کشف آلودگی انگلی در مرغ ها با استفاده از یک سنسور کوچک

کشف آلودگی انگلی در مرغ ها با استفاده از یک سنسور کوچک
به منظور کمک به مرغداران برای تشخیص آلودگی انگلی در طیور، تیمی متشکل از حشره شناسان، کارشناسان کامپیوتر و بیولوژیست ها به سرپرستی Amy Murillo کارشناس و استاد حشره شناسی از دانشگاه UC Riverside کالیفرنیا دست به ابداع یک دستگاه سنسور کنه یاب زدند.
در سال های اخیر، از آنجائیکه تشویق به مرغداری در فضای باز شده نگرانی ها بابت سلامت طیور بیشتر شده است. اگر چه این آزادی منجر به بالاتر رفتن کیفیت زندگی طیور و رفاه آنها می گردد اما طیور در چنین شرایطی بیشتر هم در معرض آلودگی انگلی قرار می گیرند.
علاوه بر خسارات و ضررهای مالی که به سبب انگلی شدن مرغ ها و کمتر شدن تخم گذاری ها متوجه مرغدار می گردد، کنه ها باعث مریض و ضعیف شدن مرغ ها می شوند و زخم را بر روی پوست طیور گسترش می دهند.
تیم Murillo به منظور عملی کردن ابداع خود در ابتدا 3 تا از عادات طیور را که بسیار با سلامت آنها مرتبط است زیر نظر گرفتند: نوک زدن، تمیز کردنِ بال و پر، و در خاک غلتیدن. فرضیۀ تیم این بود که در طیور آلوده به انگل میزان تمیز کردن بال و پر و غلتیدن در خاک بیشتر می شود.
آنها یک سنسور حرکتی را در کوله پشتی های کوچکی قرار دادند که می توانستند بدون آزار مرغ ها آنها را بر روی پشت مرغ ها سوار کنند. مرحلۀ بعدی، ترجمۀ اطلاعات به دست آمده از این سنسورها و تبدیل آنها به الگوریتم هایی که نشان دهندۀ رفتار پرنده است.

سپهر ماکیان فرتاک

علیرضا عبدلی دانشجوی دکترای کامپیوتر در دانشگاه UCR اظهار داشت تحلیل رفتار طیور به سادگی رفتار انسان نیست چرا که قاعده و قانون مشخصی ندارد.
به منظور تشخیص رفتار توسط کامپیوتر، محمدرضا عبدلی الگوریتمی را برای کامپیوتر خود تعریف کرد تا اطلاعات به دست آمده از سنسور و ترسیم شده بر روی نمودار معنی و مفهومی پیدا کند. آقای عبدلی اذعان داشت: "روش ما بسیار جالب و هیجان انگیز بود چرا که دقت داده ها را بالا می بَرَد و در تصمیم گیری برای سلامت مرغ ها بسیار تأثیرگذار است."
تمامی مطالعات و پژوهش هایی که تاکنون بر روی رفتار حیوانات انجام می شده حتماً بایستی به دیده ها و ویدیوهای ضبط شده اتکا می کردند که هم وقت گیر بود و هم درصد خطای بالایی داشت.
Murillo نیز در آغاز پروژه بر روی دستۀ طیور نظارت داشت تا به صحت نتایج به دست آمده از کامپیوتر اعتماد کند؛ اما به محض اینکه به این اطمینان دست یافت دیگر نیازی به مشاهده نبود.
طیوری که مورد بررسی قرار گرفتند دچار آلودگی انگلی بودند و تیم تحقیقات شاهد افزایش رفتارهای تمیز کردن بال و پر در طیور بودند. به محض درمان طیور، داده ها هم نشان می داد که رفتارهای پر و بال تمیز کردن و در خاک غلتیدن کاهش یافته و به حد طبیعی خود رسیده است.
Murillo اذعان داشت: "این سنسورها حاوی اطلاعات مهمی برای مرغداران هستند. از روی همین داده ها مرغدار متوجه هجوم انگلی در طیور خود می شود و درمان را آغاز می کند."
 
نظرات شما
  •  

    محمد گفت : ۰۰/۰۷/۱۶

    قیمت این سنسور چنده؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com