چگونه یک برنامه غذایی کم پروتئین را فرمول نویسی کنیم؟

چگونه یک برنامه غذایی کم پروتئین را فرمول نویسی کنیم؟
در مورد فرمول نویسی بدون آنتی بیوتیک برنامه غذایی حیوانات با سطوح پایینی از پروتئین خام ، بحث های زیادی صورت گرفته است. زمانی که عملکرد حیوانات نیز در نظر گرفته شود، مزایای این نوع جیره نویسی بیشتر می شود و برآورد هزینه آن صفر و یا حتی مثبت است. امروزه تنها در بعضی از مناطق جهان جیره های کم پروتئین، محصولاتی کم کیفیت تلقی می شوند. برعکس، جیره ای متوازن با پروتئین کم ، محصولی مطلوب است که باید قیمت آن بالاتر از سایر محصولات باشد زیرا سرمایه گذاری در آن ، بازدهی سالم و مثبت دارد. از طرف دیگر، جیره نا متوازن که پروتئین آن بسیار کم باشد یا پروتئین نداشته باشد نیز در واقع نوعی اتلاف سرمایه است.
بعد از این که تصمیم بر آن شد که برنامه غذایی با پروتئین کم فرمول نویسی شود، مسئله بعدی این است که چطور با نرم افزار فرمولاسیون مواد خوراکی ، به این جیره دست پیدا کنیم. در واقع چه مقدار از پروتئین کافی است؟ یا به عبارت دیگر چگونه می توان از پروتئین خام کمتری استفاده کرد؟ پاسخ آن ساده است، اما باید قبل از آن کارهایی را به انجام رساند. بدین منظور داشتن یک برنامه تغذیه ای قوی ، الزامی است. باید به موارد ذکر شده در زیر به عنوان راهنمایی مهم برای اهداف آموزشی عمل شود.

•    کار خود را با نوشتن فرمول یک جیره معمولی آغاز می کنیم که به نیازهای غذایی حیوان مورد نظر پاسخ دهد (مثلا خوراک آغازین مرغ های گوشتی) و بدین منظور فقط از مواد و اجزای تشکیل دهنده سالم مانند پودر ذرت و سویا و تمامی مواد ریز مغذی مورد نیاز در جیره استفاده می کنیم. باید از هر چیزی به جز آمینواسیدهای خوراکی ، مانند ال-لیزین منو هیدروکلراید ، در جیره نویسی استفاده بکنیم.

•    ما در برنامه جیره نویسی خود، بر اساس مشخصات تغذیه ای که از آن پیروی می کنیم، میزان حداقلی را برای آمینواسیدها تعریف کرده ایم (در این مورد تفاوت چندانی میان مجموعه آمینواسیدها یا آمینواسیدهای قابل هضم وجود ندارد. از همان آمینواسید همیشگی خودتان استفاده کنید). این اطلاعات را می توانید از مراکز ژنتیک یا ارگان های علمی مانند انستیتو ملی تحقیقات کشاورزی فرانسه و یا شورای ملی تحقیقات آمریکا نیز دریافت نمایید. بعد از آن به سراغ برنامه فرمول نویسی می رویم و زمانی که جیره به درستی متوازن شد، سطح پروتئین خام را پایین می آوریم. پروتئین خام باید 21 درصد باشد زیرا این سطح نرمال پروتئین است.         
                 
•    اکنون حداکثر خاصیت پروتئین را تعیین می کنیم. کار خود را با دو درصد پایین آوردن پروتئین شروع می کنیم، برای مثال پروتئین را از 21 درصد به 19 درصد می رسانیم. همچنین در لیست مواد موجود ، چند آمینواسید خوراکی را نیز اضافه می کنیم. به احتمال زیاد باید لیزین و یا متیونین را اضافه کنیم. دوباره برنامه جیره نویسی را باز می کنیم. حال جیره متوازن جدید شامل چند آمینواسید خوراکی نیز می شود. این اولین جیره کم پروتیئن ما است! در اینجا معمولا کار به اتمام می رسد. 2 درصد کاهش پروتئین ، کاهشی بی خطر است. خیالتان راحت، امتحان کنید!

•    برای برداشتن گامی پیشرفته تر، می توانیم پروتئین خام بالا را دوباره 2 درصد کاهش دهیم.  یعنی از 19 درصد به 17 درصد برسانیم. اکنون نیاز داریم که آمینواسید بیشتری را اضافه کنیم؛ بهتر است از تریونین و تریپتوفان استفاده کنیم. دوباره فرمول متوازن جدیدی را تهیه کرده ایم و جیره ای با پروتئین بسیار کم یعنی 4 درصد کمتر از میزان نرمال ، داریم. اگر فقط از مواد خام رایج استفاده کنیم، فرمولی بی خطر و سالم است اما اگر محتویات خوراک، حاوی مواد "غیر بومی" باشند، باید یک متخصص تغذیه باتجربه آن را بررسی کند تا مشخص شود که همه چیز به گونه ای صحیح باقی مانده است.    
   ‌   ‌‌‌       ‌ ‌‌    ‌          ‌      ‌          ‌  ‌‌          ‌       ‌
•    کاهش دادن بیش از 4 درصد پروتئین  ، توصیه نمی شود. در واقع، به شدت توصیه می شود که میزان پروتئین را بیشتر از 4 درصد کاهش ندهید. کاهش بیش از 4 درصد ، فقط در حیطه تخصصی متخصصان حاذق است زیرا والین، هیستیدین و دیگر آمینو اسیدها باید بر حسب نوع و سن حیوان بررسی شوند. عدم توازن های دیگری نیز ممکن است رخ دهد زیرا مواد سرشار از پروتئین ، فقط پروتئین خالص نیستند بلکه مواد معدنی دیگری مثل پتاسیم را نیز دارا می باشند. به طور کلی این کار فقط در تخصص متخصصان است. البته انجام این کار ، غیر ممکن نیست اما بدون مشورت با متخصصان تغذیه ، اشتباهی بسیار بزرگ است.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com