کانون‌های بیماری نیوکاسل دو برابر شد

کانون‌های بیماری نیوکاسل دو برابر شد
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: تزریق نشدن به موقع واکسن و رعایت نشدن اصول بهداشتی توسط برخی واحدهای تولیدی، موجب شد تا تعداد کانون های بیماری نیوکاسل از بهمن ماه سال گذشته تاکنون دو برابر رشد یابد.
علیرضا اکبرشاهی درباره وضعیت شیوع بیماری نیوکاسل در صنعت طیور کشور افزود: وجود بیماری نیوکاسل در کشور ما مربوط به چند دهه می شود که در برخی سالها با افزایش یا کاهش این بیماری روبرو شدیم به طوری که سال گذشته هر ماه یک یا دو کانون بیماری در واحدهای 10 تا 15 هزار قطعه ای داشتیم که امسال این تعداد کانون نسبت به سال ماقبل خود به چهار تا پنج مورد رسیده است.
وی اظهارداشت: سالیانه یک میلیارد قطعه جوجه ریزی گوشتی در 15 هزار واحد تولیدی فعال انجام می شود که این میزان کانون و معدوم سازی نسبت به مجموع تولید رقم قابل توجهی نیست.
رشد 1.2 درصدی تلفات ناشی از بیماری نیوکاسل
این مقام مسئول تصریح کرد: طبق آمار رسمی، از بهمن ماه 97 تاکنون تلفات بیماری نیوکاسل در کشور به طور متوسط رشد 1.2 درصد داشته، در حالی که این رقم در سال گذشته کمتر از 0.8 درصد بود.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور با بیان این که بیماری نیوکاسل مشترک بین انسان و دام نیست و نگرانی برای جامعه انسانی ندارد، گفت: شیوع بیماری نیوکاسل طیور،در جامعه طیور نقش آفرین است و ارتباط مستقیمی با وضعیت برنامه واکسیناسیون، سطح ایمنی ، ساختار امنیتی و خوراک و تغذیه طیور دارد.
وی واکسن های مبارزه با بیماری نیوکاسل را تزریقی و خوراکی اعلام کرد و افزود: برای کنترل بهینه بیماری، استفاده از واکسن های تزریقی الزامی است، اما مرغداران پس از کاهش کانون های بیماری ، برنامه واکسیناسیون تزریقی طیور را برای کاهش هزینه های تولید خود اجرا نمی کنند، بنابراین همین امر منجر به شیوع بیماری می شود.
به گفته اکبر شاهی ، برخی واحدهای تولیدی طیور گوشتی در ماه های گذشته از واکسن نیوکاسل تزریقی استفاده نکرده اند و بخش دیگر شیوع بیماری مربوط به خوراک طیور است که تولید کنندگان در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال با مشکل کمبود دان روبرو شدند، بنابراین بدون در نظر گرفتن اصول بهداشتی و قرنطینه ای اقدام به تهیه این کالای مورد نیاز از واحدهای تولیدی دیگر می کردند که حمل و نقل این نهاده ها خود موجب انتقال بیماری شد.
وی، یکی دیگر از مشکلات شیوع بیماری نیوکاسل را حضور پرندگان وحشی، طیور بومی و روستایی دانست و گفت: مواقعی که حجم ویروس افزایش می یابد به دلیل کاهش سطح ایمنی حتی واکسیناسیون نیز طیور را در مقابل بیماری مقاوم نمی کند و بیماری شیوع می یابد به طوری که در بازه های زمانی با پیک ویروس روبرو بودیم و در شرایط تزریق واکسن بازهم دچار مشکل شدیم.
به گفته اکبرشاهی، یکی دیگر از موارد شیوع بیماری نیوکاسل بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی توسط صاحبان واحدهای تولیدی است، زیرا برخی مرغداران گوشتی به این موضوع باور ندارند که ویروس می تواند با خودشان وارد واحد تولیدی شود و ممکن است پوشش لباس را برای افراد متفرقه رعایت کنند، اما برای خود بی توجهی می کنند و بنابراین همین موضوع موجب انتقال بیماری می شود.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور تصریح کرد: سالانه کانون های درگیر با بیماری نیوکاسل به منظور حفظ سرمایه تولیدکنندگان و صنعت طیور به درخواست خود تولیدکنندگان گزارش و معدوم سازی انجام می شود که خسارت های ناشی از آن توسط صندوق بیمه کشاورزی ارزیابی و پرداخت می شود.
اکبرشاهی با بیان این که سازمان دامپزشکی کشور امسال برای کنترل بیماری نیوکاسل تغییر برنامه واکسیناسیون و ایمن سازی طیور بومی را در اولویت برنامه های خود دارد گفت: تولیدکنندگان نیز با رعایت مسائل قرنطیه ای ، اصول بهداشتی، تزریق به موقع واکسیناسیون و خوراک طیور می توانند در کاهش این بیماری تاثیر گذار باشند.
وی گفت: ویروس بیماری نیوکاسل مربوط به دهه 90 است و ویروس آن تاکنون جهشی نداشته، بنابراین بیماری با واکسن های موجود قابل کنترل است.
کاهش 97 درصدی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
وی درباره کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: درحال حاضر بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت کنترل قرار دارد و آمارها نشان می دهد بیماری نسبت به موج سالهای 97- 98 که از مهرماه تا شهریورماه هر سال محاسبه می شود، 97 درصد کاهش داشته است.
به تازگی سازمان بهداشت جهانی دام اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ بیماری آنفلو انزای فوق حاد پرندگان پاک است و صادرات محصولات پروتئینی آن به دیگر کشورها مشکلی ندارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com