نگرانی از حذف مرغداری های خرد با اجرای طرح خرید قراردادی مرغ

نگرانی از حذف مرغداری های خرد با اجرای طرح خرید قراردادی مرغ
رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با تاکید بر اینکه خرید قراردادی مرغ طرح تازه ای نیست و پیش از این نیز اجرا شده است، افزود: این طرح نتایج مثبتی برای صنعت مرغداری نداشته است چرا که منحصر به زنجیره های بزرگ تولید مرغ بوده ‌و تولید کنندگان خرد را شامل نمی شده است. نگرانی ما از این است که اجرای گسترده این طرح به مرور تولیدکنندگان خرد را حذف کند .
مازاد تولید مرغ در  هفته اخیر و کشتار جوجه های یکروزه بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. به تازگی جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، از راهکاری جدید برای حل این مشکل سخن گفته است. او در یک برنامه تلوزیونی از اجرای طرح «خرید قراردادی مرغ» خبر داد و افزود: کسانی که بخواهند جوجه‌ریزی کنند، هیچ نگران نباشند، ما خرید قراردادی را از امروز انجام می‌دهیم.

وی در توضیح این طرح با بیان اینکه مرغداران نگران خرید مرغ پس از ۴۵ روز نباشند، اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام کشور در وزارت جهاد کشاورزی جوجه‌ریزی توسط مرغداران را پیش‌خرید می‌کند، بنابراین مرغداران هیچ نگرانی‌ای بابت فروش محصول خود در بازار نداشته باشند.
این سخنان در حالی است که محمد یوسفی، رییس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی، در گفتگو با اقتصاد آنلاین تاکید کرد: خرید قراردادی مرغ اولین بار نیست که در کشور اجرا می شود.
وی تصریح کرد: پیش از این نیز این شکل از خرید توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان بازوی وزارت جهاد کشاورزی انجام می شده و نتایج مثبتی به همراه نداشته است.

یوسفی با بیان اینکه در طرح خرید قرار دادی مرغ تنها زنجیره های بزرگ تولید امکان حضور داشتند، افزود: عملا مرغداران خرد به دلیل شرایط حاکم بر قرارداد امکان شرکت در طرح را نداشته اند.
وی اظهار کرد: با توجه به محدود شدن طرح به زنجیره های بزرگ اجرای آن نتایج مثبتی برای کل صنعت مرغداری نبوده است، به عبارت دیگر طرح خرید قراردادی مرغ منحصر به زنجیره های بزرگ تولید مرغ بوده ‌و تولید کنندگان خرد را شامل نمی شده است. 
به گفته یوسفی، این نگرانی وجود دارد که،  گسترش این طرح به مرور تولیدکنندگان خرد را حذف کند . 

وی با اشاره به افزایش زیان انباشته مرغداران پس از تغییر قیمت نهاده های دامی از ارز ترجیحی به نیمایی، گفت: به نظر می رسد دولت قبل اجرای سراسری طرح خرید قراردادی مرغ باید به دنبال کاهش زیان مرغداران باشد چرا که با این روند تعداد واحدهای که از چرخه تولید خارج خواهند شد روند صعودی خواهد یافت. 
یوسفی همچنین آماده کردن زیر ساخت های اجرای طرح مانند واحدهای مرغ مادری، واحدهای جوجه یکروزه و کشتارگاه ها را برای ورود به طرح را ضروری دانست.
رییس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی معتقد است؛ طرح خرید قراردادی مرغ را نمی توان یک روزه به مرحله اجرا رساند چراکه بدون آماده سازی زیر ساخت ها طرحی شکست خورده با زیان سنگین خواهد بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com