مدیر کل اصلاح نژاد بهبود تولیدات دامی کشور:
نبود مواد اولیه ‌ساخت پلاک گوش ، از مشکلات هویت‌گذاری دام ها است

نبود مواد اولیه ‌ساخت پلاک گوش ، از مشکلات هویت‌گذاری دام ها است
عباسی در جریان این همایش با بیان اینکه بحث هویت گذاری دام بحث روز  کشور است گفت:  هویت گذاری در دنیا برای کنترل های بهداشتی وکنترل کشتارگاه استفاده می‌شود.
وی طرح هویت گذاری را اولین پله برای انتخاب دام مولد دانست و افزود:  در این طرح  جابجایی دام با کد‌پستی تعریف می شود با کامل شدن آن می‌توان آمار دقیق و طبق آن برنامه دقیق در تولید و مدیریت دام داشته باشیم.
مدیر کل اصلاح نژاد بهبود تولیدات دامی کشور با اشاره به جدی شدن قاچاق دام در سال گذشته ادامه داد: یک شیوه نامه ای تعیین شد که بتوان جلوی نقل و انتقال دام را گرفت، مالکان دام موظف شدند اطلاعات دام را گزارش و جابه جایی را ثبت کنند.
وی ارتباط مستقیم دولت را با دامپرور غیر ممکن عنوان کرد و تصریح کرد : تشکل ها و اتحادیه ها این ارتباط را میسر کرده و خدمات رسانی را به دامدار تصریح می کند، معرفی دام توسط اتحادیه ها و تعاونی ها و بعد از آماده سازی به شهرستان‌ها تحویل داده می‌شود دامدار تنها درخواست می‌کند و مراکز پیگیری فرایند و معرفی پلاک و دریافت هستند.
عباسی اذعان کرد: برای پلاک‌گذاری باید قوانین بین المللی رعایت شود که ما آن را انجام می دهیم.
وی با بیان اینکه در سامانه هویت گذاری سرعت ثبت بالا رفته است گفت: پلاک‌گذاری اصالت دام را نشان می‌دهد،  در گذشته سامانه اصلاح نژاد و هویت گذاری یکی بوده است که اکنون جداسازی شده تا تداخل در فرآیند ایجاد نشود.
مدیر کل اصلاح نژاد بهبود تولیدات دامی کشور ابتدا و انتهای دام های پلاک گذاری را  قابل ردیابی بیان کرد و اظهار داشت: از مشکلات و چالش‌های هویت گذاری دام وارداتی نبود مواد اولیه جهت ساخت پلاک گوش است  که البته دو تا سه کارخانه تولید پلاک داریم و در حال افزایش آن هستیم.
وی با اشاره به اینکه دهیاری‌ها بسیار موثر برای انتقال اطلاعات مراکز به دامداری و برعکس هستند گفت: تمامی مالکان دام‌ زنده موظفند با مراجعه به تعاونی دامداران شهرستان خود نسبت به ثبت و پلاک‌گذاری دام های خود در سامانه پنجره واحد کشاورزی اقدام و تغییرات آن را به روز کنند.
عباسی بابیان اینکه  اجرای این طرح از مرداد ماه سال جاری در حال انجام است افزود: هر گونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده و فاقد پلاک ممنوع و قاچاق محسوب می‌شود و مشمول قوانین مبارزه با قاچاق است.
وی ادامه داد:  برای جابجایی و حمل و نقل دام زنده مالکان یا مباشران حمل دام زنده از مبدا تمامی استان‌ها به مقصد استان دیگر موظفند در هنگام تردد مجوزهایی مانند: سند حمل بار از سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای، گواهی بهداشتی حمل دام از سازمان دامپزشکی کشوررا اخذ کنند.
مدیر کل اصلاح نژاد بهبود تولیدات دامی کشور در پایان مزایای پلاک گذاری دام را هویت دار شدن دام های گله، پیشگیری از سرقت دام، تسهیل در دریافت خدمات دامپزشکی و تسهیلات بانکی، افزایش سرعت و دقت در امر بیمه دام کشور و برنامه‌ریزی برای تولید علوفه مورد نیاز دام بر اساس آمار دامی کشور و همچنین  امکان برنامه‌ریزی اصلاح نژاد جهت بهبود کیفی و کمی تولیدات دامی عنوان کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com