اینکه نوزادی دختر به دنیا بیاورند زیاد است؛ او در ادامه می‌گوید: تجربه نشان داده است که این مسئله در پرندگان وحشی نیز صادق است و اگر پرنده به میزان کم به مواد غذایی دسترسی داشته باشد و یا در محیط پراسترس قرار بگیرد، جوجه‌هایی مادّه به دنیا می‌آورد.
وی در ادامه در این باره گفت: «همه پرندگان و پستانداران این هورمون‌ها را تولید می‌کنند و در واقع این نحوه پاسخ به تحریک‌های فیزیکی است که باعث می‌شود آن‌ها در شرایط سخت زیست‌محیطی هم زنده بمانند.»
کریستن ناوارا در ادامه افزود: «وقتی فهمیدیم که پرندگان وحشی می‌توانند خودشان جنسیت فرزندشان را تعیین کنند، اولین سؤالی که برایمان پیش آمد این بود که چه چیزی باعث می‌شود که این شرایط زیست‌محیطی، در سیگنال‌های فیزیولوژیکی پرنده تغییر به وجود آورد و به این ترتیب تعداد جنسیت متوازن شود؟ جواب این سؤال هورمون‌ها است. پروفسور ناوارا ادامه داد: ما معتقدیم که هورمون‌های استرس می‌توانند بر توازن جنسیت تأثیر بگذارند؛ و ما در تحقیقات خود متوجه شدیم که این هورمون‌ها حداقل تا حدودی در روند تغییر توازن جنسیت‌ها تأثیر گذارند.»
در واقع دانشمندان در این تحقیقات دریافته‌اند که هورمون کورتیکوسترون که هورمون استرس است، می‌تواند بر کروموزوم تعیین جنسیت مرغ‌ها تأثیر بگذارد.
سال گذشته پروفسور کریستن ناوارا کتابی منتشر کرد که در آن فاکتورهایی که در نسبت جنسیت حیوانات تأثیرگذار است را بررسی کرده بود. کتاب «انتخاب جنسیت: مکانیسم‌ها و روش‌های مناسب توزیع جنسیت در مهره‌داران» یکی از کارهایی است که تنها با رویکرد مقایسه‌ای به توضیح نقش مؤثر و قدرتمند هورمون‌ها در جنسیت متوازن می‌پردازد.
پی بردن به اینکه چگونه هورمون‌های استرس بر جنسیت جوجه‌های مرغ تأثیر می‌گذارند مطمئناً برای صنعت ارزش چندانی ندارد؛ آنچه که صنعت طیور به آن نیاز دارد این است که جوجه‌های نر برای افزایش تعداد جوجه‌های گوشتی و جوجه‌های مادّه برای افزایش مرغداری‌های تخم‌گذار متولد شوند.
پروفسور کریستن ناوارا در ادامه صحبت‌های خود گفت: «می‌دانیم که پرنده‌هایی که در حیات‌وحش هستند می‌توانند بدون کمک ما جنسیت فرزندان خود را تغییر دهند اما ما می‌خواهیم از این مهارت آن‌ها برای صنعت طیور استفاده کنیم. در صنعت طیور، جنسیت جوجه‌ها بسیار مهم است و در نتیجه ما تلاش می‌کنیم تا راهی را بیابیم که جنسیتی از مرغ متولد شود که ما بیشتر به آن نیازمندیم».
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com