مهم‌ترین چالش تغذیه دام دو رگ و بومی

مهم‌ترین چالش تغذیه دام دو رگ و بومی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اهمیت استفاده از بلوک‌های آماده خوراک دام گفت: درحال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های تغذیه دام‌های دو رگ و بومی عدم استفاده صحیح از موادغذایی منطبق با نیازهای دام است.
محمد نظرپور، با بیان این‌که سال گذشته 600 تن بلوک آماده خوراک دام به دامداران تحول داده شده است، اظهار کرد: تا پایان امسال 600 تن بلوک آماده خوراک دام به منظور فوق در اختیار دامداران تحت پوشش قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه به ازاء هر کیلوگرم بلوک خوراک دام آماده خریداری شده توسط دامداران از طریق این معاونت مبلغ 2000 ریال یارانه تشویقی پرداخت شده است، ادامه داد: در سال‌های اخیر با توسعه اقدامات اصلاح نژادی پتانسیل تولید دام‌های بومی افزایش یافته که اگر با نیازهای غذایی جدید دام همراه نباشد نه تنها کمکی به افزایش تولید نکرده بلکه به نوعی عقب‌گرد همراه با از دست دادن فرصت‌های به دست آمده خواهد بود که به منظور جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از این مهم علاوه بر توجه دادن دامداران به تامین کلیه نیازهای غذایی دام، تولید بلوک آماده متناسب با نیاز دام طی چند سال اخیر به طور جدی در دستور کار معاونت امور دام قرار گرفته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان همچنین از توزیع 6000 بلوس(قرص) مولتی مینرال رایگان حاوی مواد معدنی در بین دامداری‌های استان خبر داد و گفت: اجرای پروژه توسعه استفاده از بلوس‌های معدنی در تغذیه دام از سال‌های اخیر به منظور تامین مواد معدنی مورد نیاز دام مورد استفاده قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: با توجه به کمبود برخی از مواد معدنی در خاک‌های مراتع استان همدان و به تبع آن فقیر بودن علوفه‌های تولیدی از این اراضی که به منظور تعلیف دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از مواد معدنی کم مصرف به میزان کم مورد نیاز دام است.
نظرپور تصریح کرد: استفاده از مواد معدنی تاثیر بسزایی در تولید مثل و سلامتی دام‌ها خواهد داشت و برای این منظور در سال گذشته 6000 مورد بلوس معدنی در قالب قرص‌های بلعیدنی بین دام‌های تحت پوشش استان توزیع و مورد استفاده قرار گرفت و در سال‌جاری نیز به همان مقدار در تعهد شهرستانها قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بنابراین از این طریق مواد معدنی، عناصر غیرآلی مورد نیاز بدن برای رشد مطلوب و مناسب عضلات و عملکرد اعصاب و هم‌چنین اجزاء ضروری آنزیم‌های بدن، هورمون‌ها و سلول‌ها و همین‌طور بیشترین تاثیر خود را در سلامتی و تولید مثل دام دارد.
نظرپور یادآور شد: علاوه بر توجه دادن دامداران به تامین کلیه نیازهای غذایی دام، تولید بلوک آماده متناسب با نیاز دام طی چند سال اخیر به طور جدی در دستور کار معاونت امور دام قرار گرفته است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com