واسطه‌ها، بازار مرغ را هدایت می‌کنند

واسطه‌ها، بازار مرغ را هدایت می‌کنند
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان این که بسیاری از واسطه ها و افراد بدون شناسنامه و ناشناس، بازار مرغ ر را هدایت می کنند گفت: دولت هم دخالت نا بجا دارد.
محمدعلی کمالی سروستانی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: برای افزایش ظرفیت تولیدی کشور سرمایه گذاری و هزینه شده است و باید شعارخودکفایی را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد: خریداران مرغ، مرغداران را به پرورش مرغ های سنگین تشویق می کنند.
ابوالفضل حاجی اکبری قمی تولید کننده مرغ گوشتی هم با حضور در این برنامه درباره هزینه های خوراک طیور گفت: نهاده ها نسبت به سال های قبل شرایط بهتر و کاهش قیمت داشت.
وی یکی از عوامل اصلی قیمت تمام شده مرغ را ضریب تبدیل و بالا بودن هزینه ها دانست .
حاجی اکبری همچنین با اشاره به اینکه اکنون مازاد تولید مرغ داریم افزود: این موضوع کاهش شدید قیمت ها و عرضه آن، کمتر از قیمت تمام شده را در پی داشت.
وی گفت : بزرگترین مشکل به 2 سال قبل برمی گردد که مرغ اجداد وارد کشور شد و مازاد تولید به وجود آورد .
حاجی اکبری افزود: کشتارگاه ها از مازاد تولید سو استفاده کردند به طوری که امروز مرغ زنده کیلوی 3 هزار تومان فروش رفت در حالی که این قیمت مال 10 سال پیش بود.
در ادامه مدیر کل دفتر امور طیور و زنبور عسل معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی،  اصلاح فضای کسب وکار ، کاهش وزن کشتار ، مشوق های صادراتی ، بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها و مکانیزه کردن واحد های مرغداری را از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بر شمرد .
حبیب امینی اسفیدواجانی افزود : یکی از راه ها برای اینکه تولید را از وضعیت جزیره ای خارج کنیم و کاهش هزینه و ضریب تبدیل بهتری داشته باشیم ، اصلاح فضای کسب و کار است .
وی ادامه داد : اکنون حدود 15 درصد تولیدات کشور در قالب اصلاح فضای کسب و کار انجام می شود و بهینه سازی مصرف سوخت در حدود 22 درصد از مرغداری ها  انجام شده است.
امینی ادامه داد: این ها ازجمله راه های کاهش هزینه ها و رقابت پذیری برای صادرات است .{tor_sutitle}کمالی گفت: دولت هم دخالت نا بجا دارد.{/tor_sutitle}
وی گفت : گله های مرغ اجداد که دو سال قبل وارد کشور شد بر اساس درخواست بخش تولید و با تصمیم کارگروه برنامه ریزی انجام  شد .
مدیر کل دفتر امور طیور و زنبور عسل معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت : موارد مربوط به تولید را به اتحادیه ها واگذار کردیم و ابزار نظارتی بر بازار مرغ و توزیع کننده ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست.
امینی افزود: با همکاری اتحادیه ها و انجمن صنفی کشتارگاه ها بر آنیم مدیریت مناسبی را با حضور سازمان میادین میوه و تره بار اجرا کنیم .
در ادامه حاجی اکبری تولید کننده مرغ گفت : شرکت پشتیبانی امور دام کشور از ما حمایت نکرده است در صورتی که وظیفه ذاتی اوست بنابراین یا باید ساختار آن عوض و یا منحل وکار به بخش خصوصی واگذار شود.
در ادامه امینی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام در مواردی مانند وجود مازاد تولید موظف است مازاد نیاز را طبق شرایطی خرید کند اما اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی کشور خواسته که شرکت پشتیبانی خرید نکند و تنها نهاده های دامی را پشتیبانی کند.
در ادامه کمالی مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی کشور با تکذیب این موضوع گفت : دولت  به وسیله شرکت پشتیبانی وارد بازار کالای کاملا رقابتی می شود اما این کالا در بازار واقعی باید تعیین قیمت شود .
در ادامه امینی بر لزوم حفظ بازارهای صادراتی تاکید کرد و گفت: مشوق صادراتی را پیگیری می کنیم و این مشوق در طرح جامعی که ما به ستاد تنظیم بازار ارائه می کنیم انجام می شود.
در ادامه حاجی اکبری با بیان اینکه تولید کنندگان مرغ نیازی به حمایت شرکت پشتیبانی امور دام نداریم گفت: این شرکت در دو سال گذشته بیش از 800 میلیارد تومان خسارت داشت.
این تولید کننده مرغ افزود: چرا این شرکت در مواردی مرغ را کیلویی 8 هزار تومان خرید اما کیلویی 4 هزار تومان عرضه کرد؟
در ادامه کمالی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد تولیدکنندگان مرغ ورشکست شده اند گفت : در زمانی که هزینه تولید یک کیلو مرغ زنده 4200 تومان است اما طبق گفته آقای حاجی اکبری 3 هزار تومان فروخته می شود در نتیجه کل صنعت تولید مرغ دچار ناپایداری شده است .
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور افزود: اگر سیستم دولتی می خواهد حمایت کند به تدریج باید ساختارهای دولتی را کوچک و ساختارهای بخش خصوصی را تقویت کند اما این کار هنوز انجام نشده است .
وی پیشنهاد کرد: دولت در گام نخست هزینه هایی را به صورت مشوق صادراتی در اختیار صنعت مرغ قرار دهد تا در خارج از کشور ایجاد بازار کند.
در ادامه امینی گفت : همه ابزارها برای مدیریت جوجه ریزی در اختیار اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی کشور است و حتی مجوز کشتار را با هماهنگی سازمان دامپزشکی در اختیار این اتحادیه گذاشتیم .
وی افزود: از وارد کننده مرغ تبدیل به صادر کننده آن شدیم و 75 هزار تن از بازار 3 میلیون تنی اطراف کشور را در اختیار گرفتیم .
در ادامه حاجی اکبری در پاسخ به این پرسش که چرا مرغ های تولیدی به جای حدود یک و نیم کیلو،  3 کیلو وزن دارند؟ گفت : اگر لازم باشد در مدت 48 ساعت این روش را تغییر می دهیم .
وی با اشاره به اینکه استاندارد وزن مرغ یک کیلو و 200 تا یک کیلو و 600 گرم است افزود: برخی با هدف وارد کردن بیشتر نهاده ها مرغداران را به پرورش مرغ های سنگین تشویق می کنند.
این تولید کننده مرغ با بیان اینکه 7میلیون تن نهاده وارد کشور می شودتاکید کرد: طولانی شدن دوره پرورشی یک مرغ و افزایش وزن آن به ضرر مصرف کننده و به سود وارد کننده های نهاده های دامی است.
حاجی اکبری با اشاره به اینکه واردات نهاده ها در اختیار عده ای خاص است گفت: 27 هزار واحد مرغداری حتی نمی توانند یک کشتی ذرت وارد کند.
در ادامه امینی گفت: موانع کاهش وزن کشتار را بر طرف کردیم و اکنون در این باره وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان دامپزشکی کشتارگاه ها را تجهیز کردند.
وی افزود: اکنون حدود 8 تا 10 وارد کننده نهاده در کشور وجود دارند که به صورت رقابتی نهاده ها را توزیع می کنند.
در ادامه مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی کشور گفت: کشتارگاه ها به خاطر منافع خود و کاهش هزینه های آلایش در کشتار، مرغ سنگین را از مرغدار گران تر می خرند و او را تشویق به پرورش مرغ سنگین می کنند.
کمالی افزود:‌ برخی وارد کننده های نهاده در نحوه توزیع آن با هم تبانی می کنند چون تعداد آنها محدود است .
وی گفت: قبلا انحصار دولتی داشتیم و اکنون هم باید جلوی انحصار بخش خصوصی را بگیریم .
مدیر کل دفتر امور طیور و زنبور عسل معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی هم گفت: به صورت پلکانی سیاست کاهش وزن کشتار و کاهش تلفات را در دستور کار داریم.
 
کلمات کلیدی
نظرات شما
  •  

    محمود کریمی گفت : ۹۵/۰۲/۰۸

    میدونید چرا مرغدار مرغ خودشو سنگین میکنه چون قیمت بازار کمه مرغ سنگین باعث میشه که هزینه مرغدار در بیاد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com