هشداردامپزشکی درباره شیوع بیماری آنگارا در مرغداری‌ها

هشداردامپزشکی درباره شیوع بیماری آنگارا در مرغداری‌ها
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مرغداران استان به منظور جلوگیری از شیوع بیماری نوظهور آنگارا (التهاب حاد ویروسی کبد در طیور) رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحدهای پرورشی را تشدید کنند.

 مجتبی ورمقانی، اظهار داشت: با عنایت به نو ظهور بودن بیماری آنگارا و اهمیت آن از لحاظ میزان شیوع و تلفات در گله های پرورشی طیور و وارد آمدن ضررهای اقتصادی بر صنعت مرغداری به منظور پیشگیری از وقوع بیماری در گله های طیور صنعتی استان، تشدید رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای و امنیت زیستی در واحدهای پرورشی ضروری است.

وی افزود: این ویروس نسبت به شرایط محیطی مقاوم بوده و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را نیز دارد و چون درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد لذا رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: سندرم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت HHS یک بیماری ویروسی عفونی و مسری است که از علائم مشخصه آن درصد ابتلا و تلفات بالا است که اگر با برخی بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی همانند گامبورو، مارک و کم خونی ماکیان همراه شود می تواند شدت بیماری را افزایش دهد.

ورمقانی با بیان اینکه بیماری آنگارا در سنین بین سه تا پنج هفتگی در جوجه‌های گوشتی مشاهده می‌شود، ادامه داد: این بیماری در گله‌های تخمگذار و مادر نیز اتفاق می‌افتد و خود را با علایم ظاهری مانند ازدحام طیور به دور هم، پرهای ژولیده و شروع ناگهانی تلفات نشان می‌دهد.

وی گفت: مرغداران برای پیشگیری از بروز این بیماری در سالن های مرغداری و با توجه به اینکه در حال حاضر واکسن این بیماری برای استفاده در مرغداری های گوشتی در کشور وجود ندارد نکات مدیریتی شامل  تهیه جوجه از منابع مطمئن، پرهیز از پرورش چند سـنی، عدم جوجه ریزی اضافه بر ظرفیت سالن ها، واکسیناسیون مرغ مادر با واکسن وارداتی، رعایت دقیق ضوابط امنیت زیستی و کنترل ترددها، ممنوعیت زنده فروشی مرغ در پایان دوره، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن و گزارش سریع موارد مشکوک در تلفات به منظور پیشگیری از وقوع بیماری به شبکه های دامپزشکی را حتما و با دقت رعایت کنند.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com