کمبود کشتارگاه های استاندارد، مانعی بزرگ بر سر راه رشد صنعت بوقلمون کشور

کمبود کشتارگاه های استاندارد، مانعی بزرگ بر سر راه رشد صنعت بوقلمون کشور
با افزایش سرانه مصرف گوشت بوقلمون در کشور و با فرهنگسازی و تلاش های شرکت های تعاونی صنعت بوقلمون ایران برای معرفی خواص گوشت این پرنده، صنعت بوقلمون کشور در حال گسترش می باشد. اما با رشد صنعت بوقلمون صنایع جانبی آن همچون کشتارگاه های استاندارد و مناسب کشتار بوقلمون توسعه نیافته است.
نبود یا کمبود کشتارگاه های استاندارد و مناسب کشتار بوقلمون موجب کاهش کیفیت کشتار، نامرغوب شدن لاشه حاصل از کشتار و افزایش ضایعات شده است که زیان تولیدکننده و مصرف کننده را به همراه دارد، علاوه بر آن مبحثی که در ایران کمتر به آن توجه می شود عدم رعایت حقوق حیوانات در جریان کشتار می باشد که با توجه به رویکرد اخلاقی و انسانی و آنچه اکنون در کشتارگاه های غیر استاندارد در حال وقوع است قابل بحث و پیگیری می باشد.
 کامبیز جعفری – بازرس شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران و یکی از تولیدکننده با سابقه این صنعت -  از معضلات ناشی از کمبود کشتارگاه های استاندارد و مناسب کشتار بوقلمون به خبرنگار ITPNes، گفت: به دلیل کیفیت پایین کشتار در برخی از کشتارگاه های بوقلمون، تولید کنندگان این صنعت دچار زیان های بسیاری می شوند.
وی با بیان اینکه عملیات کشتار در این واحدها به نحوی است که از زمان تخلیه بار تا سکوی کشتار، پرنده دچار آسیب می شود، اظهار داشت: در این کشتارگاه ها به دلیل نبود نقاله مناسب برای جابجایی، جعبه های بوقلمون هنگام تخلیه از فاصله زیادی به زمین رها می شوند که موجب آسیب های مانند شکستگی در ناحیه بال و کتف و حتی قفسه سینه بوقلمون می شود که علاوه بر زجری که پرنده متحمل می شود گوشت آن نیز کبود شده و مدت ماندگاری آن کاهش می یابد.
جعفری افزود: به دلیل نبود تجهیزات لازم در این کشتارگاه ها برای تخلیه کامل محتویات شکمی، تولیدکنندگان پس از تحویل گرفتن بار مجبور به شستن دوباره لاشه ها با آب و استفاده مجدد از یخ می شوند که به این ترتیب موجب افزایش هزینه برای آنان می شود.
وی ادامه داد: این شرایط موجب شده است که، با وجود افزایش هزینه حمل و نقل به میزان 700 تا 1000 تومان در هر کیلو گوشت بوقلمون و امکان تلفات در مسافت های طولانی، تولیدکنندگان ترجیح می دهند بجای کشتار بوقلمون در استان خود اقدام به حمل بار به کشتارگاه های استاندارد استان های دیگر مانند زنجان، بوئین زهرا و اصفهان نمایند تا به این شکل تا حد امکان از زیان و مشکلات ناشی از کشتار غیر استاندارد جلوگیری شود.
جعفری افزود: ابعاد بزرگ این پرنده مشکلاتی را در مرحله توزیع و برای مصرف کننده به وجود می آورد که لازم است کشتارگاه ها امکانات قطعه بندی و بسته بندی مناسب گوشت بوقلمون را فراهم سازند تا نحوه عرضه اصلاح ، ضایعات کاهش و ابعاد آن مناسب با قدرت خرید مردم تنظیم شود.
بازرس شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران تصریح کرد: مشکلاتی که تولیدکنندگان با کشتارگاه های غیر استاندارد دارند و همچنین تضعیع حقوق حیوانات ناشی از کشتار نامناسب بارها توسط مسئولین شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران بصورت حضوری و یا نامه مکتوب با دامپزشکی بازگو شده است ولی متاسفانه با وجود قول های مساعد عملا تغییری در روند فعالیت این کشتارگاه ها دید نشده است.
 
نظرات شما
  •  

    سهراب گفت : ۹۵/۰۲/۰۵

    آره اونم بدید به کشتارگاه و کشتارگر و دلال که عالی بشه مثل مرغ

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com