کاهش قیمت گندم، ذرت و دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی

کاهش قیمت گندم، ذرت و دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی
امروز در بازارهای جهانی قیمت غلات و دانه‌های روغنی کاهش داشت اما قیمت دام زنده افزایش قابل توجهی را تجربه کرد.
امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم و ذرت و انواع دانه‌های روغنی با کاهش قابل توجهی همراه شد. قیمت هر بوشل گندم 4 دلار و هر بوشل ذرت 1.25 دلار کاهش داشت و همچنین در گروه دانه‌های روغنی نیز سویای خوراکی 1.2 دلار، سویای روغنی 2 سنت و گیاه روغنی کانولا 60 سنت کاهش داشت.
ایران سه سال است در تولید گندم خودکفا شده است. امسال هم پیش‌بینی شده بود برای چهارمین سال پیاپی ایران در تولید گندم خودکفا شود. سالانه ایران با خرید 11 میلیون تن گندم از سوی دولت خودکفایی اعلام می‌کند، اما امسال تا این لحظه نزدیک به 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.
رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور معتقد است که میزان تولید گندم امسال حتی بیشتر از سال گذشته است و کاهش 3 میلیون تنی خرید دولتی به این مفهوم نیست که تولید گندم کمتر شده است، بلکه این میزان گندم در دست کشاورزان و دلالان مانده و هنوز به انبارهای دولتی تحویل نداده‌اند.
از نظری وی، همچنان ایران در تولید گندم خودکفا است. نرخی که دولت از کشاورزان خریداری می‌کنند 1700 تومان است، اما نرخ بازارهای جهانی کیلویی 2500 تومان است؛ یعنی اگر ایران در تولید گندم خودکفا نبود، باید گندم را باید کیلویی 2500 تومان وارد می‌کرد.
در دیگر سو،‌ ایران در تأمین ذرت وابسته به واردات است. ذرت به عنوان خوراک دام در کشور استفاده می‌شود و ایران حدود 70 درصد خوراک دام و طیور را وارد می‌کند.
قیمت خوراک حدود 70 درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی نقش دارد، بنابراین زمانی که قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد،‌در  حقیقت قیمت تمام شده دامداران ما بیشتر می‌شود و زمانی که قیمت جهانی پایین می‌آید، در حقیقت قیمت تمام شده تولید دامداران و مرغداران کشور کاهش می‌یابد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com