گاو آبی بلژیکی

گاو آبی بلژیکی
منظور از نام سفید آبی بلژیکی ، نژادی برتر از نوع گاوهای گوشتی است که در نتیجه آمیزش و پیوند نمونه های اصیل و پروار درجه یک با یکدیگر پدید آمده است. پرگوشت ترین و کم چربی ترین نژاد گاو که با خصوصیات و مشخصات منحصر به فرد بر اثر تلاش و تحقیقات علمی دانشمندان و متخصصین علوم دامپروری بلژیک و گزینش بهینه و دقیق نمونه ها در این کشور پا به عرصه وجود گذاشته است.
زادگاه اصلی و اولیه این نژاد بلژیک میباشد و موسسات علمی و صنعتی مربوط به امور دامپروری بلژیک در طی هفتاد و هشت سال تحقیقات و آزمایشات و پیوندهای مختلف انواع نژادها، موفق به عرضه نژاد گوشتی و با کیفیت سفید آبی بلژیکی گردیده اند.
از ویژگیهای این نژاد رشد سریع و چشمگیر آن است چنانچه اولین زایمان آن در بیست و چهار ماهگی صورت میگیرد گوساله نــر آن در یک سالگی وزنی بالغ بر پانصد و پنجاه کیلوگرم دارد که درسن دو سالگی به هشتصد و سی کیلوگرم میرسد.
پروار بندی و افزایش فوق العاده ماهیچه ها بطوریکه سایر نژادها قدرت برابر در پرواربندی را با « سفید آبی بلژیکی» نمی تواند داشته باشند. قطعات عال و ترد ، گوشت خالص و یکدست به نسبت بسیار زیاد، بطوریکه تا شصت و نه درصد لاشه ذبح شده بصورت قطعات گوشت خالص، قابل عرضه در بازار فروش میباشد.
درصد ناچیز به صفر لایه های پیه و چربی، توانایی زایشهای متوالی و بسیار راحت و بدون سزارین از دیگر ویژگیهای بارز این نژاد گوشتی است. فاصله زایشها در حدود ده تا دوازده ماه میباشد که در نوع خود بی نظیر است.
وفق پذیری با هر نوع آب و هوا و نوع تغذیه و چرا، مقاومت و مصونیت فوق العاده در برابر بسیاری از بیماریهای دامی از دیگر ویژگیهای «سفید آبی بلژیکی» است.
تلقیح مصنوعی و سودآوری آن:
پیوند مصنوعی نطفه گاو «سفید آبی بلژیکی» با سایر نژادهای محلی، بطور مستقیم و به سرعت، میانگین پرواربندی و تولید گوشت را افزایش داده و در نتیجه باعث سودآوری افزونتر می شود همچنین به کیفیت گوشت تولید شده اضافه گردیده و اعتبار و شهرت دامپروری را نیز افزایش میدهد.
بطور خلاصه می توان تلقیح مصنوعی را اینچنین تعریف و تفسیر نمود تلقیح و باروری دامهای محلی توسط نطفه های از قبل تولید شده گاوهایی با نژاد اصیل همانند « سفیدآبی بلژیکی» و افزایش گوساله های نژاد گوشتی و در نتیجه آن بهره وری بیشتر واحد دامداری، انجام تلقیح مصنوعی به راحتی و سهولت امکان پذیر بوده و نتیجه کار همواره موفقیت آمیز است. هر مجموع بطور خلاصه نتایج پیوند صنعتی بسیار چشمگیر بوده و سود دهی قابل توجهی دارد.
ارسال کننده نامشخص
 
نظرات شما
  •  

    محمدرضا خلیلی (شیراز) گفت : ۹۶/۰۴/۱۵

    سلام و خسته نباشید خدمت شما، این نژاد گاو در ایران یافت میشه یا نه؟ و اگر کسی قصد واردات این نژاد رو داشته باشه بنظر شما امکانش هست یا نه؟ ممنون از توضیحاتتون در مورد این نژاد فوق العاده

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۶/۰۸/۲۸

    با سلام
    این نژاد گاو مشکلات بسیاری برای نگهداری دارد و نمی توان در دامداری های کوچک نگهداری شود
    تقریبا دارای سخت زائی بالای 80 در صد می باشد به دلیل بزرگ بودن گوساله
    کیفیت گوشت بالاست اما مشکلات نگهداری بسیار زیاد است گوساله ها مشکلات مفصلی و تغذیه ای دارند
    به هیچ وجه برای دامداری های کوچک توصیه نمی شود

    پاسخ...
  •  

    وحید گفت : ۹۷/۰۱/۰۱

    من تو گله استفاده کردم سخت زایی بیش از نژادهای دیگه نیست گوساله ها هم فوق‌العاده هستند هیچ مشکلی ندارند

    پاسخ...
  •  

    مهیار گفت : ۹۷/۰۳/۰۹

    در گله خودمون به صورت آزمایشی استفاده کردیم (گله 5000 رأسی)، سخت زایی بالا دارد و درصد گیرایی به مرور کاهش می یابد.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com