مزرعه‌های صنعتی و بومی طیور اردبیل در معرض آنفلوآنزای حاد پرندگان

مزرعه‌های صنعتی و بومی طیور اردبیل در معرض آنفلوآنزای حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به ورود ویروس این بیماری به کشور و درگیری طیور صنعتی، وضعیت بحرانی شده و احتمال آلوده شدن مزرعه‌های صنعتی و طیور بومی بسیار بالاست.

بهلول تکلوی ظهر دوشنبه در بازدید از مزارع طیور صنعتی در اردبیل اظهار کرد: تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این استان در پی آلوده شدن دو واحد مرغ تخم گذار به ویروس در یکی از نقاط شرقی کشور، تجهیز و به حالت آماده‌باش کامل در آمدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ورود ویروس این بیماری به کشور و درگیری طیور صنعتی، وضعیت بحرانی شده و احتمال آلوده شدن مزرعه‌های صنعتی و طیور بومی بسیار بالاست و ضرورت دارد سطح هوشیاری را بسیار بالا رفته و آمادگی کامل برای مقابله با بیماری حفظ شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش دهندگان طیور بومی، سنتی و روستایی استان اردبیل افزود: باید در کنار تقویت و تشدید اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیرضروری به مزرعه‌ها خودداری و در صورت بروز هر گونه تلفات غیرعادی یا افت معنی‌دار تولید و مصرف دان و آب مراتب بلافاصله به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش شود.

تکلوی گفت: با توجه به وجود پرندگان مهاجر و وحشی در بیشتر نقاط این استان، خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار بالا است بنابراین ضرورت دارد که طیور بومی محصور شوند و روستاییان از تماس آنها با پرندگان آزاد پرواز و مهاجر خودداری نمایند.

وی با اشاره به پایش‌ها و تدابیر ویژه با حضور تیم‌های بیماری‌یاب دامپزشکی به صورت شبانه‌روزی، اضافه کرد: در حوزه حیات وحش این عملیات با همکاری حفاظت محیط زیست در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: مسئولان فنی بهداشتی در حوزه طیور صنعتی در مزرعه‌ها مستقر شدند و طیور را ویزیت دوره‌ای می‌کنند تا در صورت وجود مشکل و برخورد با موارد مشکوک، در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام لازم صورت گیرد.

تکلوی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه‌برداری از این مزرعه‌ها انجام و به آزمایشگاه‌های مرجع فرستاده شده است، از توزیع ۱۲۰ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۲۳ دز واکسن طیور در سال جاری خبر داد.

وی گفت: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و واگیردار طیور در مزرعه‌های پرورش طیور استان اردبیل مصرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اظهار کرد: بنابر پایش‌های صورت گرفته، گوشت‌های مرغ بسته‌بندی و تخم‌مرغ‌های هویت‌دار موجود در بازار سالم و در حال حاضر استان از این بیماری عاری است و اگر هشدارها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه جدی دست‌اندرکاران قرار بگیرد، هیچ گونه مشکلی در زمینه تولید این محصولات به وجود نخواهد آمد.

تکلوی خواستار تعامل و همکاری بین بخشی استانداری، جهاد کشاورزی، برنامه و بودجه، دادگستری، نیروی انتظامی، حفاظت محیط زیست، راهداری و دانشگاه علوم پزشکی با دامپزشکی در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com