واردات گوشت تاثیری بربازار نگذاشت

واردات گوشت  تاثیری بربازار نگذاشت
با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی روزانه چند هزار تن گوشت قرمز گرم وارد کشور می‌کند، اما قیمت گوشت قرمز در قصابی‌ها به مرز ۶۰ هزار تومان رسید.
طی دو سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین مابه‌التفاوت تولید و مصرف گوشت قرمز، اقدام به واردات گوشت گرم از کشورهایی همچون استرالیا، روسیه، ارمنستان و کشورهای مشترک‌المنافع CIS نموده است تا بتواند با توزیع گوشت تازه قیمت را تا حدی متعادل نگه دارد. 
از سال گذشته تاکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تازه وارداتی به صورت شقه ۳۳ هزار تومان و به صورت قطعه‌بندی شده گردن ،ران و سردست در بسته‌بندی‌های مشخص ۴۳ هزار تومان در فروشگاه‌های عامل عرضه می‌شود. 
نکته جالب توجه اینکه این واردات تأثیر چندانی در قیمت گوشت داخلی نداشته و همچنان واسطه‌ها به کار خود ادامه می‌دهند، تا حدی که سال گذشته قیمت گوشت گوسفندی تازه خارج از سیستم تنظیم بازار روی مرز ۵۰ هزار تومان و اکنون به مرز ۶۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. 
گزارش ها از نقاط جنوبی پایتخت از جمله میدان خراسان و میدان امام حسین (ع) حاکی از آن است که هر کیلوگرم شقه گوسفندی ۶۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گردن ،ران و سردست ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت‌ها هر روز ممکن است در هر کیلو یک تا ۲ هزار تومان افزایش یابد. 
گوشت گوساله تازه نیز به مرز ۵۸ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است، در حالی که پیش از این شرکت پشتیبانی امور دام گوشت‌ گوساله منجمد برزیلی را کیلویی ۲۸ هزار تومان عرضه می‌کرد که برای مدتی آن را متوقف کرده و قرار بود، دوباره از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه را آغاز کند. 
نکته جالب توجه اینکه قیمت‌های برآورد شده،‌کف قیمت بازار بوده و در نقاط شمالی پایتخت عدد و رقم‌های نجومی برای هر کیلوگرم گوشت قرمز در نظر گرفته می‌شود تا حدی که در منطقه ملاصدرای تهران هر کیلوگرم گوشت راسته گوسفندی ۹۰ هزار تومان و هر کیلو گردران ۸۰ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود. 
حال سؤال اینجاست که نقش نظارتی دولت و وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی کجاست؟ که با وجود خروج ارز برای واردات کالاهایی همچون گوشت قرمز قیمت‌ها همچنان روند صعودی دارد؟‌ و آیا اگر این واردات انجام نمی‌شد و تنها زنجیره معیوب تولید تا عرضه اصلاح شده و دست واسطه‌ها حذف می‌شد، قیمت‌ها متعادل‌تر نبود؟ 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com