کشتار ممنوع!

کشتار ممنوع!
در حالی که وزارت جهاد کشاورزی با اعلام ممنوعیت ذبح دام‌های مولد، از پیگرد قانونی عاملان ذبح دام‌های مولد خبر می دهد، اما به اعتقاد فعالان و مسئولان این عرصه، تا مشکل آذوقه و خوراک دام رفع نشود این راهکارهای دستوری موثر نخواهد بود.

کشتار دام‌های مولد از جمله اتفاقاتی است که شدت آن به دلایلی مانند خشکسالی و کمبود نهاده‌های دامی از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز شد. ماجرایی که تهدیدی برای امنیت غذایی یک کشور محسوب می‌شود. با حذف هر یک رأس دام، شاید ۱۵ تا ۲٠ میلیون تومان نصیب دامدار شود، اما برای واردات همین یک رأس دام، بیش از ۱٠٠ میلیون تومان هزینه ارزی به کشور تحمیل خواهد شد. ضمن آنکه تداوم این اقدام باعث کمبود دام و افزایش گرانی این ماده غذایی می‌شود.

هشدار کارشناسان ماه‌هاست که درباره کشتار دام‌های مولد آغاز شده است؛ زیرا از سال گذشته تاکنون، جمعیت دام‌های مولدی که راهی کشتارگاه می‌شوند رو به افزایش رفته است و این موضوع تا زمانی که در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از ذبح دام‌های مولد در کشتارگاه منتشر نشده بود، مورد توجه مسئولان قرار نگرفت. پس از انتشار این تصاویر و ورود رسانه‌ها بود که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تأیید کرد. در چند کشتارگاه کشور کشتار دام‌های مولد صورت می‌گیرد و باید متوقف شود. سازمان دامپزشکی نیز در ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور، کشتار میش، گاو و گاومیش آبستن ممنوع کرد. البته با وجود شرایط پیش آمده مانند خشک شدن مراتع مورد چرای دام و ناتوانی دامداران برای تأمین خوراک برای دام خود، ظاهراً در زمان‌هایی دامدار چاره‌ای جز روی آوری به کشتار دام مولد خود ندارد.
ذبح دام‌های مولد، پیگرد قانونی دارد

بنا به گفته حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، عاملان ذبح دام‌های مولد تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در چند کشتارگاه ذبح دام‌های مولد اثبات شده است، می‌افزاید: ذبح دام‌های مولد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و در دستورالعمل‌های متعددی به کشتارگاه‌ها و صاحبان دام ابلاغ شده که کشتار دام مولد ممنوع است.

همچنین علی‌اصفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، نیز از تشدید نظارت در بیش از ۴۰۰ کشتارگاه با اعمال ضوابط پیشگیرانه از ذبح دام‌های آبستن خبر داده است.

وی افزود: مواردی در کشتارگاه‌ها هست که موضوع ذبح نکردن دام‌های مولد رعایت نشده که در این راستا دستور بررسی صادر شده و با متخلفان برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت.
راهکاری برای دامدار وجود ندارد

دستورالعمل‌های تشدید نظارت بر کشتارگاه‌ها در شرایطی تدوین شده است که با وجود کم آبی و پوشش گیاهی ضعیف مراتع و کمبود خوراک دام، راهکاری برای دامدار وجود ندارد تا از کشتار دام مولد خود صرف نظر کند.

فرهاد اکبری، رئیس اتحادیه دامداران کشور با اشاره به کشتار گسترده دام‌های مولد می‌گوید: شرایط تولید بسیار نامطلوب است و دامداران قادر به تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود نیستند به همین دلیل دام‌ها را به کشتارگاه می‌فرستند که دام‌های مولد نیز در میان آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه علوفه و نهاده‌های دامی با کمبود مواجه هستیم، افزود: کسی هم به فکر نیست و علی رغم همه شعارها و وعده‌ها در مرحله اجرا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

احمدی که از دامداران اصفهان است در رابطه با کشتار دام‌های مولد به ایمنا می‌گوید: از طرفی خشکسالی و مراتع خشک و از سویی شرایط اقتصادی نامناسب باعث می‌شود دامدار توان خرید آذوقه دام را نداشته باشد و برای جلوگیری از تلف شدن دام روی به کشتار آورد.

به گفته وی با وجود این شرایط، بسیاری از دامداران اقدام به کشتار کرده به این دلیل ذبح دام‌های مولد را ممنوع کرده‌اند، اما لازم است که این نکته مورد توجه افرادی که چنین قوانینی را وضع می‌کنند قرار گیرد که روش‌های این چنینی، مانع تصمیم گیری یک دامدار نمی‌شود.

این فعال ادامه می‌دهد: هیچ دامداری تمایل به کشتار دام خود ندارد، اما وقتی امکان تأمین آذوقه آن را ندارد تنها راهکارش، همین است.

جعفری دامدار دیگر در این باره به ایمنا اظهار می‌کند: کشتار دام‌های مولد، نتیجه‌ای جز کمبود گوشت قرمز و گرانی ندارد. ضمن آنکه تولید شیر هم کاهش می‌یابد و این موضوعی است که همه دامداران از آن اطلاع دارند، اما مشکل این دامداران تأمین خوراک دام است که ادعا می‌شود با ارز دولتی وارد می‌شود که به میزان کافی به دست فعالان نمی‌رسد و مجبور هستند آذوقه را با نرخ آزاد تهیه کنند که با وجود دیگر هزینه‌های تولید، نگهداری برخی از دام‌ها به صرفه نیست.

وی ادامه می‌دهد: با این شرایط، دامدار به ذبح دام مولد روی می‌آورد و ادامه آن به نابودی صنعت دامداری منتهی خواهد شد به طوری که ایران به عنوان مرکز تولیدات دامی، مجبور به واردات دام و گوشت قرمز خواهد شد.
بازار فعلاً به کشتار دام‌های مولد واکنشی نشان نداده است

اصغر پورباطنی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان نیز که پیش از این گفته بود با وجود کشتار دام‌های زنده احتمال گرانی گوشت قرمز در فصل سرما وجود دارد.

وی در این باره به ایمنا اظهار می‌کند: کمبود و گرانی خوراک دام به علاوه خشکسالی مراتع، باعث شده است که دامداران، امسال کشتار دام مولد خود را شدت بخشند البته از همان زمان که چنین مسئله‌ای بین دامداران رایج شد هشدار کمبود گوشت قرمز به مسئولان ربط داده شد.

این فعال می‌افزاید: اکنون هم به دلیل فراوانی این اقدام، قوانین بازدارنده‌ای تصویب شده است، اما مسئله این است که اصل مشکل تغییری نکرده و باعث شده دامداران، همچنان در شرایط ناچاری، این کشتار را انجام می‌دهند.

پور باطنی معتقد است: «با وجود کشتار دام‌های مولد و پیش بینی نسبت به کمبود گوشت قرمز در این زمان، هنوز با کمبود گوشت روبرو نیستیم و در عوض بازار با رکود هم مواجه است؛ زیرا قدرت مالی مردم اجازه خرید گوشت قرمز را نمی‌دهد به طوری که سرانه مصرف این ماده غذایی میان مردم کاهش قابل توجهی داشته است.

وی یادآور می‌شود: قیمت گوشت قرمز، در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته و تقریباً متعادل بوده است، اما قدرت خرید مردم برای تهیه این ماده غذایی کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان اظهار می‌کند: اگر شرایط مناسب برای دامدار فراهم نشود و نتواند آذوقه دام خود را تهیه کند، اما این رفتار بالاخره تأثیر خود را دیر یا زود در بازار، نشان خواهد داد بنابراین باید دولت درصدد راهکارهایی مانند تأمین نهاده‌ها و یا خرید تضمینی دام از دامدار بر آید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com