مدیریت مرغداری گوشتی کلید کمک به جلوگیری از بیماری های تنفسی در فصل زمستان

مدیریت مرغداری گوشتی کلید کمک به جلوگیری از بیماری های تنفسی در فصل زمستان
بیماری تنفسی در مرغ های گوشتی می تواند هر زمانی از سال اتفاق بیفتد اما در فصل زمستان که وضعیت آب و هوا سخت تر و غیر قابل پیش بینی است به مسئله ای مهم تبدیل می شود زیرا تولیدکنندگان تلاش می کنند تا هزینه ها را کنترل نمایند.
حفظ کیفیت خوب هوا مهم و ضروری است و به شدت تحت تاثیر تکنیک های تهویه هوا است. زمانی که یک مرغداری تهویه مناسبی ندارد، سطح آمونیاک و رطوبت بستر می تواند تا حدی بالا برود که برای تنفس طیور مضر است و آن ها را مستعد بیماری های تنفسی می کند.
بالارفتن سطح آمونیاک به مژک ها آسیب می رساند؛ مژک هاساختارهای برس مانندی هستند که مسئول پاکسازی پس مانده های بیرون از نای می باشند. زمانی که این مژک ها آسیب ببینند یا از بین بروند، پرنده در معرض عفونت های کشنده مثل برونشیت عفونی، لارنگوتراکئیت عفونی یا بیماری نیوکاسل قرار می گیرند. این پاتوژن های خطرناک موجب سیلیواستازیس می شود که می تواند در جوجه ها منجر به بروز علائم بی حالی، افسردگی یا سرفه شود.
کیفیت پایین بستر به علت نامناسب بودن تهویه نیز به رشد باکتری ها کمک می کند. به همین دلیل است که وجودویروس تنفسی که بتواند موجب عفونت باکتریایی ثانویه در طیور شود امری رایج است – مثلا اشریشیا کلی – که اغلب به پلی سروزیت، سپتی سمی و حتی مرگ منجر می شود.
شواهد وجود بیماری تنفسی می تواند هم در کارخانه های فرآوری و هم در مرغداری ها دیده شود. محکومیت مرغداری به دلیل وجود ایرساکولیت (airsacculitis) می تواند بر بازدهی کارخانه فرآوری تاثیر گذار باشد. طیور بیشتری باید جایگزین و درمان شوند، در نتیجه خط تولید کند می شود و هزینه ها افزایش می یابد.

مرغداری های بزرگتر و تجهیزات قدیمی

یکی از روندهایی که ممکن است بر کار تهویه تاثیرگذار باشد تفاوت اندازه مرغداری است. امروزه، بسیاری از پرورش دهندگان طیور، مرغدانی های بزرگتری را برای ساختن انتخاب می کنند تا بتوانند طیور بیشتری را پرورش دهند. با این حال، روش های سنتی تهویه که در مرغدانی های کوچک تر اجرا می شود در مرغدانی ها بزرگ نتیجه یکسانی ندارد. باید مراقبت بیشتری انجام شود و تضمین کند که مرغدانی های بزرگ تر و عریض تر تجهیزات سالم و تنظیمات تهویه مناسب با عبور هوا دارد. هوا باید بیشتر در جریان باشد و اگر جریان هوا مناسب نباشد، طیور در یک طرف از انتهای سالن ممکن است هوای تازه ای داشته باشند در حالی که در سوی دیگر انتهای سالن هوا نامناسب باشد.
تجهیزاتی که به خوبی از آن ها مراقبت نشده باشد نیز مشکل دیگری هستند که می تواند به سخت تر شدن گرم کردن محیط و تهویه مرغداری منجر شود. فن ها قدیمی و کارکرده هرچند که هنوز کار می کنند اما این تضمین وجود ندارد که هر متر مربع از هوا در هر دقیقه به همان اندازه ای تهویه شود که یک فن تازه نصب شده آن را تهویه می کند.
اگر پره های هواکش کثیف باشد و مهره های آن نیاز به تعویض داشته باشند، توانایی این را ندارد که مقدار تعیین شده ای از هوا را جا به جا کند. گردش هوا می تواند با استفاده از درجه نشان دهنده گردش هوا کنترل شود. حفظ هوایی تمیز برای اطمینان از درست کار کردن سیستم ها ضروری است.
سیستم های کامپیوتری شده و اتوماتیک با برنامه هایی که از پیش تعیین شده اند بازدهی بالایی دارند و اگر به درستی استفاده شوند می توانند خیلی خوب کار کنند. پیشرفت هایی که در تجهیزات فارم به وجود آمده است کنترل شرایط مرغداری و تنظیمات تهویه را بدون وارد شدن به مرغدانی فراهم می کند. با این حال، هرگز تصور نکنید که طیور صرفا به این دلیل که کامپیوتر نشان می دهد همه چیز خوب هست،  اوضاع مناسبی دارند و راحت زندگی می کنند. تنظیمی کلی برای یک سایز ثابت از فارم وجود ندارد زیرا شرایط برای راحت و سالم نگه داشتن طیور از گله ای به گله دیگر متفاوت است. به همین دلیل، نگاه کردن مرتب طیور،برای اطمینان از راحتی آن ها امری ضروری است. بررسی بصری طیور راه بدون خطایی برای تایید شرایط مرغداری از جمله تهویه و کیفیت بستر است.

کنترل آمونیاک
کسانی که زمان زیادی را در مرغدانی ها صرف می کنند نسبت به بوی آمونیاک بی حس می شوند و نمی توانند متوجه شوند که سطح آمونیاک موجود، برای سلامت طیور بسیار بالاست. بینی انسان می تواند وجود آمونیاک به میزان 1 ppmرا تشخیص دهد؛  با این حال، من در مرغداری ای بودم که سطح آمونیاک بالاتر از 20 ppm بود اما پرورش دهندگان متوجه این سطح آمونیاک نمی شدند. نگه داشتن میزان آمونیاک در کمتر از 25 ppm برای جلوگیری از کاهش عملکرد و افزایش بیماری ها ضروری است – و این موضوع برای سلامت و ایمنی کارگران نیز اهمیت دارد.
سطح آمونیاک باید به طور مرتب در طول عمر گله چک شود و اگر بیش از اندازه بالا باشد، تنظیمات تهویه باید برای کاهش تمرکز آمونیاک یک قسمت تنظیم شود. ابزارهای مختلفی براای ارزیابی سطح آمونیاک وجود دارد . هر ابزاری را که انتخاب نمایید تا زمانی عالی است که نتایج خوبی ارائه دهد.

واکسیناسیون
برنامه واکسیناسیونی که برای کمک به حفاظت در مقابل بیماری های تنفسی طراحی شده باشد ضروری است و باید به صورت فردی انجام شود تا خطرات موجود در فارم و مناطق جغراقیایی را کنترل نماید.
ویروس برونشیت عفونی برای مثال همیشه برای گله های طیور گوشتی دغدغه است و کلید محافظت، شناسایی سویه ویروس برونشیت عفونی استو روش های تشخیص مثل سرولوژی، مهار هماگلوتیناسیون و تجزیه و تحلیل واکنش زنجیره ای پلیمراز می تواند شایعترین سروتیپ های ویروس برونشیت عفونی را در گله تشخیص دهد. گاهی یک برنامه ناهمگون – یعنی استفاده از واکسن هایی با سروتیپ متفاوت- می تواند موجب محافظت متقاطع شود.
تولیدکنندگان در جنوب شرقی ایالات متحده باید تشخیص دهند که آیا گله های آن ها به محافظت در برابر سویه های ویروس برونشیت عفونی مثل سویه جورجیا 08 (Georgia 08)، که ویروسی بسیار مخرب است، نیاز دارند یا خیر در حالی که در شمال شرقی، سویه دلاور 072 (Delaware 072) مورد توجه است. پاتوژن های دیگر تنفسی، مثل ILT و ND، همراه با ویروس برونشیت عفونی، می تواند مشکلی باشد که با توجه به منطقه و زمان خاصی از سال مشکل ساز است. برنامه واکسیناسیون صحیح نقش بسیار زیادی در کمک به حفاظت در برابر بیماری ها ایفا می کند.
برخی از تولیدکنندگان طیور گوشتی آمریکا که به علت عفونت های ثانویه اشریشیا کلی محکومیت های زیادی داشته اند در حال بررسی استفاده از اشریشیا کلی زنده تغییر یافته هستند نه واکسن غیر واکنشی این باکتری. واکسن ها در مرغ های تخم گذار موجب کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از اشریشیا کلی شده اند[1] و قول داده شده که این واکسن در مرغ های گوشتی نیز مورد آزمایش قرار بگیرد.[2]، [3]،[4].
به طور خلاصه می توان گفت که واکسیناسیونهمراه با مدیریت محیط زیست برای حفظ سلامت طیور ضروری است. برای بسیاری از پرورش دهندگان طیور، تهویه مناسب در ماه های سردتر می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه با هزینه های بالای سوخت. با این حال، تهویه نامناسب، طیور را در معرض خطر بیماری های تنفسی قرار می دهد که می تواند موجب افزایش شیوع بیماری و محکومیت کارخانه تولیدی یا مرغداری شود. در نتیجه، مدیریت خوب و برنامه واکسیناسیون صحیح می تواند در بلند مدت موجب صرفه جویی در هزینه و کاهش مشکلات تولید کنندگان شود.


مقاله ای از Tak Niino, VMD
Technical services veterinarian
Zoetis Inc.

پی نوشت:

[1] Shane, SM. Reducing pathogen E. coli infection by vaccination.  Broilers. World Poultry. Updated October 14, 2010.  http://www.worldpoultry.net/Broilers/Health/2009/12/Reducing-pathogenic-E-coli-infection-by-vaccination-WP006966W/ Accessed September 25, 2015.
[2] Cookson K, Davis S, et al. Cross protection study of a modified live E. coli vaccine against three heterologous APEC serotypes in commercial broiler chickens. In: Proceedings of the 58th Western Poultry Disease Conference; 2009 March; Sacramento,CA. p. 60-62.
[3] Cookson K, Macklin K, et al. The efficacy of a novel live E. coli vaccine using a broiler skin challenge model. Abstract 1568. In: Proceedings of the 23rd World’s Poultry Congress; 2008 July; Brisbane, Australia.
[4] Cookson K, Sasipreeyajan J, et al. Efficacy study of a live E. coli vaccine in broilers against three field isolates from Thailand. In: Proceedings of the 59th Western Poultry Disease Conference; 2010 April; Vancouver, BC, Canada. p. 70-72.


 
کلمات کلیدی
نظرات شما
  •  

    انارگلوا گفت : ۹۸/۰۴/۲۱

    واکسن اندی وآیبی15 روزه بدهم تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com