پرورش شتر مرغ صنعتی کارآفرین و سودزاست

پرورش شتر مرغ صنعتی کارآفرین و سودزاست
پرورش شتر مرغ صنعتی سود ساز است وبا گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه تولید، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و بهبود معیشت مردم برداشت.

صنعت پرورش شتر مرغ یک صنعت تولیدی و تجاری به شمار می‌رود که در کنار مشقت های که مختص این حرفه است، در عرصه تولید، اشتغال و سودآوری کاری ارزشمند محسوب می شود.

ارزش شترمرغ صرفاً به گوشت و تخم آن نیست بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دور ریزی ندارد تا جایی که چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده می‌شود.

پرورش شتر مرغ به دو نوع پرورش شتر مرغ مولد و پرورش شتر مرغ پرواری تقسیم بندی می‌شود که که هر کدام نیاز به مجوزهای خاص خود دارد.

از طرفی گوشت شتر مرغ کلسترول کمی دارد و با طبیعتی گرم دارای آهن است که مورد توجه بسیاری از مردم در سبد غذایی قرار دارد.

در واقع همه سلول‌های پرورش شتر مرغ سود ساز است وبا گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه سودآوری بیشتر بر داشت.

از اجاره زمین دولتی تا سودآوری و تجارت شترمرغ

«امین شیراوند» ساکن روستای گندابه شیراوند دارای مدرک تحصیلی  فوق لیسانس فیزولوژی دام و طیور، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: از منابع طبیعی در حدود 4 هکتار زمین را به طور دایم اجاره کرده ایم.

وی افزود: در زمینه استعداد یابی برای اجاره زمین درخواست دادیم و موفق شدیم به صورت 30 ساله زمین را اجاره کنیم  که هر 5 سال یکبار در صورت فعالیت تمدید می شود.

شیراوند ادامه داد: با بهره برداری از طرح اشتغالزایی حدود 20 درصد به عنوان بهره مالکانه پرداخت می شود.

وی ادامه داد: بهره مالکانه برای زمین مورد اجاره من حدود 2 میلیون سالیانه در هر هکتار می باشد.

شیراوند با بیان اینکه این زمین اجاره شده، زمین کشاورزی نیست و با رویکرد دامپروری واگذار شده است، افزود: در این مجموعه در زمینه شتر مرغ و اصلاح نژاد بز آلپاین، زنبور و درخت انجیر دیم در استهبان فعالیت می کنم.

وی با بیان اینکه محور اصلی فعالیت شتر مرغ است، ادامه داد: در حال حاضر 15 عدد  شترمرغ مولد، شروع به تخم گذاری کرده اند.

شیراوند با اشاره به فعالیت  درزمینه جوجه کشی فعالیت می کنم، ادامه داد: هر قطعه 35-30 جوجه دارد که قیمت های پارسال جوجه یک روزه در حدود 600 و یک ماه در حدود 900-800 تومان است.

وی تصریح کرد: پرورش شتر مرغ بالغی که به کشتار گاه فرستاده می شود در حدود 9-8 ماه زمان بر می باشد و مولد از لحاظ هزینه به صرفه تر می باشد که در حدود 13 سال مفید می باشد.

شیراوند ادامه داد: هر شترمرغ به طور میانگین در طول سال 80-70 تخم می گذارد و در حدود 40-30 جوجه یک ماهه می توان داشت که در حدود 10درصد تلفات داریم.

وی با اشاره به هزینه های پرورش شتر مرغ، ادامه داد: هر شترمرغ روزانه در حدود 5/2- 2 کیلو خوراک می خورد و هر کیلو حدود 8 هزار تومان هزینه دارد.

این کار آفرین لرستانی افزود: هزینه خوراک هر شتر مرغ در ماه حدود 700-600 هزار تومان است.

وی با اشاره به فعالیت در زمینه تولید دام بیان کرد: در زمینه دام فعلا یک نمونه بز نر آلپاینی از فرانسه آورده ام که اصلیتش سوئیس است که اصلاح نژاد شده است که 6-4 کیلو شیر دارند و بزهای مقاومی هستند و چند قلوزا هستند. شیراوند افزود: من در سال 1390 لیسانس کشاورزی گرفتم و در زمینه شترمرغ تحقیق کردیم و درمقایسه با دام های دیگر به صرفه تر است و درآمد بیشتری حاصل می شود.

شیراوند با اشاره به درآمدزا بودن این حرفه به رغم مشقت های کار، بیان کرد: در کل در طول سال 50-40 میلیون درآمد داریم .

این کار آفرین لرستانی افزود: فضای مورد نیاز برای شترمرغ در حدود 250 متر نیاز است برای هر مولد و پرباری کم تر است.

شیراوند با بیان اینکه مشکل بازار فروش فعلا نداریم، اظهار کرد: شترمرغ های پرورشی 4 ماه استراحت دارند و 8 ماه تولید دارند.

با توجه به اینکه همه اجزای شترمرغ سود زاست، توجه به صنایع تبدیلی در این عرصه می تواند در کنار پرورش شترمرغ بستری برای سودآوری بیشتر و اشتغال در استان لرستان باشد.

به عنوان مثال پوست این پرنده نرم و لطیف است و مقاومت بالایی برای تولید منسوجات چرمی دارد و یکی از محصولات سود آور شتر مرغ پوست آن است که بسیار با کیفیت است و باید زمینه فراوری کار توسعه پیدا کند.

روغن شتر مرغ دیگر محصول سودآوری است که در رابطه با روغن شتر مرغ و ارز آوری آن نیز با توجه به شرایط سخت پرورش شتر مرغ باید زمینه فرآوری این محصول فراهم شود وبا توسعه صنایع فرآوری زمینه استفاده بهتر و به صرفه‌تر از روغن شتر مرغ  ایجاد شود.

بی تردید کسب و کار در زمینه پرورش شترمرغ پرواری در کشور و استان لرستان قابلیت پیشرفت فراوانی دارد، که باید جهت توسعه این کسب و کار آموزش لازم به علاقمندان ارائه شده و با پرداخت به موقع تسهیلات بانکی از کارآفرینان این عرصه حمایت شود.

می‌توان با توسعه این صنعت پول ساز ضمن تقویت تولید ملی، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم، به رونق اقتصاد استان و کشور کمک کرد و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداشت
 
نظرات شما
  •  

    مهدی گفت : ۰۰/۰۸/۱۱

    هر شترمرغ پرواری اگه در ماه ششصد هزار تومان هزینه داشته باشه و با توجه به اینکه هشت ماه زمان برای پروار شدن نیازه، هزینه خوراک برای پرورش یک شترمرغ چهار میلیون و هشتصد هزار تومان میشه. وزن یک شترمرغ پرواری در زمان فروش هشتاد تا نود کیلوگرمه و با توجه به قیمت زنده شترمرغ زنده در حال حاضر که پنجاه هزار تومانه، قیمت یک شترمرغ پرواری میشه چهار میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان. تازه بدون محاسبه سایر مخارج که پول جوجه و تلفات و دارو و برق و آب و .... میباشه. من نمی‌دونم سودآوریش تر کجاست؟

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۰۰/۰۸/۳۰

    تمام اینهاجفنگیاتی است که ازذهن یک انسان نااشنابااین صنعت درایران برمی اید.اگه راست میگید برید ببینید درطول ۷سالگذشته جز عده ای معدود که به لطف راندازنهاده دولتی استفاده میکنند بقیه به ورشکستگی ونهایت خروج ذلت بارازاین صنعت کشیده شده اند

    پاسخ...
  •  

    رضا سلام گفت : ۰۰/۱۰/۱۶

    سلام ؛ بنده خود پرورش شتر مرغ داشته ام باور بفرمایید در کشورمان فقط میبایست از طریق فروش گوشت شتر مرغ درآمد حاصل نمود ؛ که با توجه به هزینه بالا جهت پرورش اگر زیانده نباشد که هست ؛ سودی حاصل نمی شود ؛ نمی دانم پرورش دهنده چگونه محاسبه کرده که بگفته اشتغال زا و سود آور است ؛ شاید از رانت در پرورش برخوردار است و خوراک ارزان قیمت تهیه میکند که ارزانتر از بازار آزاد است .....

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com