پرورش نژادهای پربازده گوسفند در فیروزآباد

پرورش نژادهای پربازده گوسفند در فیروزآباد
تصویر:گوسفند رومانف با قابلیت بالا در چندقلوزائی
سیدکاظم موسوی از پرورش نژادهای پربازده گوسفند در فیروزآباد خبر داد و اظهار داشت:نژاد گوسفند رومانوف برخلاف نژادهای بومی که در هر شکم یک بره میزایند می‌توانند با توجه به تغذیه و مدیریت در هر زایش ۳ تا ۶ بره تولید کند.
وی افزود: رکورد تولید ۹ بره در روسیه و هفت بره در آمریکا برای این نژاد ثبت شده و در بسیاری از نقاط پرورش دهنده این نژاد رکورد ۱۴ بره در ۲ زایش متمادی از یک میش ثبت شده است.
سرپرست جهاد کشاورزی فیروزآباد ادامه داد: بره این نژاد در سه تا چهار ماهگی به بلوغ می‌رسند و فعالیت تولید مثلی آن وابسته به فصل نمی باشد.
موسوی اضافه کرد: وزن متوسط قوچ ها از ۵۵ تا ۷۰ کیلو و میش ها از ۴۰ تا ۵۰ کیلو می‌باشد و در گله های فضای باز بستگی به نوع خوراک، متفاوت است.
وی بیان داشت: این نژاد متعلق به دره ولگای شمال در شمال شرقی مسکو در کشور روسیه می باشد و پس از آن ابتدا به آلمان و از آنجا به فرانسه صادر شده است.
سرپرست جهاد کشاورزی فیروزآباد گفت: این نژاد خالص است و بدون دستکاری ژنتیکی یا مخلوط کردن نژادهای دیگر دارد که به همین دلیل گونه‌ای مناسب جهت آمیخته گری گوسفندان بومی می‌باشد تا از این طریق بهره‌وری را در واحدهای دامی افزایش داد و سرانه درآمد دامداران روستایی افزایش یابد.
موسوی خاطرنشان کرد: دامداران با پرورش تعداد دام کمتر گوشت بیشتری می‌توانند تولید نمایند و در نسل اول آمیخته گری بره ها خصوصیات زایش را از نژاد رومانف و خواص پرواری و سازگار بودن با محیط را نیز از مادر محلی خود به ارث می‌برند.
وی تصریح کرد: در نتیجه با استفاده از یک قوچ گله ای با ۳۰ تا ۷۰ راس میش در مدت ۱۳ تا ۱۴ ماه با گله ای بالغ از نژاد هیبرید جایگزین می‌شود که خواص عالی چندقلوزایی، آمادگی جفت گیری در تمام فصول، آبستنی کوتاهتر، خوش پروار و همساز بودن با محیط را دارا می باشد و زایش و بازده گله بین دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد
 
نظرات شما
  •  

    دکتر محمد اقبالی گفت : ۹۹/۱۱/۰۴

    بازم یک مسول سطحی نگر و با اطلاعات عقب مونده جهاد کشاورزی
    کدام پر بازده
    این نژادافزای روزانش 150 گرم در روزه در حد گوسفند بلوچی خودمون

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com