کشمکش های صنعت تخم مرغ روسیه

کشمکش های صنعت تخم مرغ روسیه
به دنبال کاهش قیمت عمدۀ تخم مرغ در بازار داخلی، سود خالص صنعت تخم مرغ روسیه اُفتی 254 میلیون دلاری را در سال 2017 میلادی شاهد بود. تحقیقات صورت گرفته در این بازار توسط اتحادیۀ مرغداران روسیه (Rosptitsesoyuz) حاکی از 14 درصد کاهش در مقایسه با سال 2016 میلادی است.
روند تداومی اُفت بهای تخم مرغ که از اواخر سال 2016 میلادی آغاز شد، سودآوری یک فارم متوسط تخم مرغ در روسیه را به 3 تا 7 درصد کاهش داده است و از آن بدتر اینست که این روند سیرِ شتابی به خود گرفته است. تولیدات تخم مرغ روسیه در سال 2017 میلادی 44.5 میلیارد تخم مرغ بوده که %2 بیشتر از سال پیش بود و این امر کشور را به سوی خودکفایی در زمینۀ تولیدات تخم مرغ برد تا آنجا که توانستند در این زمینه به %95 درصد خودکفایی که بالاترین رقمی است که تابحال ثبت شده برسند.
به گزارش مرکز آمار این کشور، از سال 2016 تا 2017 میلادی تولیدات تخم مرغ 4.2 درصد افزایش داشت و این رشد در سال 2017 حتی بیشتر شد؛ اما سطح قیمت ها در بازار داخلی برای تمامی تولیدکنندگان نامطلوب می باشد. حتی بزرگترین تولیدکنندۀ تخم مرغ در روسیه Sinyavinskaya نیز از این وضعیت شاکیست و مدعیست که در سال 2017 میلادی 9.3 میلیون دلار ضرر خالص داشته و دلیل آن را شرایط بد بازار می داند.  

توسعه علیرغم خسارات
در طی چند سال اخیر، صنعت با افت قیمت عمده و افزایش بهای تولید مواجه بوده است. آقای Albert Devleyev رئیس آژانس مشاوره ای سیاست های مواد غذایی کشاورزی روسیه اظهار داشت: "طی چند سال گذشته متوسط سود صنعت تخم مرغ سیر نزولی را شاهد بود، طی 10 سال گذشته 10 تا 12 درصد و چند سال اخیر 3 تا 5 درصد. عوامل عمده ای که در تولید تخم مرغ تأثیرگذار هستند افزایش هزینه هایی همچون مواد اولیۀ خوراک، تدارکات دامپزشکی، برق و گاز و همچنین کاهش ارزش پولی کشور می باشد."
یکی از مدیران فارم مرغداری به رسانه های خبری گفت صرفنظر از هزینه های تولید و وضعیت بازارهای داخلی، درحال حاضر بخش عمدۀ تولیدکنندگان این صنعت بدون سودی مشغول فعالیت هستند و تنها تولیدکنندگان بزرگ سودآوری دارند درحالیکه تولیدکنندگان متوسط و کوچک هیچ سودآوری ندارند.
جالب توجه است که در چنین شرایطی، تولیدکنندگان بزرگ درآمد و سود خود را در راه توسعه و بالا بردن ظرفیت تولید به کار می برند. یکی از تولیدکنندگان بزرگ تخم مرغ روسیه Roskar به تازگی 2.2 میلیارد روبل (34 میلیون دلار) برای احداث تجهیزات تولید و فراوری جدید و همچنین 1.5 میلیارد روبل (23 میلیون دلار) برای احداث کارخانۀ خوراک جدید در لنینگراد سرمایه گذاری کرده است. به دنبال این پروژه ها، تولیدات تخم مرغ  Roskar از 1.2 میلیارد تخم مرغ در سال 2017 میلادی به 2 میلیارد در سال 2020 خواهد رسید.

کمپانی Leto Group نیز با 2.2 میلیارد روبل سرمایه گذاری سعی در دو برابر کردن تولیدات فارم Zaokskaya در ایالت Tula دارد. به دنبال نوسازی در حجم وسیع، این کمپانی از سال 2019 میلادی، 320 میلیون تخم مرغ در سال تولید خواهد کرد.
Belyanka LLC که یک فارم مرغداری در Belgorod روسیه است نیز با بالا بردن تولیدات تخم مرغ خود در سال 2019 میلادی به 1 میلیارد، در سدد دو برابر کردن تولیداتش است.
از سوی دیگر، کمپانی Komos Group با سرمایه گذاری 250 میلیون روبل سعی در نوسازی و احیاء فارمی دارد که به دنبال شیوع انفولانزا تقریباً کاملاً از بین رفت. به دنبال این پروژه، کمپانی Komos Group سعی دارد تا میزان تولیدات تخم مرغ خود را در سال 2019 میلادی به 300 میلیون عدد تخم مرغ برساند.
در مجموع و به دنبال تحقق این پروژه ها، تا چند سال آتی تولیدات تخم مرغ روسیه 3 تا 4 میلیارد تخم مرغ افزایش خواهد داشت.

فراوری تولیدات به منظور صادرات
علیرغم برخی شرایط نامطلوب در بازار داخلی، اتحادیۀ مرغداران روسیه (Rosptitsesoyuz) پتانسیل بالایی برای صنعت تخم مرغ در زمینۀ توسعۀ ظرفیت های فراوری می بیند. به گفتۀ مدیرکل این اتحادیه خانم Bobyleva، با توسعۀ بخش فراوری تخم مرغ، روسیه قادر خواهد بود فرصت های صادراتی بیشتری داشته باشد.
وی افزود: صنایع غذایی روسیه عمدتاً با پودر تخم مرغ وارداتی فعالیت می کند اما تولیدکننگان اخلی قادرند که آن را جایگزین سازند. بنابراین، اتحادیۀ مرغداران روسیه تمایل دارد که واردات محصولات فراوری شدۀ تخم مرغ متوقف شود که در اینصورت، همین امر منجر به توسعۀ بخش فراوری و در مجموع توسعۀ صنعت تخم مرغ روسیه می گردد.
فراورده های پودر تخم مرغ و تخم مرغ مایع در زمرۀ تحریمات مربوط به مواد غذایی که از جانب روسیه در آگوست 2014 میلادی وضع شد، نمی باشد.
یکی از کارشناسان اظهار داشت: "مقدار قابل توجهی از تولیدات فراوری شدۀ تخم مرغ وارد می شود که مورد استفادۀ بخش های مختلف در صنایع مواد غذایی می گردد. این امر زمینۀ رقابت جدی را برای تولیدکنندگان داخلی تخم مرغ ایجاد کرده است. سهمی که به تخم مرغ ها برای فراوری داده می شود بسیار محدود و در حدود 10 درصد است. فراوری تخم مرغ در اکثر شرکت های تخم مرغ محدود به تولید پودر تخم مرغ است."

توسعۀ کارخانجات فراوری و فرصت های صادراتی به کمپانی های روسی مجالی برای فرار از مشکلات فعلی بازار داخلی فراهم می سازد. Artur Kholodenko مدیر عامل Sinyavinskaya – بزرگترین تولید کنندۀ تخم مرغ روسیه – اظهار داشت این کمپانی در نظر دارد تا سهم صادرات خود را از %5 به %25 افزایش دهد. با توجه به وضعیت بازار داخلی، تولیدات بر روی همان رقم 1.3 میلیارد تخم مرغ در سال باقی خواهد ماند بنابراین انتظار می رود که فروش خارجی به 325 میلیون تخم مرغ رشد و افزایش یابد. در سال 2017 میلادی، این کمپانی صادرات خود به عربستان سعودی را آغاز کرد و پیش از آن نیز به کشورهای بحرین، عراق ، ایران ، افغانستان ، قطر و کویت تخم مرغ و فراورده های تخم مرغی صادرات داشته است.

Roskar یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ تخم مرغ روسیه نیز در حدود %5 از تولیدات و فراورده های تخم مرغ خود را صادر می کند. علاوه بر خاورمیانه، بخشی از تولیدات به کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا نیز صادر می گردد. پیش از این نیز اتحادیۀ مرغداران روسیه پیش بینی کرده بود که صادرات از 411 میلیون تخم مرغ در سال 2017 میلادی به 600 میلیون در سال 2020 میلادی افزایش خواهد یافت اما با توجه به برنامه ها و اهدافی که کارخانجات بزرگ روسیه در نظر دارند این رقم احتمالاً بسیار بزرگتر و قابل توجه تر خواهد بود. به نقل از یکی از منابع در بخش صادرات تخم مرغ روسیه، بهای تخم مرغ و فراورده های تخم مرغی در خاورمیانه %20 بالاتر از روسیه است. همین منبع همچنین اعلام کرد تا چند سال آتی، روسیه قادر خواهد بود تا 3 میلیارد تخم مرغ به خاورمیانه و افریقای شمالی صادر کند. این امر منجر به ایجاد رقابت میان صادرکنندگان روسیه با کشورهایی نظیر اوکراین خواهد شد.

آقای Davleyev اذعان داشت: "صنعت تخم مرغ روسیه در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز و همچنین کشورهای خاورمیانه به خوبی مطرح است اما رقابت اصلی ما با اوکراین است که تاکنون هم اکثر مقاصد صادراتی مهم و عمده مثل امارات متحدۀ عربی ، عراق ، آذربایجان ، و قطر را در دست گرفته است." 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com