کاهش هزینه تلقیح مصنوعی در پرورش بوقلمون صنعتی توسط پژوهشگر دانشگاه تهران

کاهش هزینه تلقیح مصنوعی در پرورش بوقلمون صنعتی توسط پژوهشگر دانشگاه تهران
پژوهشگر پسا دکتری فیزیولوژی دام پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه تهران با حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به ساخت رقیق کننده اختصاصی در بخش تلقیح مصنوعی بوقلمون‌های صنعتی شد. با ساخت این رقیق‌کننده هزینه تلقیح مصنوعی در صنعت پرورش بوقلمون کاهش خواهد یافت.

طوبی ندریافزود: سالانه هزینه‌های هنگفتی صرف واردات این رقیق کننده‌ها از کشورهای فرانسه و آلمان می‌شود که افزون بر خروج ارز از کشور، هزینه تلقیح مصنوعی را افزایش داده است.

وی تصریح کرد:  این رقیق کننده برای اولین در ایران طراحی و ساخته شده و در ساخت آن از نانولیپوزوم‌های ساخته شده از منابع گیاهی در اندازه ذرات ۵۰-۱۰۰ نانومتر استفاده شده و دارای کیفیت بالایی در حفاظت از اسپرم است. نانو لیپوزوم‌ها غشاهای فسفو لیپیدی، دو لایه و مشابه غشای سلول هستند که از آنها در صنایع داروسازی  و انتقال ژن استفاده می‌شود.

ندری با اشاره به اینکه حفظ نژادهای دامی با ارزش اهمیت زیادی در پایداری و پیشرفت صنعت دامپروری کشور دارد، گفت: توانایی ذخیره اسپرم دام و طیور نقش مهمی در تلقیح مصنوعی به عنوان مهمترین تکنیک کمک تولید مثلی دارد. امروزه در صنعت پرورش بوقلمون صنعتی، وزن بالای بوقلمون‌های نر سبب آسیب به بوقلمون‌های ماده و کاهش نطفه داری تخم‌ها می‌شود. به همین دلیل، لازم است پس از اخذ اسپرم، آن را با یک رقیق کننده اختصاصی به نسبت مناسب رقیق و سپس به ماده‌ها تلقیح شود.

این پژوهشگر که با این دستاورد گروه علوم دامی پردیس کشاورزی تهران در نمایشگاه  دستاوردهای پژوهش و فناوری  حضور داشته اظهار کرد: در سال‌های اخیر صنعت پرورش بوقلمون به دلیل تحریم‌ها و نوسانات ارز با مشکل واردات این رقیق‌کننده‌ها مواجه شده است.

وی ادامه داد: همچنین، سالانه هزینه‌های هنگفتی صرف واردات این رقیق کننده‌ها از کشورهای فرانسه و آلمان می‌شود که افزون بر خروج ارز از کشور، هزینه تلقیح مصنوعی را افزایش داده است. با  تجاری سازی این دستاورد، کشورمان می‌تواند از واردات رقیق کننده اسپرم بوقلمون بی نیاز گردد همچنین آن را به سایر کشورها صادر نماید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com