مسئولان نگران آینده تولید شیر و گوشت کشور باشند

مسئولان نگران آینده تولید شیر و گوشت کشور باشند
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران، با ابراز نگرانی از آینده تولید شیر و گوشت در کشور با تداوم مشکلات دامداران در تامین نهاده های خوراک دام، گفت: به دلیل نبود نقدینگی، دامداران امکان خرید سهمیه دولتی نهاده های دامی خود از سامانه بازارگاه را ندارند و در عمل نیز پرداخت تسهیلات برای خرید نهاده ها از این سامانه محقق نشده است.

احمد مقدسی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران،  با تاکید بر اینکه با حذف ارز ترجیحی از واردات نهادهای خوراک دام قیمت این نهاده‌ها تا ۶ برابر افزایش داشته است، گفت: با افزایش ۶ برابری قیمت در سامانه توزیع سهمیه دولتی نهاده‌های خوراک دام (بازارگاه)، دامداران با چالش تامین نقدینگی برای خرید نهاده‌ها مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: نبود نقدینگی برای خرید نهاده‌های خوراک دام تبدیل به چالش صنعت شده و انتقاد و اعتراض دامداران را به دنبال داشته است. 

مقدسی با بیان اینکه با تشدید مشکلات دامداران در تامین نقدینگی برای خرید نهاده‌های خوراک دام، مسئولان وعده پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد را دادند، افزود: مسئولان اعلام کردند، تسهیلات سرمایه در گردش در قالب سامانه بازارگاه برای تامین نهاده‌های مورد نیاز، با سهولت و سرعت بیشتری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: قرار بر این شد که دامداران و مرغداران بر روی سامانه بازارگاه ۵۰ درصد از نهاده را از طریق تسهیلات دریافت ‌کنند و ۵۰ درصد باقی مانده، به صورت واریز نقدی و یا به صورت توافق با فروشنده قابل اجرا باشد.

مقدسی در توضیح بیشتر گفت: به طور مثال اگر میزان سرمایه در گردش یک واحد دامپروری معادل ۱۰ هزار تومان به ازای هر راس محاسبه شود، بر اساس دستور العمل، بانک ۵۰٪ این مقدار به عنوان تسهیلات در اختیار تولید کننده جهت خرید نهاده دامی واحد در سامانه بازارگاه ارائه دهد و مابقی مبلغ سرمایه در گردش سهم واحد دامپروری است که باید توسط تولید کننده برای خرید باقیمانده نهاده دامی واحد خود تامین شود.

به گفته مقدسی، به نظر می‌رسد، بانک‌ها پولی برای پرداخت این حجم از تسهیلات را ندارند و دلیل عدم تحقق پرداخت سهل این تسهیلات بر خلاف وعده‌‌ها، نبود منابع مالی باشد.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران معتقد است: با توجه به تداوم مشکلات دامداران در تامین نهاده‌های خوراک دام، مسئولان به جد باید نگران آینده تولید شیر و گوشت کشور باشند.

مقدسی اظهار کرد: شرایط برای تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ در تامین دان حتی بدتر از دامداران است و احتمالا به زودی اثر آن در تولید و عرضه این محصولات خود را نشان خواهد داد. 

گفتنی است، در جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس که با حضور جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، تشکیل شد، وی درباره تامین منابع نهاده‌های دامی گزارشی به نمایندگان ارائه کرد. وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه اظهار کرد که برای تامین نهاده‌های دامی کشور و خرید گندم نیازمند به ۴۰ الی ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع است. ساداتی نژاد در این جلسه تاکید کرد: "اگر این منابع تا دو الی سه ماه دیگر تامین نشود، تولید مرغ نخواهیم داشت."
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com