اتحادیه مرغ‌داران افغانستان:
ورشکستگی صنعت مرغداری با ادامه واردات قاچاقی مرغ زنده

ورشکستگی صنعت مرغداری با ادامه واردات قاچاقی مرغ زنده
اتحادیه مرغداری افغانستان از حکومت می‌خواهد که روند واردات قاچاقی مرغ‌های زنده و پیر و همچنان تخم مرغ را از کشورهای همسایه به‌خصوص پاکستان و ایران متوقف کند.
انصارالله بختانی، رییس اتحادیه سراسری مرغداری افغانستان گفت که واردات قاچاقی مرغ زنده و پیر و همچنان تخم مرغ بی‌کیفیت سبب شده است که تولیدکنندگان داخلی متضرر شوند. وی همچنین ادامه داد :اگر روند قاچاق مرغ زنده و پیر به کشور متوقف نشود، فارم‌داران ورشکست می‌شوند.
به گفته‌ی او تخم مرغی که تاریخش گذشته و یا نزدیک به فاسد شدن است و همچنان مرغ‌های پیر زنده‌ای که ویروسی هستند و در کشورهای پاکستان و ایران دیگر قابل استفاده نیست، با نرخ ارزان به افغانستان قاچاق می‌شود. وی گفت : قیمت پایین سبب می‌شود که این مرغ‌ها، جای مرغ‌های سالم و جوان وطنی را بگیرد و تولیدکنندگان داخلی ضرر کنند. سال گذشته سه فارم بزرگ تولید مرغ و تخم مرغ در ننگرهار در حالی ورشکست شدند که تنها سه یا چهار ماه از فعالیت‌شان می‌گذشت. در هرات هم بیش از 50 فارم تخم‌گذار ما مسدود شد و علتش واردات بی‌رویه تخم مرغ و گوشت مرغ از ایران بود.

براساس معلومات اتحادیه مرغداران افغانستان، فعلا فارم‌داران این اتحادیه، یک کیلو مرغ زنده را بین 110 تا 120 افغان می‌فروشند اما مرغ‌های پیری که قاچاقی وارد افغانستان می‌شوند پایین‌تر از نرخ معمول به فروش می‌رسد.
علاوه بر آن به گفته‌ی آقای بختانی، مرغ‌های پیری که وارد افغانستان می‌شود، دارای ویروس و بیماری هستند .
خواست مرغداران از دولت این است که واردات مرغ زنده به کشور را متوقف و برای محصولات مرغداری بندرهای ویژه ایجاد کند و به‌منظور نظارت از کیفیت، اتحادیه مرغداران را نیز در آن سهیم کند.
این اتحادیه می‌گوید که حکومت فعلا بر کیفیت گوشت و تخم مرغ هیچ نوع نظارت و کنترلی ندارد.

سپهر ماکیان فرتاک

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت ضمن اعلام اینکه واردات مرغ پیر زنده حدود دو سال پیش به‌منظور رشد تولیدات داخلی و خودکفایی کشور در این بخش متوقف شده است گفت: وزارت زراعت دو سال پیش به‌طور قطع واردات مرغ زنده را متوقف کرد و تا امروز نیز این روند ادامه دارد.
جواد دبیر، رییس اطلاعات و روابط عمومی وزارت تجارت گفت : حکومت افغانستان با افزایش تعرفه اموال وارداتی تلاش می‌کند که از تولیدات داخلی حمایت کند ولی از آن رو که سیستم اقتصادی افغانستان بازار آزاد است، توقف واردات گوشت مرغ و تخم مرغ ممکن نیست.
اتحادیه مرغ‌داران افغانستان مدعی است که افغانستان به‌لحاظ تولید و پروسس گوشت و تخم مرغ به خودکفایی رسیده است و می‌تواند صددرصد نیازمندی‌های بازار داخلی را رفع کند.
سخن‌گوی وزارت تجارت اما می‌گوید که در ماه رمضان امسال، افغانستان واردات تخم و گوشت مرغ را متوقف کرد، اما تولیدکنندگان داخلی نتوانستند تقاضای بازار را برطرف کنند و قیمت تخم مرغ و  گوشت مرغ دو برابر افزایش یافت. وی همچنین ادامه داد: با توجه به کمبود حاصله در کشور تصمیم بر این شد که واردات تخم مرغ و گوشت مرغ آزاد شود.»

اتحادیه مرغداری افغانستان می‌گوید که این بخش در حد خودکفایی رسیده است و فعلا بیش از یک میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شده است.
این اتحادیه می‌گوید که در 18 ولایت نمایندگی دارد و بیش از 100 فارم تولید مرغ و تخم در آن ثبت است که برای بیش از 92 هزار نفر به طور مستقیم و به 22 هزار  تن دیگر به شکل غیر مستقیم زمینه کار فراهم شده است.
به گفته‌ی این اتحادیه، مرغداران افغانستان سالانه 219 هزار تن گوشت مرغ و 928 میلیون عدد تخم مرغ تولید می‌کنند.
اتحادیه‌ی مرغداری افغانستان می گوید که اگر مرغداران حمایت شده و از قاچاق مرغ زنده و محصولات بی‌کیفیت جلوگیری شود، سرمایه بیش‌تری در این بخش جذب خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com