چگونه از سُم در گاوهای شیری مراقبت کنیم

چگونه از سُم در گاوهای شیری مراقبت کنیم
شستشو و حمام کردن پای گاوها اغلب به عنوان یک کار مشقت بار برای کارگران تلقی میشود اما یک سیستم اتوماتیک که گران قیمت نیز میباشد، کار کارگران را تا حد زیادی سبک میکند. استفاده متناوب از حمام کردن و شستشوی پای گاوها به منزله یک کار پر زحمت و اتلاف وقت تلقی میشود که علت این موضوع پُروخالی کردن  محل شستشوی پای گاوها است که باید با دست   پر و خالی شود و علاوه بر آن استفاده مداوم از فرمالین  که آزاردهنده و حساسیت برانگیز است.
 به دلیل جمعیت بالای گاوهای دامداریها، بخش قابل توجهی از آنها باید از یک حوضچه کثیف و متعفن عبور کنند، اما در صورتی که گاوها با سمهای تمیز از داخل حوضچه عبور کنند دیگر چنین محلهایی موجب توسعه آلودگی نخواهند شد. جلوگیری از ایجاد یک حوضچه کثیف با اندکی تغییر در مصرف آب امکانپذیر است، هرچند این عمل اندکی سخت و مربوط به کار کارگران میباشد. حمام کردن پای گاوها علاوه بر اشکالاتی که بیان گردید موجب تاخیر در ورود آنها به سالن شیردوشی میشود. حال اگر یک روبات شیردوش مورد استفاده قرار گیرد، شستشوی پای گاوها امکان دارد عملاً کار ساده ای باشد. زمانی که عبور گاوها از یک حوضچه صورت گیرد، تصور اینکه پاهای یک گاو پس از عبور به اندازه کافی و موثر تمیز شدهاند بسیار خیال پردازنه است.
یک راه حل ساده قرار دادن دو حوضچه در امتداد یکدیگر است، یکی برای جدا کردن فضولات از سم گاوها و دومی حاوی مواد ضدعفونی کننده. یکی از فواید این روش به کارگیری مقدار بسیار کمتری از مواد ضد عفونی کننده نسبت به روش پیشین است. هزینههای چنین روش سنتی شستشو میتواند تا مبلغ 600 یورو در هر نوبت برسد که هزینه سنگینی بوده و لذا این شستشوی بی قاعده باید به کناری نهاده شود.
سازندگان چنین حوضچههای با ساختن انواعی از حوضچهها که به طور اتوماتیک پر و خالی میشوند برای رفع این مشکل اقدام کردهاند. این حوضچهها با فشار دادن یک دکمه و یا به صورت اتوماتیک و براساس تعداد گاوهایی که از آنجا عبور میکنند و یا یک زمان سنج، تخلیه و پر میشوند. به کارگیرندگان این سیستم نباید نگران دوره انتظار برای گاوها باشند چرا که پرشدن مجدد حوضچهها به سرعت اتفاق افتاده و پر شدن دوباره تنها چند دقیقه طول میکشد و مواد شیمیایی به صورت اتوماتیک اضافه میشوند.

محل شستشوی کامل سُمها
محل شستشو، یک واحد عبوری است که در آن سم گاوها با فشار آب تمیز میشوند؛ سیستمی که برای بهداشت سم گاوها مورد تایید قرار گرفته است. این سیستم در دانمارک و در تمامی جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر میرسد تمیز کردن با آب به تنهایی، برای رعایت بهداشت سمهای گاو چندان مثمرثمر نیست چرا که پس از حذف فضولات از سمها که یک فضای غیر هوازی در آنها به وجود میآید و ورم پوستی میتواند در آنها ایجاد و گسترش یابد.
هنگامی که ظرفیت سالن شیردوشی یا روباتهای شیردوشی بیش از اندازه پذیرش حوضچههای شستشو باشد، ایستگاه شستشو مزایای بسیار بیشتری نسبت به حوضچههای عبوری دارد. گاوها دوست ندارند وارد حوضچههای آب بشوند و همین مسئله نیز باعث عدم تمایل آنها از محل شستشو میگردد.
در این سیستم یک آب فشان با شدت تمام فضولات را از سم گاوها پاک میکند که این آب مجدداً مورد استفاده قرار میگیرد، بدین صورت که مواد زائد و معلق این آب جدا شده به نحوی که در موارد مورد نیاز مجددا آب قابل استفاده میشود و چنین روندی به کاهش استفاده از آب میانجامد.

دقت در ضدعفونی سُم
یک سیستم که هنوز به شکل عمومی مورد استفاده قرار نگرفته است ضدعفونی کردن مستقیم سم ها میباشد. این کار میتواند توسط یک نازل (Nozzle) که بر روی زمین قرار گرفته و یا توسط یک کف پوش دارای نازل که گاوها بتوانند بر روی آن راه بروند، انجام شود. یکی از مزایای ویژه این سیستم آن است که گاوها در یک صف ثابت قرار گرفته و سیستم نیز حالت ثابت دارد.
نکته اساسی برای گاودار آن است که چگونه از دست و پاگیر بودن نازلها جلوگیری به عمل آورد و نکته دیگر آن است که چگونه باید نازلها را برای حداکثر کارایی تنظیم نمود. برخی از تولیدکنندگان برای رفع این مشکل راه حلی تکنیکی ارایه کردهاند و آن قرار دادن این سیستم بین سالن شیردوشی و سالن نگهداری گاوها است. نحوه کار بدین صورت است که یک در، گاو را برای لحظهای در یک جا ثابت نگه میدارد تا سم ها ضدعفونی شوند که این کار با کمک یک حسگر انجام میشود. یک نوع از این کف پوشهای ضدعفونی دارای 8/1 تا 2 متر طول و دارای نازلهایی است که هر یک از سم ها را چند بار اسپری میکند.

سیستمهای اتوماتیک میتوانند مأیوس کننده باشند
در بسیاری از موارد عدم آشنایی به سیستمهای اتوماتیک دلیل اصلی دنبال نکردن چگونگی کار آنها میباشد، علاوه بر آن، قیمت فاکتور مهمی در این موضوع است چرا که قیمت آن حداقل ده برابر یک واحد پلاستیکی عبوری برای گاوها  است.
اما از سوی دیگر. سیستم اتوماتیک یک کاهش ثابت در نیاز به کارگر ایجاد میکند و ثانیاً موضوعی که شاید چندان به نظر با اهمیت نباشد، تمیز باقی ماندن حوضچه ها برای مدتی طولانی و تیمار کردن گاوها با آب تمیز است. این روش موجب پیشرفت قابل توجه در زمینه بهداشت سم گاوها و کاهش تنش آلودگی در دامداریها میشود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com