کاهش و گرانی تولید حاصل برنامه ریزی اشتباه دولت روحانی

کاهش و گرانی تولید حاصل برنامه ریزی اشتباه دولت روحانی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی اشتباه دولت روحانی باعث کاهش تولید روزانه ۵۰۰ تن تخم مرغ و گرانی آن شد، گفت: مسئولان دولت قبل همه چیز را به تحریم ربط می‌دادند، در حالی که جوجه، ذرت و سویا جزء اقلام تحریمی نبود و کشور هم مشکلی در تأمین نهاده نداشت، اما مدیران عزمی برای حل مشکلات نداشتند.

ناصر نبی پور رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران؛ درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر و با افزایش هزینه‌های تولید در چند هفته گذشته قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰  تومان است که به وزارتخانه هم اعلام کردیم. با درنظر گرفتن افزایش قیمت‌های ناگهانی مشخص نیست فردا بتوانیم با همین قیمت محصول را نهایی کنیم یا نه؛ این انگیزه تولیدکننده را برای تداوم تولید پایین می‌آورد.
 

انتقاد از عملکرد سامانه بازارگاه

وی افزود: این روزها آن‌قدر تغییر قیمت محصولات مصرفی و دان مرغ وحشتناک است که مرغدار نمی‌تواند در مورد فعالیت فردای خود برنامه ریزی کند. حتی دو قلم نهاده‌ای که دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده، تا کنون بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است؛ البته نهاده گاهی هم دیر می‌رسد و مرغدار مجبور است بازار آزاد با ارز نیمایی و آزاد تهیه کند.
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: مرغداران ذرت را ۵ هزار و ۲۰۰ تومان و سویا را به قیمت ۸ هزار تومان خریده‌اند که نسبت به چند ماه قبل افزایشی بیش از ۳۰ درصدی داشته است. سال گذشته و پس از راه‌اندازی سامانه بازارگاه، همه چیز به هم ریخت؛ به نظر ما این سامانه باید در اختیار تشکل‌ها باشد؛ زیرا می‌دانیم کدام مرغدار فعال و کدام عضو غیرفعال است. قدرت عمل بیشتری در مدیریت رساندن نهاده به کسی که نیاز بیشتری به آن را دارد، را داریم.
 

مشکلی در تأمین نهاده وجود ندارد؛ مشکل توزیع است

وی ادامه داد: از دیدگاه دولت همه کسانی که در سامانه ثبت سفارش می‌کنند به یک‌شکل هستند اما اینگونه نیست. در حال حاضر کشور مشکلی در تأمین منابع و نهاده ندارد و مشکل اصلی کسانی هستند که مدیریت این سیستم را به عهده دارند. کسانی که امروز مسئولیت اجرایی بازار مرغ و تخم‌مرغ را به عهده دارند از روند و شرایط و ضوابط این کار اطلاع کافی و دقیقی ندارند.
نبی پور گفت: استاد دانشگاهی که کار اجرایی نکرده و در تولید فعال نبوده، معاون وزیر می‌شود؛ حالا چگونه می‌تواند برای تولیدکننده برنامه تدوین کند. در همه جای دنیا برای سامان‌دهی این شرایط امکانات را به تشکل‌ها می‌سپارند، ولی رویکرد دولت آقای روحانی این‌گونه بود که از تشکل‌هایی که دست‌نشانده خودشان هستند، حمایت شد.
 

دولت روحانی گوشی برای شنیدن مشکلات تولیدکنندگان نداشت
این فعال بازار مرغ و تخم مرغ توضیح داد: دولت روحانی حتی وقتی برای شنیدن مشکلات تولیدکنندگان نداشت. البته امسال نسبت به سال قبل جوجه ریزی برای مرغ مولد و تخم‌گذار بسیار کمتر بود و مسئولان همه چیز را به تحریم ربط می‌دادند، ولی این مدیران بودند که عزمی برای حل مشکل نداشتند؛ در حالی که جوجه و ذرت و سویا جزء اقلام تحریمی نبود.
وی گفت: برنامه‌ریزی اشتباه دولت روحانی باعث شد امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیون جوجه ریزی کمتر شود یعنی روزانه ۵۰۰ تن تخم مرغ کمتر تولید شد.

 

تولید تخم مرغ در کشور در آستانه توقف/ قیمت شانه خالی تخم مرغ از خود تخم مرغ گران‌تر است

نبی پور ادامه داد: افزایش هزینه‌های جانبی مثل کارتون تخم‌مرغ نیز به تولیدکننده فشار وارد می‌کند. امروز قیمت ۷ شانه خالی تخم‌مرغ که در یک کارتن قرار می‌گیرد، از یک کیلو تخم‌مرغ بیشتر است، یعنی ۷ شانه خالی و یک کارتون هم قیمت با تخم‌مرغ است و امروز مرغدار با زیان مواجه شده است.
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران تصریح کرد: سال گذشته در همین ماه جوجه یک روزه را کمتر از ۳ هزار تومان می‌خریدیم، اما اکنون ۱۷ هزار تومان است. مرغ ۵ ماهه تخم اولی سال گذشته ۴۲ هزار تومان بود و  امروز به ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان رسیده است.
وی گفت: اگر این‌گونه پیش برود مرغدار چنین نقدینگی برای تهیه مواد اولیه خود را نخواهد داشت و ممکن است تولید تخم مرغ در خیلی از واحدها متوقف شود که امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com