نهاده‌های دامی دولتی به دست مرغداران نمی‌رسد

نهاده‌های دامی دولتی به دست مرغداران نمی‌رسد
در حالیکه میلیاردها دلار ارز دولتی صرف واردات نهاده‌های دامی شده، دبیر کانون مرغداران کشور می‌گوید که این نهاده‌ها به دست مرغداران نمی‌رسد.
از سال گذشته قیمت مرغ در بازار آزاد همواره فاصله قابل توجهی با نرخ مصوب این محصول در ستاد تنظیم بازار داشته است. از طرف دیگر سال گذشته حدود ۳.۷ میلیارد دلار ارز دولتی صرف واردات نهاده‌های دامی از جمله سویا شده، اما مرغداران می‌گویند که این نهاده‌ها به دست آنها نرسیده و دلالان نهاده‌های تولید این محصولات را در بازار به نرخ آزاد می‌فروشند.
در این رابطه پرویز فروغی - دبیر کانون مرغداران کشور - اظهار کرد: ارزی که دولت می‌گوید برای تأمین نهاده‌های دامی در اختیار این بخش گذاشته، به مقدار کافی به دست مرغداران نرسیده و این موضوع آنها را دچار مشکل کرده است.
وی با بیان اینکه مسئولیت نظارت بر توزیع نهاده‌های تولید وارد شده با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: با این حال هیچ واحدی در این بخش نظارت نمی‌کند و مشخص نیست ذرت و سویای وارد شده با ارز دولتی در دست چه کسانی است!؟
به گفته فروغی، در حال حاضر قیمت سویا در بازار آزاد بیش از ۵,۰۰۰ تومان است و این در حالی است که قیمت مصوب این محصول ۲,۵۰۰ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت مصوب ذرت ۱,۳۵۰ تومان است که در بازار آزاد بیش از ۱,۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
وی همچنین از کمیاب شدن ذرت و سویا از اواخر اسفند ماه سال گذشته خبر داد و گفت: طبق بخشنامه آخر وزارت جهاد کشاورزی، مرغداران باید تعهد دهند که به ازای دریافت ۱۰ تن سویا به قیمت دولتی ۱۲.۵ تن مرغ به قیمت مصوب تحویل دهند.
دبیر کانون مرغداران کشور افزود: این در حالی است که در این بخشنامه سایر مؤلفه‌های تولید مانند کنسانتره و حمل و نقل در نظر گرفته نشده است.
براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی در ۱۱ ماهه سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون و ۵۴۱ هزار تن خوراک دام و طیور به ارزش بالغ بر سه میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار با استفاده از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده است
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com