پشت پرده کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی چیست؟

پشت پرده کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی چیست؟
تصویر:محمود زاده - نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید جلوی رانت شرکت های وارد کننده نهاده های دامی را بگیرد.
محمود زاده افزود: بازار نهاده های دامی دراختیار چند شرکت محدود است که موجب رانت دراین بخش شده که دولت باید برای تنظیم بازار نهاده های دامی جلوی رانت شرکت های وارد کننده نهاده های دامی را بگیرد.
وی درخصوص افزایش قیمت نجومی و کمبودنهاده های دامی در ماه های اخیر تصریح کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت، کمبود نهاده های دامی است بطوریکه در اوج وفور نهاده های دامی دولت تنها ۷۰درصد قادر به تامین نهاده بود و مابقی توسط دامدار و از بازار آزادتهیه می شد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه دومین عامل در خصوص افزایش قیمت نهاده های دامی رانت شرکت های وارد کننده نهاده های دامی است، اظهار کرد: شرکت های که در کشور نهاده های دامی وارد می کنند حدود ۱۰۰شرکت است که در اصل ۹۰درصد واردات توسط ۱۰شرکت انجام می شود.
وی یاد آور شد: در انحصار گرفتن ۹۰درصد واردات توسط ۱۰شرکت موجب ایجاد فساد شده و این شرکت ها که مورد حمایت نیز قرار گرفته وارز دولتی دریافت کرده اند نهاده را وارد و به جای عرضه در سایت توزیع نهاده در بازار آزاد بفروشند.
محمود زاده با تاکید به اینکه سایت وزارت جهاد کشاورزی که برای توزیع نهاد های دامی در نظرگرفته شده دارای مشکلات عدیده ای است، اظهار کرد: اسامی برخی از دامدارانی که  در لیست دریافت نهاده های دامی سایت جهاد کشاورزی قرار دارد اصلا تولید ندارند و نهاده دریافت می کنند و آن را در بازار آزاد به فروش می رسانند درحالی که  دامدار اصلی یا نهاده دریافت نمی کند یا به مقدار کمتر دریافت می کند که این مشکل سایت یکی از دلایل افزایش قیمت نهاده های دامی است.
وی با اشاره به اینکه توزیع نهاده ها توسط جهاد کشاورزی هم به موقع نیست، خاطر نشان کرد: همین توزیع دیر هنگام موجب شده دامدار برای جلوگیری از تلف شدن دام خود به بازار آزاد روی بیاورد.
محمود زاده ادامه داد: دولت باید با جلوگیری از رانت شرکت های محدود درامر واردات نهاده های دامی، به زنجیره تولید توجه کرده و به شرکت های که زنجیره تکمیلی تولید دارند مجوز دهد تاهرچقدر که مورد نیاز شان است نهاده دامی از خارج وارد کنند تا بدین طریق دست دلالان و واسطه ها را دراین بخش کوتاه کرده و قیمت ها را کنترل کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com