پایش مستمر برای پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان در خراسان رضوی

پایش مستمر برای پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان در خراسان رضوی

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: پایش کارشناسان دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همزمان با آغاز فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر در تمام نقاط این استان استمرار دارد.

دکتر جواد اعلمی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای طرح پایش هدفمند آنفلوانزای پرندگان و مراقبت فعال برای پیشگیری از این بیماری امسال سه هزار و ۲۰۰ مورد بازدید کارشناسان شبکه دامپزشکی از مراکز سنتی و صنعتی پرورش طیور در خراسان رضوی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این راستا ۲ هزار و ۸۵۷ مورد نمونه‌برداری طبی تشخیصی از مراکز سنتی و صنعتی پرورش طیور در خراسان رضوی انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: نتایج تشخیصی سه هزار و ۸۷۵ آزمایش طبی دامپزشکی در آزمایشگاههای این اداره‌ کل نشانگر نبود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور خراسان رضوی است.

وی افزود: احتمال ورود ویروسهای جدید و حتی تیپهای نامتعارف هر سال همزمان با آغاز فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر از مناطق شمالی کره زمین به ایران وجود دارد.

دکتر اعلمی ادامه داد: پرندگان بومی و سنتی در صورت مجاورت با پرندگان آلوده مهاجر، بیمار شده و عامل بیماری از این طریق تکثیر و در محیط زیست آنها منتشر می‌شود.

وی گفت: در صورت وقوع چنین اتفاقی احتمال انتقال بیماری به طیور صنعتی افزایش یافته و صنعت مرغداری به صورت جدی تهدید خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: بر همین اساس لازم است با اقدامات تخصصی نظیر طرح پایش هدفمند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از وضعیت سلامتی همه انواع طیور بومی و پرندگان مهاجر بطور مستمر آگاه بود تا علاوه بر پیشگیری از بیماری بطور بهنگام و ضربتی اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی ادامه داد: امسال تاکنون به ویژه از ابتدای شهریور ماه با توجه به بررسی‌های صورت گرفته موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی مشاهده یا گزارش نشده‌ است.

دکتر اعلمی گفت: ضروری است فعالان پرورش طیور در خراسان رضوی وقوع هرگونه تلفات غیرمتعارف در پرندگان را با فوریت به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که به "طاعون مرغی یا مرغ‌مرگی" معروف است در صورت شیوع مخاطرات بسیار در پی دارد که علاوه بر خطر سرایت بیماری به انسان، خسارات و تلفات بسیار به صنعت مرغداری وارد می‌کند.
ظرف چهار سال گذشته هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین طیور صنعتی خراسان رضوی مشاهده نشده که نشانگر مهار آن در این منطقه است.
آخرین رخداد آنفلوآنزای حاد پرندگان در واحدهای صنعتی خراسان رضوی اسفند سال ۱۳۹۶ گزارش شده بود. پس از آن پارسال فقط یک کانون محدود آنفلوآنزای پرندگان در بین طیور روستایی شهرستان سرخس در شمال شرق خراسان رضوی مشاهده و به سرعت مدیریت و مهار شد اما در بین طیور صنعتی استان ظرف سالهای اخیر موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

افزون بر ۲ هزار واحد صنعتی پرورش طیور شامل مرغ گوشتی و تخمگذار در خراسان رضوی فعالیت دارند که ۲۸۰ مورد از این واحدها مرتبط با مرغ تخمگذار است.

جمعیت طیور پرورشی خراسان رضوی در هر دوره جوجه‌ریزی ۱۰ میلیون قطعه است.  

دو هزار و ۶۱۷ نفر عضو شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی هستند که از این تعداد هزار و ۲۰۰ نفر دامپزشک دارای دکترای عمومی، ۶۵ نفر پزشک متخصص و هزار و ۴۰۰ نفر در رده‌های تکنسین، کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد دامپزشکی خدمت می‌کنند.

۷۶۰ نفر فعال دامپزشکی و دامپزشک نیز در بخش خصوصی خراسان رضوی با شورای نظام دامپزشکی این استان همکاری دارند.

۲۰ مرکز درمانی، ۱۲۰ واحد داروخانه و ۸۰ مرکز مایه‌کوبی مستقل دامپزشکی در استان خراسان رضوی دایر است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com