ژل گیاهی، دارویی خوراکی برای مبارزه با بیماری کتوزیز

ژل گیاهی، دارویی خوراکی برای مبارزه با بیماری کتوزیز
پژوهشگران هندی در مورد نوعی داروی خوراکی مطالعه کردند تا بتوانند با بیماری کتوزیز در گاوهای شیرده مقابله کنند. نتایج این پژوهش ها در روزنامه بین المللی علوم دامپزشکی The Journal of Veterinary Science منتشر شد.
بیماری کتوزیز یک اختلال متابولیک در گاو است و زمانی رخ می دهد که نیاز به دریافت انرژی از دریافت آن بیشتر می شود و در نتیجه توازن انرژی منفی است. این مطالعه برای ارزیابی کارآمدی ژل گیاهی AV/KPC/10 (M/S Ayurvet Limited) برای کنترل بیماری خفیف کتوزیز انجام شده است.
18 گاو که این بیماری خفیف را داشتند به طور تصادفی انتخاب شدند و به گروه های زیر تقسیم شدند:
گروه 1 (تعداد=6) در دو روز اول درمان، به این گروه دو بار در روز ژل گیاهی دارای دز 200 گرم خورانده شد و سپس در سه روز بعد آن، دارو یک بار در روز و با دز 100 گرم استفاده شد. 
گروه 2 (تعداد=6) در دو روز اول درمان، به این گروه دو بار در روز آنابولیت مایع ( Liquid Anabolite) دارای دز 200 میلی لیتر خورانده شد و سپس در سه روز بعد آن دارو دو بار در روز و با دز 100 میلی لیتر استفاده شد. 
گروه 3 (تعداد=6) به این گروه به مدت سه روز آمپول25% Dextrose درون رگی با دز 500 میلی لیتر زده شد.
در گاوهای دارای بیماری کتوزیز که با ژل گیاهی درمان شده اند از روز سوم تا سی امین روز درمان در سطح گلوکز پلاسما، تری گلیسرید سرم و فسفر سرم بهبود مشاهده شد. بیماری کتوزیز خفیف در 3، 7 و یا 30 روز بعد  از آزمایش با همه ژل های گیاهی جایگزین، منفی گزارش شد. بعد از جایگزینی ژل گیاهی افزایش قابل توجه تولید شیر مشاهده شد.
 
کلمات کلیدی ژل گیاهی کتوزیز
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com