کنترل تب برفکی با همکاری ۴ جانبه نهادهای بین المللی

کنترل تب برفکی با همکاری ۴ جانبه نهادهای بین المللی
با همکاری سازمان جهانی خواربار کشاورزی ( فائو )، اتحادیه اروپا، آزمایشگاه پربرایت انگلستان و سازمان دامپزشکی پروژه غربالگری تب برفکی در شیر در ایران انجام شد.
مدیرکل سازمانهای تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل این سازمان اظهارداشت: با توجه به اهمیت بیماری تب برفکی در ایران و جهان، سازمان دامپزشکی پروژه ای را جهت سرویلانس(غربالگری) تب برفکی در شیر با همکاری سه نهاد بین المللی فائو، کمیته تب برفکی اتحادیه اروپا و آزمایشگاه رفرانس پربرایت انگلستان اجرا کرد.
بهمن عابدی کیاسری اضافه کرد: به منظور افزایش توان کشور در مدیریت و کنترل بیماری مهم تب برفکی که هر ساله خسارات جدی را به بار می آورد سازمان دامپزشکی در تعامل با سازمانهای بین المللی درصدد است تا در یک برنامه جهانی فراگیر با این بیماری مبارزه کند.
مدیرکل سازمانهای تخصصی، روابط عمومی و و امور بین الملل ادامه داد: در این پروژه ۲۱ واحد دامداری با حضور کارشناسان خبره آزمایشگاه پربرایت انگلستان انتخاب شدند. نمونه های شیر در این واحدهای دامداری اخذ شده و نمونه های سرمی نیز از دام های ۶ تا ۱۸ ماه برداشت شدند ضمن اینکه نمونه ها به صورت موازی در آزمایشگاه پربرایت انگلستان و آزمایشگاه مرجع سازمان مورد آزمایش قرار گرفته است.
عابدی کیاسری تصریح کرد : انجام آزمایشات مولکولی مربوطه با استفاده از کیت های آزمایشگاه پربرایت بوده و مقرر شد تمام آزمایشهای مورد نیاز در مرکز تشخیص سازمان راه اندازی و آموزش های لازم توسط کارشناسان آزمایشگاه پربرایت انجام گیرد. در این راستا استانهای فارس، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان جهت انجام آزمایشات مولکولی تب برفکی تعیین شده و کارشناسان این استانها آموزشهای لازم را خواهند دید.
مدیرکل سازمانهای تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل اضافه کرد : تیم کارشناسی فائو و کارشناسان خبره آزمایشگاه پربرایت انگلستان در پایان اردیبهشت ماه به ایران سفر می کنند تا ضمن ارائه آموزش های لازم و راه اندازی تست های مربوطه در مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی ارزیابی لازم را انجام  دهند.
عابدی کیاسری در خصوص اهمیت این پروژه عنوان کرد: کنترل و مبارزه با بیماری تب برفکی یکی از مهمترین برنامه های سازمانهای جهانی و کشورمان است، با توجه به همسایگی ایران با کشورهایی مثل پاکستان که منشا پاندمی های حیوانی هستند و با توجه به ماهیت ویروس تب برفکی استفاده از روش‌هایی چون غربالگری جهت ردیابی ویروس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
وی افزود: شناسایی و مدیریت حاملین ویروس تب برفکی در دامداریهای شیری حائز اهمیت است. از طرف دیگر برنامه واکسیناسیون نیز هزینه های بالایی داشته و بهتر است در کنار سایر برنامه ها از جمله سرویلانس انجام پذیرد تا مجموعا به مبارزه و مدیریت بیماری کمک شود. لذا این پروژه به برنامه مبارزه با بیماری تب برفکی در ایران و جهان کمک جدی خواهد کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com