هشدار دامپزشکی نسبت به شیوع بیماری لمپی‌اسکین

هشدار دامپزشکی نسبت به شیوع بیماری لمپی‌اسکین
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به شیوع احتمالی بیماری دامی لمپی‌اسکین هشدار داد و گفت: پنج مورد ابتلا به این بیماری در پایش‌ها و مراقبت‌های انجام شده امسال در این استان مشاهده شده‌است.
شانقی افزود: لمپی‌اسکین از جمله بیماری‌های ویروسی واگیردار با ابتلای بالا در گاوها است که موجب کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و آسیب‌های پوستی در دام می‌شود.
او گفت: با توجه به مشاهده این بیماری در استان مرکزی، شروع فصل گرما و آغاز فعالیت حشرات ناقل، نیاز است دامداران رعایت نکات بهداشتی را در دستور کار خود قرار داده و نسبت به واکسیناسیون دام‌ها، انجام ضدعفونی‌های دوره‌ای در دامداری، خرید دام از مناطق فاقد آلودگی و با هماهنگی دامپزشکی و جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری اقدام کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی راههای انتقال ویروس بیماری لمپی اسکین را توسط نیش حشرات به ویژه پشه‌ها، تماس مستقیم دام آلوده با دام‌های سالم و جراحات جلدی دانست و افزود: این بیماری جزء بیماری‌های مشترک انسان و دام نیست و گوساله‌ها و گاوهای شیرده بیشترین حساسیت را نسبت به آن دارند. 
شانقی در ادامه گفت: تب ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتیگراد به مدت ۶ تا ۷۲ ساعت، آب ریزش از چشم‌ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، تورم غدد لنفاوی، ظهور برجستگی جلدی، عفونت ریه و مشکلات تنفسی، سرفه، التهاب و تورم در پاها، بین ۲ دست و عدم تمایل به راه رفتن از جمله علایم بیماری لمپی اسکین است.
او افزود: ۴۶ هزار و ۴۸۹ راس دام سنگین امسال در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری لمپی اسکین ایمن سازی شده‌اند و حدود ۱۹۰ هزار مترمربع جایگاه نگهداری دام نیز در این مدت ضدعفونی شده‌ است.
استان مرکزی دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ کارگاه پرورش آبزیان است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com