۱۳۲ هزار راس دام سنگین در کردستان مایه‌کوبی شد

۱۳۲ هزار راس دام سنگین در کردستان مایه‌کوبی شد
معاون توسعه مدیریت دامپزشکی کردستان گفت: بیش از ۶۰ هزار راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز و ۷۲ هزار راس هم علیه بیماری لمپی اسکین مایه کوبی شد.

 مصطفی رهبر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۴۱ هزار و ۳۰۳ راس گاو و ۱۹ هزار و ۴۴۲ راس گوساله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شد.

وی افزود: در ادامه مرحله دوم واکسیناسیون دامی علیه بیماری لمپی اسکین امسال ۷۲ هزار و هشت راس دام مایه‌کوبی شده که با توجه به تعهد ۶۰ هزار راسی در استان، رشد ۱۲۰ درصدی محقق شده است.

معاون توسعه مدیریت دامپزشکی کردستان  با بیان اینکه بصورت رایگان انجام شده است، افزود: از آنجایی که در طول انجام این عملیات واکسیناسیون از توان مراکز مایه کوبی دامپزشکی بخش غیر دولتی نیز بهره گرفته شده، مناطق کانون و شعاع در بیماری لمپی اسکین و تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک شهرستان‌ها با اولویت واحدهای گاوداری صنعتی، نیمه صنعتی، مناطق پر خطر و کانون‌های بیماری دامی و انسانی تب مالت در مایه کوبی بروسلوز مورد پوشش قرار گرفته است.

 لمپی اسکین یک بیماری ویروسی واگیر دامی بوده که بطور عمده در دام های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می شود و از طریق حشرات و یا انتقال دام های بیمار بروز و ظهور می کند.
تب بال، آب ریزش چشم و بینی، مشکلات حاد تنفسی، برجستگی خاص در پوست دام، کاهش شیر، سقط جنین و عدم توانایی حرکت به دلیل تورم پاها در دام از جمله علائم بیماری لمپی‌اسکین در بین دام‌ها است.
بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شود.

بروسلوز انسانی (تب مالت) ناشی از بروسلا ملی تنسیس در جاهایی که گوسفند و بز آلوده زیاد است خطر جدی بهداشت عمومی در آن مناطق است و بیشتر در فصول تابستان و بهار یعنی فصل زایش و شیردهی دام‏ها دیده می‌‏شود.

عفونت باکتریایی اعضای خون‏ساز بدن، از جمله مغز استخوان، گره‏های لنفاوی، کبد و طحال را متأثر می ‏سازد.

بروسلوز بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com