وابستگی 90 درصدی به واردات خوراک دام، طیور و آبزیان در غیاب اقتصاد مقاومتی

وابستگی 90 درصدی به واردات خوراک دام، طیور و آبزیان در غیاب اقتصاد مقاومتی
عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی گفت: علیرغم رشد مناسب در صنایع بزرگ خوراک دام، طیور و آبزیان متأسفانه از لحاظ تأمین نهاده‌ها و علم تکنولوژی روز همچنان به کشورهای بیگانه وابسته‌ایم.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، حسین اسماعیلی عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه طبق گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 90 مجموع اثر بخش شاخص‌های راهبردی امنیت غذایی در 4 برنامه توسعه در حد مساوی و یا صفر بوده، گفت: این آمار نشان دهنده آن است که؛ تاکنون در بحث امنیت غذایی عملکرد جالبی نداشته‌‌‌‌‌‌‌ایم.
عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه، کشورمان در بحث امنیت غذایی محصولات خوراک «دام، طیور و آبزیان» 90 درصد وابستگی به واردات دارد، بیان کرد: علیرغم رشد مناسب در صنایع بزرگ خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور؛  متأسفانه از لحاظ بحث تأمین نهاد‌ه‌ها و علم تکنولوژی روز همچنان به کشورهای بیگانه وابسته هستیم.
وی با اظهار تأسف از اینکه، ما جزو معدود کشورهای هستیم که سالانه 100 هزار تن واردات گوشت داریم، تصریح کرد: طبق سرشماری اخیر در جمعیت صنعت گاو کشور، دام های روستایی از بین رفته و متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی تاکنون هیچ برنامه ای در این راستا نداشته است.
عضو شورای مرکزی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی عنوان کرد: با توجه به دارا بودن ایستگاه‌های تحقیقاتی در خصوص نژادهای دام سبک (گوسفند و بز)، متأسفانه نتیجه‌ای از این پژوهش‌ها و تحقیقات وارد گله های مردمی نمی‌شود.
اسماعیلی علت عدم بی توجهی مسئولان را دراین بخش از عرصه کشاورزی، «اتکا به فروش درآمد‌های نفت» دانست و افزود: زیرا دولت به فکر کسب درآمد از بخش‌های دیگر نیست.
وی اظهار داشت: کشور ما از لحاظ امنیت غذایی، که به دنبال آن امنیت ملی کشور را به دنبال دارد در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.
وی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در کشور، ذخایر خوبی در صنعت خوراک دام و طیور داریم متأسفانه برای صنعت گاو زمان را از دست داده‌ایم ولی برای دام سبک هنوز فرصت داریم.
عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه، ترویج و آموزش در عرصه دامداری کشور به طور کل تعطیل است اظهار داشت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی براینکه، منابع‌ ما در بخش کشاورزی محدود است و باید با استفاده بهینه از این منابع بهره‌وری را افزایش دهیم.
وی افزود: متأسفانه در این راستا رویکرد جهاد کشاورزی چنین رویکردی نیست و علمی که در کشور تولید می‌شود، در عرصه کشاورزی ترویج نمی‌شود.
اسماعیلی بیان داشت:  اگر در دام سبک 10 یا 15 درصد تلفات آن را کاهش دهیم و یا اینکه قیمت گوشت گوسفند را پایین بیاوریم؛ کشور در عرصه گوشت قرمز به مرز خودکفایی خواهد رسید.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com