مرغ‌های وارداتی تنها برای تامین ذخایر استراتژیک است

مرغ‌های وارداتی تنها برای تامین ذخایر استراتژیک است
 ماه پایانی سال گذشته همراه با آشفتگی و گرانی افسارگسیخته در بازار مرغ بود، این شرایط موجب شد هیات وزیران در جلسه 24 اسفند 99 به پیشنهاد وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و به منظور ترمیم ذخایر استراتژیک گوشت سفید کشور و تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان، با واردات تا 50 هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی 4200 تومانی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور موافقت و معاون اول رییس جمهور تصویب نامه مربوط به واردات تا 50 هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی را ابلاغ کند.
حالا گمرک اعلام کرده که اولین محموله از این مرغ‌ها در روزهای اخیر در حجم حدود 90 تن وارد شده است. هر چند به دلیل برخی مسائل، هنوز مجوز ترخیص دریافت نکرده است.
دلیل این تاخیر در ترخیص عدم صدور مجوز دامپزشکی برای ترخیص این کالا اعلام شده چراکه این سازمان ایراداتی به بسته بندی مرغ‌ها و عدم درج تاریخ تولید و انقضا به زبان فارسی وارد کرده است.

برخی بر این باورند ترخیص و ورود این مرغ‌ها به کشور بازار مرغ را متعادل‌تر می‌کند و از تکرار نابسامانی و افزایش قیمت مرغ جلوگیری می‌شود.
امید گیلانپور، معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی گفت: واقعیت این است که قرار بر توزیع مرغ‌های وارداتی در بازار نیست و این مرغ‌ها تنها تامین‌کننده بخشی از ذخایر استراتژیک هستند.
وی ادامه داد: چراکه اکنون تولید در سطح مناسبی قرار دارد و قیمت‌ها متعادل است.
گیلانپور با تاکید بر اینکه مجوزهای صادر شده برای واردات مرغ نیز با همین عنوان" واردات برای تامین ذخایر استراتژیک" است، افزود: قرار نیست این مرغ‌ها سر از بازار مصرف در بیاورند مگر اینکه بازار دچار التهاب شود و تولید داخل پاسخگوی نیاز نباشد.
وی حداکثر مجوز صادر شده برای واردات را همان 50 هزار تنی عنوان کرد که در هیات دولت تصویب شده است.
گیلانپور تصریح کرد: تا امروز تغییری در میزان حجم وارداتی رخ نداده است و احتمالا بیش از این نخواهد بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com