معمای تلیسه هایی که برای اولین بار آبستن می شوند

معمای تلیسه هایی که برای اولین بار آبستن می شوند
تلیسه هایی که برای اولین بار آبستن می شوند: تقریبا همه گاودارها تا به حال داشتن تلیسه را تجربه کرده اند. به محض اینکه تلیسه غیر آبستن شد،دو انتخاب پیش رو داریم: اولین راه حل که بیشتر توصیه می شود فروش گوساله است که زیان احتمالی حاصل از آن را کاهش می دهد. دومین پیشنهاد این است که آن تلیسه غیرآبستن را نگه داریم و سال بعد دوباره از او گوساله بگیریم. در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که آیا این تلیسه بعد از یک سال دوباره باردار می شود؟! شاید.
اما کدام یک از ما حاضر است صبحانه و جای خواب در اختیار میهمان هایی قرار دهد که هیچ سودی ندارند؟ بسیاری از ما چنین چیزی را نمی پذیریم. اما اگر هیچ کدام از این گزینه ها مناسب نباشند، چه گزینه ای مناسب است؟ باید در جلوگیری از بروز مشکلات فعال بود. قبل از اینکه این راه ها را بیان کنیم، به چند نکته اساسی اشاره می کنیم که درک آنها مهم و ضروری است.
چرا برگرداندن آنها به چرخه بارداری کار دشواری است یا چرا زمان تست بارداری، بسیاری از گاوهای غیر آبستن در سن سه سالگی هستند؟ جواب آن نیز بسیار واضح است ؛ تغذیه. پس چرا این امر روی گاوهایی که اولین بارداری را می گذرانند تاثیر گذار است و بر بقیه گله تاثیری ندارد؟ زیرا تلیسه هایی که اولین بارداری را می گذرانند با دیگر گاوها متفاوتند.
تلیسه ها از گاوهای بالغ و تلیسه های در حال رشد جایگزین آنها متفاوتند. به همین دلیل، نیازمند مدیریت متفاوتی نیز هستند.
اما چرا این گوساله ها متفاوت هستند؟ به هر دلیلی همه ما فکر می کنیم زمانی که یک تلیسه اولین گوساله خود را به دنیا می آورد، بالغ شده است. به نظر منطقی می آید نه؟ اما متاسفانه درست نیست. ریشه مشکل این است که گاوهای سه ساله هنوز در حال رشد هستند ، در حالی که سن بالغ شدن اندام با توجه به سرعت رشد متفاوت است . به طور کلی گاوهای ماده تا 4 سالگی رشد می کنند . برای مثال، تصور کنید که یک گروه تلیسه دارید که باید در ابتدای فصل جفت گیریبه 65 درصد وزن بدنیشان برسند و در ابتدای فصل زایمان باید به 90 درصد وزن بالغ بودنشان برسند. با توجه به اینکه تلیسه ها هنوز در حال رشد هستند،زمانی که تفاوت وزن آنها نسبت به گاوهای بالغ استاندارد سازی می شود 10 تا 15 درصد انرژی و پروتئین بیشتر نسبت به گاوهای بالغ نیاز دارند. اگر در همان زمان استاندارد سازی برای رسیدن به وزن بیشتر پرورش داده می شدند، تفاوت وزن آنها با گاوهای بالغ کمتر بود. برعکس، اگر برای رسیدن به وزنی کمتر پرورش داده می شدند، تفاوت بیشتر می شد.
خب، پس چه زمانی زایمان مجدد نقش ایفا می کند؟ تقسیم انرژی و پروتئین گاو به این معناست که این مواد مغذی را به نیازهایی اختصاص می دهند که برای بقای آنها و همچنین بقای گوساله یشان ضرورت بیشتری داشته باشد. این نیازها شامل نگهداری، شیردهی و رشد می باشد . بارداری مجدد در انتهای این لیست قرار می گیرد، زمانی که سایر نیازهای ضروری گاو تامین نشود، بارداری مجدد اولین چیزی است که گاو به سراغ آن می رود. از دیدگاه فیزیولوژیکی به این معناست که گاوها دوباره تا زمانی که نیازهایشان تامین نشود چرخه را شروع نمی کنند و ذخایر به اندازه کافی برای آنهاوجود دارد.
پس زمانی که به این تلیسه ها خوراک می دهیم تا فقط نیازهایشاندر زمان بالغ شدن را تامین کنیم، توانسته ایم 10 تا 15 درصد کمبود انرژی و پروتئین را در آنها جبران کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، برای آنها زمان بیشتری نیاز است تا دوباره چرخه آغاز شود. پس در این زمان یکی  از این دو مورد اتفاق می افتد: یا در طول فصل جفت گیری باردار نمی شوند یا بعد از فصل زایمان گوساله به دنیا می آورند و بعد از آنکه تقاضای مواد مغذی کاهش می یابد آنها در وضعیت تغذیه بهتری قرار می گیرند.
خوشبختانه، این موضوع منجر به ناباروری گاو نمی شود. کارهای مدیریت تغذیه ای متعددی وجود دارد که می توانیم بارداری مجدد تلیسه را برنامه ریزی کنیم. قبل از هرچیز، برای تلیسه هایی که اولین گوساله خود را به دنیا می آورند خوراک بهتر و با کیفیت تری نسبت به گاوهای بالغ گله تهیه کنید. اما اگر می خواهید که مابقی گاوهای گله بیش از حد خوراک مصرف نکنند، تلیسه ها را از آنها جدا بگذارید و با توجه به اینکه هنوز در حال رشد هستند مدیریت کنید. یعنی برای این تلیسه ها 10 تا 15 درصد بیشتر از گاوها خوراک تهیه کنید یا برای آنها خوراکی فراهم کنید که انرژی و پروتئین کافی برای از بین بردن تفاوت وزنی را داشته باشد.
امتیاز وضعیت بدنی می تواند اولین مرحله به سوی طراحی برنامه خوراک دهی باشد که این امر تلیسه هایی را که اولین گوساله خود را می زایند به سمت دومین فصل زایش می برد. هدف کلی این است که تلیسه ها را با نمره شرایط بدنی برابر با گاوهای بالغ یا بیشتر ازآنها به فصل دوم زایش ببریم. این نمره باید 5 یا بیشتر باشد، این امر کمک می کند تا مطمئن شویم که به موقع چرخه خود را در فصل جفت گیری آغاز کنند. اما حتی اگر نمره شرایط بدنی ایده آل نیست، بردن این تلیسه ها به فصل زایمان بر اساس برنامه افزایشی تغذیه نیز می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. در نتیجه برای مدیریت موفق آنها باید تمام تلاش های ممکن را انجام داد تا تلیسه هایی با اولین تجربه زایمان مدیریت خوبی داشته باشند؛ این مدیریتبر اساس برنامه افزایشی مواد مغذی است و هدف آن رسیدن به نمره شرایط بدنی 5 یا بیشتر در اولین فصل جفت گیری می باشد.
علاوه بر این مراحل، شیوه های مدیریتی دیگری نیز وجود دارد که عملکرد بارداری مجدد را افزایش می دهد. این شیوه ها شامل این موارد می باشد: دادن دانه هایی مثل ذرت، خوراک با پایه دانه و یا دادن یک یونوفور به آنها مثل رومنسین (Rumensin) یا بوواتک(Bovatec). تمامی این موارد، تخمیر شکمبه را از بین می برد و در عوض موجب تولید مقدار بیشتری از محصولات جانبی می شود که به صورت غیرمستیم فعالیت تولید مثل مجدد را تحریک می کند. در حالی که همه این موارد افزایش عملکرد تولید مثل را نشان داده اند، باید یادآور شد که نمی توانند تمامی مشکلات را درمان کنند.
آیا این ها هزینه ای در بردارند؟ قطعا بله. اما در مقیاس بزرگ، می توانند سرمایه هایی بسیار ارزشمند باشند، به خصوص اگر بخواهیم هزینه یک گاو سه ساله غیرآبستن را در نظر بگیریم.

 
کلمات کلیدی آبستنی تلیسه تولید مثل
نظرات شما
  •  

    شعیب حاجی پور گفت : ۹۷/۱۲/۰۲

    سلام...من یه گاوتقریبآ۱۶ماهه دارم ازلحاظ هیکل هم خوبه.منتهاآببست نمیشه...بایدچکارکردی..ممنون میشم اگه لازم به درمانی باشه منوراهنمای کنید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com