پروتئین سویای دولتی استاندارد نیست

پروتئین سویای دولتی استاندارد نیست
نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: فروش سویا در دنیا بر مبنای درصد پروتئین انجام می‌شود که متاسفانه درصد پروتئین سویا دولتی استاندارد نیست.
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، در خصوص مشکل تامین نهاده‌های دامی اظهار کرد: از ماه‌ها قبل هشدار‌های لازم در خصوص تامین نهاده‌های دامی را به دستگاه‌های مسئول تنظیم بازار نهاده داده بودیم که بعد از ایجاد ویژگی خرید مستقیم مرغدار از سامانه بازارگاه اعلام کردیم که نهاده را به طور کامل تامین کنند.
وی افزود: بنابر پیش بینی‌ها به دستگاه‌های مسئول اعلام کردیم که نسبت به تامین نهاده واحد‌های دارای گله با سن بالای ۲۸ روز اقدام کنند و در مقابل مرغداران مکلف به تحویل مرغ با نرخ مصوب هستند که متاسفانه هیچ یک از اقدامات رخ نداد.
اسداله نژاد از کاهش جوجه ریزی خبر داد و گفت: با توجه به مشکل تامین نهاده ها، صرف نظر از اینکه با مشکل کمبود تولید یا کاهش جوجه ریزی همراه بودیم، قیمت تمام شده تولید به شدت برای واحد‌ها افزایش یافت که این امر موجب شد قیمت مرغ نسبت به روز‌های اخیر افزایش یابد.
این مقام مسئول ادامه داد: از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید انتظار داریم که نهاده مورد نیاز واحد‌های مرغداری را با نرخ مصوب به طور کامل تامین کنند تا بتوانند کل مرغ تولیدی واحد‌ها را با نرخ مصوب خریداری کنند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.
وی با اشاره به اینکه مرغداران ‌تمایلی به جوجه ریزی واحد‌های خود ندارند، بیان کرد: در برخی مقاطع تولیدکنندگان جوجه یکروزه، یک سری تخم ها را از دستگاه جوجه ریزی خارج کردند، گرچه آمار دقیقی در خصوص جوجه ریزی واحد‌های تولیدی نداریم، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که در آبان ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است.
اسداله نژاد ادامه داد: با توجه به کاهش سن کشتار، مرغداران مرغ‌های تولیدی خود را با وزن کمتری به بازار عرضه می‌کنند چرا که قادر به تامین نهاده به طور کامل با نرخ مصوب نیستند.

نوتریکا مهر کیان

وی با اشاره به اینکه ۲ نرخی بودن قیمت بیش از کمبود عرضه خود را نشان می‌دهد، گفت: حل مشکل این بحران تنها با تامین کامل نهاده از طریق دستگاه‌های مسئول امکان پذیر است.
این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۶ هزار تومان و ذرت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی عرضه مرغ با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان را گرانفروشی دانست و گفت: با توجه به نرخ مرغ زنده، عرضه مرغ با نرخ‌های ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است.
اسداله نژاد از توزیع چندنرخی مرغ خبر داد و گفت: سیاست گذاری دولت به گونه‌ای است که نرخ مرغ در بازار چند نرخی است که همین امر زمینه را برای فساد ایجاد کرده چرا که واحد‌هایی که نهاده با نرخ مصوب تحویل گرفتند، در سایه کم نظارتی‌ها تمایلی به عرضه مرغ با نرخ مصوب ندارند که این موضوع تا زمانیکه نرخ نهاده در بازار ۲ نرخی است، ادامه دارد.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با انتقاد از کیفیت پایین نهاده‌های دولتی بیان کرد: در توزیع نهاده دولتی، آجر و یک‌نوع خاص از خاک به آن اضافه می‌شود، هر چند گزارش مصداقی در این خصوص نداشتیم، اما ظاهرا این اتفاق رخ می‌دهد، کمااینکه درصد پروتئین سویا استاندارد نیست.
این‌مقام‌مسئول با بیان اینکه اجرای دستوری قیمت مصوب مرغ اقدامی ضد تولید است، گفت: اگر دولت نهاده مورد نیاز مرغدار را تامین کند، مرغدار موظف به توزیع مرغ با نرخ مصوب است، در غیر این صورت مرغداران یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج می‌شوند.
اسداله نژاد با اشاره به اینکه وضعیت تامین، تخصیص و توزیع نهاده‌های دامی‌تعریفی ندارد، بیان کرد: طی ۱۰ روز اخیر وضعیت توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه نگران کننده است ..
به گفته وی، اگر ۵۰ درصد نهاده‌های تولید با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار گیرد، قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده ۱۸ هزار تومان و مرغ گرم ۲۶ هزار تومان است.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه زنگ خطر صنعت مرغداری به صدا درآمده است، تصریح کرد: تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در جلوگیری از بحران بازار مرغ نقش اساسی دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com