مهارت بالای دامداران قمی در پرورش دام‌های شیری

مهارت بالای دامداران قمی در پرورش دام‌های شیری
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: دامداران قمی مهارت و ظرفیت بالایی در پرورش دام‌های شیری دارند و در همین رابطه سال‌گذشته بیش‌از ۱۳۸ هزار تُن شیر خام در این استان تولید شد.

منصور دیان اردستانی پیرامون همین موضوع بیان داشت: سال گذشته تعداد ۲۵ هزار و ۲۸۰ راس گاو شیری اصیل در گله‌های صنعتی و نیمه‌ صنعتی استان موجود بوده‌ و از آن‌ها ۱۱۲ هزار و ۸۶۰ تُن شیر حاصل شده‌است.

وی با اشاره به تنوع گاوهای شیری موجود در دامداری‌های قم، افزود: همچنین در مدت یاد شده تعداد پنج‌هزار و ۸۳۵ راس گاو شیری دورگ در دامدارای‌های استان موجود و میزان شیر حاصل از آن‌ها ۲۳ هزار و ۲۰۰ تُن بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع با احتساب یک‌هزار و ۹۴۳ تُن شیر خام حاصل از سایر دام‌های شیری (بز شیری و میش)، در سال ۱۴۰۱، بیش‌از ۱۳۸ هزار تُن شیر خام تولید و برای مصرف مردم و کارخانه‌های تولید لبنیات عرضه شد.

گفتنی‌است قم با دارا بودن هفت‌هزار واحد دامپروری از مهمترین قطب‌های پرورش دام کشور به شمار می‌آید که در همین رابطه و به‌منظور تقویت بخش دامپروری استان، مشاوره‌های تخصصی در زمینه اصلاح نژاد، بهسازی جایگاه دام،‌ بهبود تغذیه، پرورش دام و سایر موارد مورد نیاز دامداران از سوی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم به ایشان ارائه می‌شود.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
 
نظرات شما
  •  

    میثم امانی گفت : ۰۲/۰۲/۱۳

    به نظرتون به این دوست عزیزمون بگیم که تولید استان در سال 99 ده هزارتن بیشتر یعنی 148 هزار تن بوده یا هنوز زوده؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com