نکات مهم جهت خرید گوسفند زنده

نکات مهم جهت خرید گوسفند زنده
خرید گوسفند زنده یکی از تقاضاهای پرطرفدار در جهت تامین منابع پروتئینی است. با توجه به اینکه گوشت گوسفندی به لحاظ منابع پروتئینی دارای فواید و مزایای متنوعی است، جهت خرید نیاز به در نظر گرفتن برخی فاکتورهای به خصوصی مطرح می‌شوند. البته خرید گوسفند زنده می‌تواند جهت مصارف و اهداف مختلفی صورت بگیرد. به طوری که توجه به نیازها و اهداف خرید، به شما در انتخاب گوسفند زنده کمک خواهد کرد. از این رو در ادامه این مطلب توضیحات گسترده‌تری در باب فاکتورها خرید گوسفند زنده و انواع نژادهای آن، ارائه شده است که می‌تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.
 

فاکتورهای خرید گوسفند زنده
در رابطه با خرید گوسفند زنده، پارامترهای مهمی ملاک قرار می‌گیرند که هر کدام به نحوی در کیفیت خرید شما موثر واقع می‌شوند. یک انتخاب درست می‌تواند از عوارض خوردن گوشت گوسفندی ناسالم جلوگیری کند. به همین دلیل در رابطه با خرید گوسفند زنده، باید به برخی نکات توجه کنید. از جمله این نکات و فاکتورهایی که در رابطه با خرید گوسفند زنده مطرح می‌شود، می‌توان به مواردی که در ادامه ذکر شده اشاره کرد:

سلامت گوسفند
گوسفندان از جمله دام‌هایی هستند که تغذیه آن‌ها در کیفیت گوشتی که دارند، تاثیر گذار خواهد بود. از این رو اگر هدف شما از خرید گوسفند قربانی کردن آن است، حتما باید بحث سلامت گوشت آن را در نظر بگیرید. گوسفندانی که تغذیه درستی ندارند، ممکن است دچار بیماری‌های انگلی و باکتریایی باشند. به علاوه در صورتی که این گوسفندان در محل پاکیزه‌ای نگهداری نشوند، ممکن است به بیماری‌های ویروسی دامی ابتلا پیدا کنند. 
بحث سلامت دام و تاثیر آن در سلامت انسان، از گذشته تا کنون مطرح بوده است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود. از طرفی هم برخی از بیماری‌ها وجود دارند که از طریق دام به انسان انتقال پیدا می‌کنند. تب مالت نمونه‌ای از این بیماری‌هاست که در مواردی می‌تواند منجر به مرگ انسان شود‌. از این رو در نظر گرفتن سلامت گوسفند هنگام خرید، جزء فاکتورهای مهم اولیه قرار می‌گیرد.

برای اینکه نسبت به سلامت گوسفند اطمینان حاصل کنید، برخی نشانه‌ها و علائم قابل بررسی هستند. ظاهر جزء اولین فاکتورهایی است که می‌توانید ملاک قرار دهید. گوسفند سالم هیچ نشانه‌ای از آبریزش بینی، زخم، عفونت و عواملی از این قبیل ندارد. تحرک مناسب هم فاکتور مهمی در زمینه تشخیص گوسفند سالم از بیمار به شمار می‌رود. گوسفند سالم پشم‌های محکمی دارد؛ در صورتی که پشم گوسفند با دست و به راحتی کنده شود، می‌توان به بیمار بودن آن پی‌برد. 
همچنین باید افزود که گوسفندی که خوب نشخوار می‌کند، می‌تواند گوشت باکیفیت‌تری به شما ارائه دهد. البته در نظر داشته باشید که علائم بیماری می‌توانند شامل مواردی دیگری چون سرخی چشم هم باشد که در میان فاکتورهای سلامتی قرار می‌گیرند. بنابراین تنها به یک یا دو مورد از نکات ذکر شده در هنگام خرید گوسفند زنده، بسنده نکنید.

وزن گوسفند
از دیگر پارامترهایی که هنگام خرید گوسفند ملاک قرار داده می‌شود و می‌تواند تاثیر مستقیمی در قیمت گوسفند زنده داشته باشد، مربوط به وزن آن است. توجه نمایید که گوسفند شما وزن کاذب نداشته باشد. وزن بالا همواره نشانه داشتن گوشت بیشتر نیست. در واقع خرید از افراد نامعتبر، نمی‌تواند به شما در رابطه با وزن و خصوصیات گوسفند، اطلاعات درستی بدهد. گاهی ممکن است فروشنده، با دادن آب زیاد به دام در راستای ورم کردن و افزایش وزن، قیمت بالایی را مطرح کند. از این رو برای اینکه نسبت به وزن گوسفند انتخاب درستی داشته باشید، لازم است به سایت‌ها و یا افراد مطمئن مراجعه کنید.

سن گوسفند
قطعا مسئله سن از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند روی کیفیت گوشت گوسفندی موثر واقع شود. گوسفندانی که سن کمی دارند، از گوشت لطیف‌تر و مرغوب‌تری برخوردار هستند. در مقابل گوسفندانی که سن بالایی دارند، گوشت تازه‌‌ای ندارند و نمی‌توانند طعم و مزه به خصوصی که گوشت گوسفند جوان دارد را در اختیار افراد قرار دهند. در نتیجه برای اینکه نسبت به سن گوسفند مد نظر خود اطلاع پیدا کنید، می‌توانید از طریق شناسنامه صادر شده و یا تخمین به واسطه تعداد دندان‌ها، از سن گوسفند آگاه شوید. 

انتخاب گوسفند زنده بر اساس نژاد
با توجه به اینکه نژاد گوسفند جزء فاکتورهای گسترده‌ای است که خود به تنهایی قابلیت تحلیل دارد، به عنوان یک پارامتر جداگانه و در راستای هدف خرید مطرح می‌شود. خرید گوسفند زنده می‌تواند برای منظورهای مختلفی صورت بگیرد. از این رو در ادامه هر یک از 3 نژاد اصلی گوسفندان مورد بررسی قرار گرفته است که می‌تواند به شما در فرایند انتخاب و خرید کمک کند:

نژاد گوشتی
گاهی افراد تنها برای قربانی و به منظور تامین منابع پروتئینی، اقدام به خرید گوسفند زنده می‌کنند. از این رو نیاز دارند گوسفندی تهیه کنند که وزن بیشتری داشته باشد و از گوشت باکیفیت و خوش طعمی برخوردار باشد. در این حالت، نژاد گوشتی گوسفند انتخاب مناسبی خواهد بود. این نژاد از گوسفندان به دلیل داشتن گوشت زیاد شناخته می‌شوند و وزن نسبتا بیشتر در مقایسه با نژادهای دیگر دارند. در کشور ما گونه‌های مختلفی از گوسفندان وجود دارند که در این دسته از تقسیم نژادی قرار می‌گیرند. نژادهای افشاری، سنگسر، مهربان، مغانی و کردی، از جمله انواع گوسفندان نژاد گوشتی در ایران هستند که عموما برای قربانی خریداری می‌شوند. 

نژاد شیری
از دیگر منابعی که به واسطه گوسفندان قابل تامین است، شیر گوسفندی بوده که اغلب گزینه مورد هدف برای تولید لبنیات مختلف گوسفندی است. از این رو بیشتر تولیدی‌هایی که فرآورده‌های لبنی تولید و عرضه می‌کنند، این نژاد از گوسفندان را مورد هدف قرار می‌دهند. در رابطه با نژاد شیری باید گفت که همانطور که پیداست، در مقایسه با نژادهای دیگر، از میزان شیر بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل حتی برای پرورش هم گزینه‌های مناسبی هستند. گوسفند زل در میان گوسفندان نژاد ایرانی، نمونه‌ای از انواع شیری است. به علاوه گوسفندان کردی و مغانی هم علاوه بر قرار گیری در میان انواع گوشتی‌، به دلیل حجم شیر مناسب، می‌توانند در نژاد شیری هم توصیف شوند‌.

نژاد پشمی
همانطور که از نام این نژاد پیداست، نژاد پشمی گوسفندان دارای پشم‌های متراکم و پرحجمی هستند که از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردارند. گوسفندان نژاد پشمی بیشتر برای تولیدات صنعتی در حوزه تولید پارچه و نخ ریسی مورد اهمیت قرار می‌گیرند‌‌. در میان نژادهای مختلف گوسفند ایرانی، گوسفند ماکویی در انواع پشمی قابل توصیف است. با توجه به اینکه در صنایع مختلفی چون بافتن فرش، تولید البسه، نخ، کیف و کفش و مواردی از این قبیل، گوسفندان نژاد پشمی از اهمیت بالایی برخوردارند، بیشتر می‌توان از عبارت صنعتی برای توصیف کاربرد گوسفندان پشمی بهره گرفت. 

با در نظر گرفتن آنچه تا کنون در رابطه با انواع نژادهای گوسفند مطرح شد، به راحتی می‌توانید بر اساس نیاز و کاربرد خود، نژاد مناسبی را انتخاب کنید. 

قیمت گوسفند زنده 
جهت خرید گوسفند زنده، قیمت می‌تواند به عوامل و شرایط مختلفی بستگی پیدا کند. به عنوان مثال، خرید از واسطه و به طور غیرمستقیم، سبب تعریف هزینه بالا می‌شود‌. در حالی که با خرید مستقیم از دامدار، می‌توانید مبلغ کمتری بپردازید. به علاوه، ویژگی‌ها و خصوصیاتی که برای یک گوسفند تعریف می‌شوند، می‌توانند در قیمت گذاری آن موثر واقع شوند‌. وزن، سن و نژاد، از جمله این ویژگی‌ها هستند. از طرفی هم باید افزود که قیمت بره زنده در مقایسه با گوسفند بالاتر است. 

مجموعه دام سبز
در حالت کلی، باید گفت که خرید گوسفند زنده می‌تواند فواید و مزایای متنوعی در مقایسه با خرید گوشت گوسفندی داشته باشد. با توجه به همین مسئله بسترهای فروش متعددی به وجود آمده. به طوری که افراد می‌توانند به جای خرید حضوری، از طریق سایت‌های فعال در این حوزه هم اقدام نمایند. مجموعه دام سبز (https://damesabz.ir) نمونه‌ای از یک بستر معتبر و مطمئن جهت خرید گوسفند است. در این مجموعه با لحاظ تمامی فاکتورهای کیفیتی، گوسفندان را بدون واسطه و با قیمت مناسب، در اختیار افراد قرار می‌دهند.
در این حالت می‌توانید از بابت سلامت و کیفیت گوشت گوسفند زنده خریداری شده خود، اطمینان حاصل فرمایید. به علاوه باید افزود که در دام سبز، می‌توانید نژادهای برتر ایرانی را خریداری نمایید. گوسفندان این مجموعه تحت شرایط تخصصی مورد پرورش و فروش قرار می‌گیرند. بنابراین به لحاظ کیفیت و سلامت گوشت، تضمین شده هستند. در نتیجه اگر به دنبال خرید هر یک از انواع نژادهای برتر ایرانی هستید، مجموعه دام سبز می‌تواند بهترین گزینه انتخابی برای شما باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com