نوسان ۴۵۰ تومانی قیمت مرغ در بازار

نوسان ۴۵۰ تومانی قیمت مرغ در بازار
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش ۴۵۰ تومانی قیمت مرغ نسبت در بازار خبر داد .  
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشوراز نوسان قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به کشش بازار در ایام پایانی ماه قیمت هر کیلو مرغ زنده نسبت به هفته گذشته ۳۰۰ تومان و مرغ گرم ۴۵۰ تومان  افزایش یافته است که امیدواریم این روند تا پایان هفته تداوم یابد.
حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به فروش مرغ با نرخ‌های فعلی مرغداران با زیانی حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومانی در بازار مواجه هستند که افزایش قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته تنها تا حدودی از ضرر و زبان مرغداران کاسته است.
این مقام مسئول متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت جوجه یک روزه ۲ هزار تومان بالاتر است که این امر حداقل هزار و ۵۰۰ تومان به هزینه تولید می‌افزاید.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: با توجه به نوسان نرخ جوجه یک روزه در پی استقبال مرغداران برای جوجه ریزی شب عید قیمت جوجه با روند صعودی در بازار مواجه شده است که امیدواریم مسئولان ذیربط با اعمال نظارت‌های بیشتر از زیان انباشته مرغداران جلوگیری کنند.
وی با انتقاد از نبود نظارت جدی در بازار نهاده‌ها بیان کرد: با وجود آن که قیمت جوجه یک روزه و سایر نهاده‌های دامی اعم از ذرت و کنجاله سویا، ریز مغذی‌ها و... و نرخ تمام شده تولید تأثیر به سزایی دارد، اما متأسفانه نظارت جدی بر بازار از سوی متولیان امر مغفول مانده است در حالی که استمرار روند نوسان نرخ نهاده‌های تولید می‌تواند صنعت را به چالش بکشاند.
حجت درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی گفت: بنابر آخرین آمار میزان جوجه ریزی نسبت به ماه قبل حدود ۳۰ درصد رشد داشته است بدین ترتیب وضعیت جوجه ریزی برای بازار شب عید مطلوب است، اما برای آمار نهایی باید تا پایان ماه منتظر ماند.
این مقام مسئول تولید ماهانه مرغ را ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن در کشور اعلام کرد و افزود: اگر شرکت پشتیبانی امور دام قرار باشد سالیانه حداکثر ۱۰۰ هزار تن مرغ از تولید کنندگان خریداری کند این رقم تولید کمتر از یک ماه مرغداران است که بدین ترتیب به حال صنعت تفاوت چندانی ندارد.
به گفته حجت با توجه به آن که همانند سایر محصولات کشاورزی برای مرغ یارانه‌ای در نظر نگرفته‌ایم تا تولید کننده متحمل زیان نشود از این رو تداوم نوسان هزینه‌ها و حجم بالای تولید،  مرغداران را با چالش مواجه کرده است.
پیش بینی ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری برای تنظیم بازار شب عید
وی از افزایش جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ایام پایانی سال،  ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می گیرد که بدین ترتیب حداقل ۲۲۰ هزار تن مرغ وارد بازار می‌شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: با توجه به تولید سالیانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور و احتساب سرانه مصرف ۲۶ کیلو به ازای هر نفر نه تنها کمبودی در عرضه مرغ نداریم بلکه باید مازاد بر نیاز کشور به بازار‌های هدف صادر شود.
حجت در واکنش به اظهاراتی پیرامون واردات مرغ مبنی بر تنظیم بازار گفت: با توجه به پتانسیل بالای صنعت و برنامه ریزی صورت گرفته برای جوجه ریزی شب عید،  واردات مرغ تنها تیر خلاصی به صنعت است.
وی با تأکید بر روان سازی صادرات مرغ بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی تولید مسئولان ذیربط باید تدابیری برای صادرات مرغ به بازار‌های هدف بیندیشند چرا که در شرایط فعلی مازاد تولید رقمی حدود ۲۰۰ تن و در صورت استفاده حداکثری میزان مازاد به بیش از این رقم می‌رسد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ گفت: طی هفته‌های اخیر شرکت پشتیبانی شرکت امور دام به منظور کاهش زیان مرغدارن اقدام به خرید تضمینی کرده است در حالی که خرید تضمینی به شیوه فعلی تأثیری به حالت مرغداران ندارد و اگر مسئولان به دنبال حمایت از تولید داخل هستند باید اقدام به خرید مرغ زنده از تولید کنندگان کنند در غیر این صورت مرغ منجمد محصول تولید کننده نیست که بتواند در تعادل قیمت یا کاهش زیان آن‌ها تأثیرگذار باشد.
به گفته حجت با توجه به اینکه دارایی و بیمه هزینه‌هایی به دلیل فرآوری مرغ از تولید کنندگان دریافت می‌کنند از این رو مرغداران تمایلی به تحویل مرغ تولیدی خود به شرکت پشتیبانی امور دام ندارند چرا که این رقم بیش از عددی است که به مرغدار به عنوان مابه التفاوت داده می‌شود. به همین خاطر از شرکت پشتیبانی امر دام انتظار می‌رود که محصول خام را از تولید کنندگان خریداری کنند به عنوان مثال مسئولان دولتی برای تعادل قیمت شیر خام را از دامداران خریداری می‌کنند چرا که شیر فرآوری شده محصول کارخانه‌های لبنی است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پایان تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای جوجه ریزی شب عید تولید رقمی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بالاتر از ظرفیت عادی است که در صورت کشش بازار در ایام پایانی سال هم کمبودی در بازار رخ نخواهد داد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com